لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۳

وزیر دفاع اسرائیل، ایران را به «تشویق حزب‌الله برای اقدام علیه اسرائیل» متهم کرد


یوآو گالانت (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو
یوآو گالانت (چپ) در کنار بنیامین نتانیاهو

وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه، ششم شهریور، در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش خواست تا علیه ایران و حزب‌الله به دلیل «ظرفیت بالقوه وخامت اوضاع امنیتی در مرز اسرائیل و لبنان» اقدام کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال یوآو گالانت در دیداری در سازمان ملل که گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در این سازمان، نیز در آن حضور داشت، گفت ایران حزب‌الله را به اقدام علیه اسرائیل تشویق می‌کند و تنش در حال افزایش است.

او افزود که اقدامات حزب‌الله حاکمیت اسرائیل را نقض می‌کند و مداخله فوری سازمان ملل برای کاهش تنش، یک نیاز فوری است.

به گفته ژنرال گالانت، سازمان ملل باید «مراقب باشد» و توان عملیاتی مستقل نیروهای حافظ صلح آن در جنوب لبنان باید حفظ شود.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که وزیر دفاع این کشور موضوع «تأمین مالی و تسلیحاتی حزب‌الله، حماس و سایر سازمان‌های تروریستی» توسط ایران را با آقای گوترش در میان گذاشت و آن را بخشی از تهدیدات علیه ثبات در خاورمیانه نامید.

اسرائیل و حزب‌الله در دوره اخیر به رد و بدل کردن تهدیدات متقابل پرداخته و پس از آن‌که اسرائیل اعلام کرد که در صورت وقوع هر جنگی با حزب‌الله، لبنان به «عصر حجر بازخواهد گشت»، دبیرکل حزب‌الله نیز هشدار مشابهی را در مورد اسرائیل بیان کرد.

از اواسط فروردین که ۳۴ فروند راکت از لبنان به سوی اسرائیل شلیک شد و اسرائیل در واکنش به آن بخش‌هایی از جنوب لبنان را توپ‌باران کرد، حملات مشابهی رخ نداده است.

اما مقامات ارشد اسرائیلی گفته‌اند که در دوره اخیر در مرز شمالی کشورشان از ناحیه حزب‌الله با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده‌اند.

نخست‌وزیر، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل در روزهای گذشته از این مرزها دیدار کردند. این کشور از استقرار مواضع جدیدی از سوی حزب‌الله در جنوب لبنان در فاصله بسیار نزدیک به مرز اسرائیل نگران شده است.

مرکز تحقیقاتی اسرائیلی آلما، که به روی تهدیدات از ناحیه مرز شمالی متمرکز است، ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد که حزب‌الله برای ایجاد اصطکاک‌هایی که به تشدید تنش منجر شود، فعالیت می‌کند.

حسن نصرالله ششم شهریور در یک سخنرانی از نیروهای یونیفیل، حافظان صلح سازمان ملل، در جنوب لبنان خواست که «جاسوس اسرائیل نباشند».

او در این سخنرانی به اسرائیل در مورد احتمال ترور صالح العروری، فرمانده بیرونی حماس، نیز در خاک لبنان هشدار داد.

دبیرکل حزب‌الله گفت هر ترور اسرائیلی در خاک لبنان، «چه علیه لبنانی، سوری، فلسطینی یا ایرانی» با واکنشی سخت پاسخ خواهد گرفت. او افزود: اسرائیل «باید بفهمد که لبنان دیگر صحنه تسویه حساب نخواهد شد».

اظهارات حسن نصرالله یک روز پس از آن بود که بنیامین نتانیاهو در واکنش تلویحی به هشدارهای صالح العروری، که در لبنان اقامت دارد، گفت او و دیگران به خوبی می‌دانند چرا پنهان شده‌اند. نخست‌وزیر اسرائیل گفت «حماس و سایر اذناب ایران باید بدانند که هزینه سنگینی خواهند پرداخت».

صالح العروری از عملیات مسلحانه اخیر در کرانه باختری که در آن چند اسرائیلی کشته شدند، تقدیر کرده و در هشدار نسبت به ازسرگیری کشتن هدفمند سران سازمان‌های فلسطینی از سوی اسرائیل، گفت «جنگ منطقه‌ای به راه خواهد افتاد».

به گزارش تایمز اسرائیل، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل هفته گذشته در نشست بررسی حملات مرگبار اخیر در کرانه باختری اعلام کرد: «وزیران با تصمیماتی در خصوص هدف‌گیری تروریست‌ها موافقت و مأموریت اقدام در این خصوص را به نخست‌وزیر و وزیر دفاع محول کردند.»

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته ایران را نیز متهم کردند که عامل تأمین سلاح برای انتقال به کرانه باختری جهت تشدید حملات علیه شهروندان اسرائیلی است.

سازمان امنیت داخلی اسرائیل این هفته بیانیه‌ای در خصوص نقل و انتقال تسلیحات با «هدایت و پول ایران» از طریق اردن به درون مناطق فلسطینی‌نشین و در میان جامعه عرب اسرائیلی منتشر کرد.

منابع: جروزالم پست، یدیعوت آحرونوت، رسانه‌های لبنان/ ف. ر./ف. دو.
XS
SM
MD
LG