لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

معاون سازمان انرژی اتمی: برجام دیگر برای غرب «طراوت و کارآیی» ندارد

۱۰:۵۲ ۸.۶.۱۴۰۲

ورود چند ازبک به آمریکا با کمک یک قاچاقچی مرتبط با داعش

رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که ماموران اف‌بی‌آی در تعقیب بیش از ده تبعه ازبکستان هستند که با کمک یک قاچاقچی مرتبط با داعش به عنوان پناهجو وارد ایالات متحده شده‌اند.

چند مقام آمریکایی روز سه‌شنبه با اعلام این خبر به سی‌ان‌ان گفتند که این موضوع به حدی جدی است که گزارش اطلاعاتی اضطراری آن به مقام‌های ارشد دولت بایدن ارائه شده است.

بر اساس گزارش این شبکه، این افراد اوایل سال جاری میلادی از مرزهای جنوبی آمریکا وارد کشور شده و در سراسر آمریکا متفرق شده‌اند.

سی‌ان‌ان به نقل از یک بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا نوشت در حالی که اف‌بی‌آی از محل اختفای این افراد اطلاعی ندارد، در حال تلاش برای «شناسایی و ازریابی» همه آنان است.

در این بیانیه تاکید شده که هنوز هیچ طرح یا تهدید تروریستی مشخصی شناسایی نشده، اما تعداد نامشخصی از افراد برای فعالیت مجرمانه احتمالی «به دقت مورد بررسی قرار گرفتند».

در بیانیه آمده است که هنوز هیچ مدرکی برای توجیه بازداشت کسی در دست نیست.

۱۱:۰۶ ۸.۶.۱۴۰۲

رئیس فدراسیون فوتبال: می‌خواهیم چمن ورزشگاه آزادی را آبیاری کنیم ولی آب نیست

رئیس فدراسیون فوتبال ایران از «مشکلات پروازی» در کشور و نبود هواپیما برای انتقال تیم‌های فوتبال و همچنین مشکل آب برای آبیاری چمن ورزشگاه آزادی خبر داده است.

مهدی تاج روز ۷ شهریور درباره کیفیت پایین چمن ورزشگاه آزادی گفت: «می‌خواهیم چمن ورزشگاه آزادی را آبیاری کنیم ولی آب نیست. [امیر] قلعه‌نویی کمک کرده و از آتش نشانی خواستیم آب بیاورد.»

او همچنین با اشاره به مشکلات برگزاری لیگ برتر فوتبال ایران گفت: «الان هواپیما مسئله اصلی برای همه استان‌ها شده است. این مشکلات را ما درست نکردیم ولی باید با آنها بسازیم.»

به نظر می‌رسد اشاره رئیس فدراسیون فوتبال به کمبود پرواز برای مسیرهای داخل کشور به دلیل درگیری هواپیماها برای انتقال «زائران» مراسم اربعین باشد که به نوشته کاربران شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر باعث نبود پرواز و گرانی شدید بلیت هواپیما شده است.

مهدی محمدنبی، نایب رئیس فدراسیون فوتبال، هم به مشکل پرواز تیم ملی ایران به بلغارستان برای انجام بازی دوستانه اشاره و اذعان کرده «متاسفانه در ماهی هستیم که پروازها کم است.»

رئیس سازمان هواپیمایی ایران روز ۴ مرداد گفته بود در حالی که ایران به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد، فقط ۱۸۰ هواپیمای فعال در ایران مشغول پرواز هستند.

۱۱:۵۳ ۸.۶.۱۴۰۲

تحقیق جدید: پوتین قایق تفریحی خود را پیش از حمله به اوکراین از آلمان خارج کرد

بر اساس یک تحقیق جدید، ولادیمیر پوتین قایق تفریحی صد میلیون دلاری خود را تنها چند هفته پیش از صدور دستور حمله روسیه به اوکراین از یک کارخانه کشتی‌سازی آلمانی در هامبورگ به روسیه منتقل کرد.

یک سازمان روسی که از سوی الکسی ناوالنی رهبر زندانی مخالفان پوتین تاسیس شده، اعلام کرد که به اسناد محرمانه‌ای در این زمینه دست یافته است.

این اسناد نشان می‌دهد که پوتین دستور انتقال فوری این قایق تفریحی۸۲ متری به نام Graceful را پیش از اول فوریه سال گذشته صادر کرد.

این کشتی در هامبورگ در حال تعمیرات و بازسازی ۳۲ میلیون دلاری قرار داشت.

عکس‌ها نشان می‌دهد که این قایق در روز هفتم فوریه سال گذشته از هامبورگ در حال انتقال به سمت منطقه کالینینگراد روسیه بوده است.

تنها پانزده روز پس از این تاریخ، روسیه به اوکراین حمله کرد و کشورهای غربی تحریم‌هایی را از جمله علیه دارایی رهبران روسیه در خارج از کشور اعمال کردند.

۱۲:۳۱ ۸.۶.۱۴۰۲

بلاتکلیفی صدها پناهجوی افغان در یک اردوگاه زاهدان

رادیو آزادی، بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد، گزارش داد که شماری از پناهجویان افغان در ایران در یک اردوگاه شهر زاهدان در وضعیت بلاتکلیف و ناگواری به سر می‌برند.

این رادیوی مستقر در پراگ به نقل از برخی از این پناهجویان نوشت که هنوز از روند استرداد این پناهجویان به افغانستان خبری نیست و آنان مجبورند گرسنگی و تشنگی در هوای گرم این منطقه را تحمل کنند.

یک پناهجوی زن افغان که باردار است به رادیو آزادی گفت که دسترسی به آب، غذا یا خدمات بهداشتی در این اردوگاه وجود ندارد و مشخص نیست که چه تاریخی قرار است به افغانستان بازگردند.

او شمار افغان‌های این کمپ زاهدان را حدود ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

۱۳:۰۷ ۸.۶.۱۴۰۲

خامنه‌ای: تمجید می‌کنم تا حقایق در مورد دولت آشکار بشود

رهبر جمهوری اسلامی ضمن ستایش دوباره از دولت ابراهیم رئیسی مدعی شد که اقدامات این دولت برای مردم «آن اندازه که شایسته و حقش است» گفته نشده است.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه در یک سخنرانی در حضور اعضای دولت و به مناسبت «هفته دولت» در ایران مدعی شد که در دوران ریاست جمهوری رئیسی «تعداد قابل توجهی از شاخص‌های اقتصاد کلان، رشد و پیشرفت را نشان می‌دهد».

این در حالی است که گزارش‌های اقتصادی حاکی از افزایش بحران‌های متعدد اقتصادی از جمله تورم، بحران مسکن و کمبود کالاهای اساسی است.

اما خامنه‌ای گفت: «در مورد این دولت علاوه‌ بر کمک، بنده با نگاه به این دو ساله، تمجید هم می‌خواهم بکنم.»

۱۳:۵۸ ۸.۶.۱۴۰۲

دادگاه صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، برگزار شد

جلسه دادگاه صالح نیكبخت وکیل خانواده مهسا امینی در روز سه‌شنبه هفتم شهریور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

علی رضایی وکیل مدافع آقای نیکبخت اعلام کرد که اتهام «تبلیغ علیه نظام» در این جلسه علیه او تفهیم شده است، «بدون اینكه فرصتی برای دفاع شفاهی و بررسی پرونده فراهم شود».

او افزود که این اتهام «بابت مصاحبه‌های صالح نیكبخت با برخی رسانه‌های خارجی و داخلی از جمله در مورد مسئله كولبری، برخورد نیروی انتظامی با افغان‌ها، موتورسواری بانوان، و تشریح روند پیگیری قضایی پرونده مهسا امینی» بوده است.

آقای رضایی گفت که رئیس دادگاه، ادامه رسیدگی و استماع دفاعیات آقای نیكبخت و وکیل او را به جلسه آینده موكول كرد.

پیشتر این وکیل خانواده امینی ضمن اعتراض بە نظریە پزشکی قانونی کە علت مرگ مهسا امینی را «حمله قلبی» به دلیل «بیماری زمینه‌ای» اعلام کردە بود، خواستار «رسیدگی مجدد و تشکیل هیئتی دیگر با حضور پزشکان برجسته و مورد اعتماد جامعه پزشکی کشور» برای تحقیق در این باره شدە بود.

در آستانه اولین سالگرد جان باختن مهسا امینی، فشار حکومت علیه گروه‌های مختلف مردم و فعالان مدنی و به ویژه خانواده‌ها، وکلا و نزدیکان کشته‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر افزایش یافته است.

۱۴:۳۲ ۸.۶.۱۴۰۲

بانک مرکزی ایران: به ۹۲۰ هزار نفر «ارز اربعین» داده شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد که به ۹۲۰ هزار نفر برای سفر به عراق به منظور شرکت در مراسم مذهبی «اربعین» ارز خارجی داده شد.

بانک مرکزی روز چهارشنبه در این زمینه افزود که این ارز «از طریق شش بانک عامل» شامل بانک‌های تجارت، ملی، سپه، صادرات، پارسیان و پست بانک تامین شد.

توزیع ارزی که رسانه‌های حکومتی از آن به عنوان «ارز اربعین» نام برده‌اند، تا سقف دویست هزار دینار عراق در روزهای آینده نیز ادامه دارد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با تبلیغات گسترده درباره مراسم اربعین، مردم را با مشوق‌های مالی و غیرمالی به راهپیمایی یا سفر به کربلا شهر محل دفن امام سوم شیعیان در عراق تشویق کرده است.

هر سال گزارش‌های مختلفی از هزینه‌های زیاد دولتی و حکومتی برای برگزاری این مراسم منتشر می‌شود که انتقادهایی را نیز در میان افکار عمومی برمی‌انگیزاند.

این هزینه‌ها هر سال با وجود وضعیت وخیم اقتصادی ایران، افزایش یافته است.

۱۷:۳۰ ۸.۶.۱۴۰۲

نازیلا معروفیان برای چهارمین بار ظرف یک سال اخیر بازداشت شد

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار ایرانی، که دو هفته پیش از زندان آزاد شده بود، روز چهارشنبه هشتم شهریور بار دیگر بازداشت شد.

بر اساس گزارش‌های دریافتی رادیو فردا، خانم معروفیان در خانه‌اش و با ضرب‌وشتم ماموران امنیتی بازداشت شده است.

این چهارمین بار ظرف یک سال اخیر است که این روزنامه‌نگار منتقد بازداشت می‌شود.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در این زمینه خبر داده که خانم معروفیان با حکم دادسرای ارشاد و به اتهام «ترویج اباحه‌گری» دستگیر شده است.

تسنیم افزوده است: «حضور با پوشش نامناسب در فضای عمومی و انتشار این تصاویر در فضای مجازی از جمله دلایل حکم دادسرای ارشاد برای بازداشت وی اعلام شده است».

خانم معروفیان روز سه‌شنبه در یک پست توئیتری به خبر بازداشت مهدی یراحی، خواننده معترض، که او هم نیز این هفته دستگیر شد، واکنش نشان داده و از او حمایت کرده بود.

این روزنامه‌نگار روز ۲۳ مرداد امسال و پس از آزادی از زندان، با انتشار تصویری بدون حجاب اجباری در شبکه اجتماعی توئیتر سابق، با تاکید بر مواضع خود نوشته بود: «آیا از عکسی که موقع آزادی گذاشتی، پشیمونی؟ قبول داری اشتباه کردی؟، خیر من هیچ اشتباهی نکردم».

۱۹:۱۶ ۸.۶.۱۴۰۲

مرضیه وفامهر، بازیگر: برای صبحانه راهم ندادند چون سرپوش نداشتم، پاکت به سر کشیدم

همزمان با تداوم مقاومت مدنی زنان ایران در برابر حجاب اجباری، مرضیه وفامهر، فیلم‌ساز و بازیگر، در صفحه اینستاگرام خود ماجرای جلوگیری از ورودش به یک مکان عمومی را شرح داده و اینکه چگونه به جای حجاب اجباری و تنها به صرف دیده نشدن موهایش، پاکت به سر کشیده است.

در شرح عکس او با پاکتی بر سر آمده است:‌ «رفتيم براى يك صبحانه، مرا راه ندادند، چون سرپوش نگذاشته بودم و من به سياق كودكان در فيلم كوتاه رهايى اثر درخشان ناصر تقوايى با تم آزادى چيست؟ پاكت به سركشيدم».

او با لحنی طنزآمیز ادامه داده است: «اما چنان به هيبت اسقف اعظم درآمده بودم كه خودِ مأمور معذور هم زيرجلكى از آزاديخواهي‌اش و معذوريتش سخن گفت.»

از آغاز اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ که متأثر از جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد رقم خورد، شمار قابل توجهی از زنان و دختران در ایران بدون حجاب اجباری در اماکن و معابر عمومی شهرهای مختلف ظاهر شده‌اند و تصاویر و ویدئوهای مربوط به آن هر روز در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به‌دست شدن و بازنشر است.

در این میان، چهره‌های شناخته‌شدۀ زن سینما و تلویزیون نیز با اعلام حمایت از معترضان، تصاویر بدون حجاب اجباری از خود منتشر کرده و در مقابل، با احضار، بازداشت ممنوع‌الکاری، پرونده قضایی، ممنوع‌الخروجی و دیگر انواع فشارهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

موج گستردۀ بی‌اعتنایی به حجاب اجباری و مقاومت مدنی زنان خشم حکومت جمهوری اسلامی را به دنبال داشته، به‌طوری که از فروردین‌ماه امسال محدودیت‌های شدیدتری علیه مخالفان حجاب از سوی نهادهای انتظامی، امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی وضع شده است، از جمله عدم ارائه خدمات شهروندی به زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.

۱۹:۳۰ ۸.۶.۱۴۰۲

مهدی یراحی به زندان اوین منتقل شده است

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، عصر چهارشنبه خبر داد که مهدی یراحی، خواننده معترضِ بازداشت‌شده، در تماس کوتاهی با خانواده‌اش اعلام کرده که در زندان اوین است.

آقای نیلی در توئیتی نوشته که مهدی یراحی در این تماس «گفته است از نظر جسمی و روحی هیچ مشکلی ندارم و حالم خوب است».

این خواننده معترض روز ششم شهریور بازداشت شد. دستگیری این ترانه‌سرا و خوانندۀ معترض دو روز پس از آن صورت گرفت که اعلام شد برای او پروندۀ قضایی تشکیل شده است.

رسانۀ قوه قضائیه تشکیل این پرونده را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرده بود.

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده بود. این آهنگ بازخوانی ترانۀ «از خودت خبر بیار» اوست که ۱۰ سال پیشتر منتشر شده بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG