لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۲
۲۳:۳۴ ۷.۶.۱۴۰۲

اخبار ایران و جهان در روز سه‌شنبه را اینجا بخوانید

۲۳:۳۵ ۷.۶.۱۴۰۲

حکم تبعید زندانیان پرونده روح‌الله عجمیان «اجرا شد»

کمیته «پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» روز سه‌شنبه به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد که حکم تبعید زندانیان پرونده روح‌الله عجمیان، امروز اجرا شده است.

براساس حکم دادگاه در این پرونده، دکتر حمید قره‌حسنلو (۱۵ سال) به زندان یزد، فرزانه قره‌حسنلو (پنج سال)، محمدامین اخلاقی و امین مهدی شکراللهی (پنج سال) به زندان مشهد، حسین محمدی، مهدی محمدی و رضا آریا (۱۰ سال) به زندان کرمان و علی معظمی گودرزی (سه سال) به زندان قم، تبعید شده‌اند.

روح‌الله عجمیان یکی از نیروی‌های بسیج بود که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران حضور داشت و روز ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در جریان تجمعات چهلم کشته شدن حدیث نجفی جان باخت.

افراد تبعیدشده متهم هستند که در جان باختن عجمیان دست داشته‌اند. دو متهم دیگر این پرونده به نام‌های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی ۱۷ دی‌ماه پارسال اعدام شدند. این دو متهم در حالی اعدام شدند که به گزارش روز دوم شهریور کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، ساعاتی پیش از اعدام به آنها گفته شده بود که «عفو» شده‌اند.

۰۲:۰۳ ۸.۶.۱۴۰۲

سپاهان ده نفره بازی باخته را با بردی با سه گل تغییر داد

تیم سپاهان اصفهان سه‌شنبه ۷ شهریور در چارچوپ هفته چهارم لیگ برتر توانست بازی یک بر صفر باخته در مقابل پیکان را با پیروزی با سه گل به پایان برساند.

در حالی که پیکان در نیمه اول بازی، در مقابل سپاهان، یک گل زد، می‌توانست صاحب یک پنالتی باشد و فرصت‌های دیگری هم داشت، در نیمه دوم در مقابل تیمی که ۱۰ نفره شده بود، در نهایت نتیجه را با سه گل واگذار کرد.

نیمه اول بازی، با برتری پیکان همراه بود و آن‌ها چند فرصت مهم را از دست دادند و در یک صحنه هم اعتقاد داشتند که توپ در محوطه جریمه به دست مدافع سپاهان برخورد کرده است و داور باید اعلام پنالتی کند.

پیکان در نهایت در دقیقه ۲۹ به گل نخست این بازی رسید. در ابتدا این گل به نام حامد پاکدل اعلام شد، اما کمی بعدتر، نام رضا قندی پور به عنوان زننده گل ثبت شد. دو بازیکن تقریبا در یک زمان به توپ ضربه زده بودند.هر چند سپاهان در دقیقه ۴۱ با ضربه سر رضا اسدی به گل رسید، اما اخراج دقیقه ۴۵ محمد دانشگر، که از مهاجم پیکان جا مانده بود، پیکان را به نیمه دوم امیدوار کرد.اما این سپاهان بود که دو گل دیگر زد تا به صدر جدول تکیه بزند. رامین رضاییان و آریا یوسفی زننده این دو گل بودند.

سپاهان با این پیروزی، چهار بازی اول لیگ را با پیروزی پشت سر گذاشت و دوازده امتیازی شد. پیکان هم علی‌رغم بازی بسیار خوب در نیمه اول، در نیمه دوم حرفی برای گفتن نداشت و سه امتیازی باقی ماند و نخستین شکست فصل را تجربه کرد.

۰۴:۴۳ ۸.۶.۱۴۰۲

فرانسه امیدوار است درآمدش از گردشگری امسال به ۶۷ میلیارد یورو برسد

اولیویا گرگوار، وزیر گردشگری فرانسه، روز سه‌شنبه گفت که فرانسه امیدوار است درآمد حاصله آن از گردشگران خارجی طی سال ۲۰۲۳ به ۶۷ میلیارد یورو (۷۲.۴۲ میلیارد دلار) برسد.

فرانسه بیشترین شمار گردشگر را در سراسر جهان دارد و درآمدی که از گردشگری کسب می‌کند، ۸ درصد تولید ناخالص داخلی آن است.

خانم گرگوار به خبرنگاران گفت: «ما تابستان خیلی خوبی داشته‌ایم.»

وی افزود که طبق برآوردهای کنونی، رقم نهایی درآمد فرانسه از گردشگری در سال ۲۰۲۳ باید بین ۶۴ تا ۶۷ میلیارد یورو باشد.

با لغو محدودیت‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، گردشگری در جهان طی دو سال گذشته رشدی دوباره داشته است.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته در گزارشی به نقل از مدیران شرکت‌های هواپیمایی و تحلیل‌گران نوشت، با رشد آمار گردشگرانی که از آمریکای شمالی به مقصد کشورهای توریستی اروپا سفر می‌کنند، درآمد زیادی نصیب این شرکت‌ها شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر

۰۵:۳۸ ۸.۶.۱۴۰۲

انگلستان مجوز تزریق برای درمان سرطان را صادر کرد

سرویس سلامت ملی بریتانیا نخسین نهاد در سراسر جهان خواهد بود که امکان تزریق برای درمان سرطان را فراهم می‌کند، امری که می‌تواند مدت زمان درمان را تا سه چهارم کاهش دهد.

این نهاد روز سه‌شنبه به دنبال تصویب آژانس نظارتی داروها و محصولات بهداشتی بریتانیا اعلام کرد، صدها بیمار واجد شرایطی که تحت درمان ایمونوتراپی و آتزولیزومب قرار می‌دهند، می‌توانند «تزریق زیر پوستی» انجام بدهند که این امر باعث می‌شود گروه‌های پزشکی در وقت صرفه‌جویی کنند.

دکتر الکساندر مارتین، مشاور آنکولوژیست در سرویس سلامت ملی بریتانیا، گفت: «تصویب این روش درمان، نه تنها امکان این را فراهم می‌رود که بیماران خود را سریع‌تر و راحت‌تر درمان کنیم، بلکه باعث می‌شود که گروه‌های پزشکی مریض‌های بیشتری را در طول روز معالجه کنند.»

سرویس سلامت ملی بریتانیا می‌گوید، آتزولیزومب معمولا به صورت وریدی به بیماران داده می‌شود، یعنی از طریق قطره مستقیم داخل رگ‌هایشان می‌شود، و این امر می‌تواند بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول بکشد، اما به گفته ماریوس شولتز، مدیر پزشکی «شرکت روش» این روش جدید می‌تواند درمان را به حدود هفت دقیقه کاهش دهد.

۰۶:۳۸ ۸.۶.۱۴۰۲

حمله پهپادی به فرودگاهی در شمال غربی روسیه

مقامات روسیه بامداد چهارشنبه هشتم شهریور اعلام کردند در حملات پهپادی به فرودگاه شهر پسکوف در شمال غرب این کشور، چهار هواپیمای ترابری آسیب دیده‌اند.

میخائیل ودرنیکوف، فرماندار پسکوف، در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: نیروهای پدافند هوایی در حال دفع حمله پهپادی به فرودگاه این شهر هستند.

فرماندار پسکوف، تاکید کرد که بر اساس گزارش‌های اولیه، در این حمله کسی مجروح نشده است.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از سازمان‌های حوادث اضطراری گزارش که چهار فروند هواپیمای ترابری ایلیوشین ۷۶ در این حمله صدمه دیده‌اند.

این خبرگزاری می‌گوید دو فروند هواپیمای ترابری ایلیوشین ۷۶ طعمه حریق شده‌اند.

تصاویر ویدئویی منتشر شده توسط رسانه‌های روسی نشان می‌دهد که دود سیاه و غلیظی این فرودگاه را در برگرفته است.

ساکنان محلی نیز در شبکه‌های اجتماعی از وقوع انفجار و شنیدن صدای تیراندازی خبر داده‌اند.

۰۹:۰۳ ۸.۶.۱۴۰۲

کودتای نظامی در گابن پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری

گروهی از افسران ارشد ارتش گابُن در ساعات اولیه روز چهارشنبه با حضور در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴» اعلام کردند که قدرت در این کشور را به دست گرفته‌اند.

این افسران گفتند که نتایج انتخابات روز شنبه، چهارم شهریور،‌ را که در آن علی بونگو برای سومین دوره متوالی به عنوان رئیس جمهور اعلام شد، به رسمیت نمی‌شناسند.

آن‌ها که مدعی نمایندگی تمامی نیروهای امنیتی و دفاعی در این کشور آفریقای مرکزی بودند، اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی مرزهای این کشور بسته و نهادهای دولتی منحل شده‌اند.

پیش از این کمیسیون انتخابات گابن با وجود اعتراض مخالفان اعلام کرد که آقای بونگو حدود دو سوم آرای ریاست جمهوری را به دست آورده است.

در صورت به نتیجه رسیدن این کودتا حکمرانی ۵۳ سالهٔ خانوادهٔ بونگو در گابن به پایان خواهد رسید.

این دومین کودتا در هفته‌های گذشته در کشورهای آفریقایی است.

چهارشنبه ۴ مرداد نیروهای گارد ریاست‌جمهوری به رهبری ژنرال عبدالرحمن چیانی با بازداشت محمد بازوم، رئیس‌جمهور نیجر، در کاخ ریاست‌جمهوری کودتا را آغاز کردند.

این کودتا نخستین انتقال صلح‌آمیز و دموکراتیک قدرت در نیجر از زمان استقلال در سال ۱۹۶۰ میلادی را به بن‌بست کشاند.

۰۹:۲۷ ۸.۶.۱۴۰۲

ادعای معاون آموزشی دانشگاه تهران: استاد اخراجی نداریم

در حالی که گزارش‌ها حاکی از اخراج گسترده استادان معترض و منتقد حکومت از چندین دانشگاه از جمله دانشگاه تهران است، معاون آموزشی دانشگاه تهران مدعی شد که این دانشگاه «استاد اخراجی ندارد».

محمود کمره‌ای روز چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «ممکن است فردی به دلایل شخصی از ادامه همکاری با دانشگاه استعفا کند، اما موردی مبنی بر اینکه ما فردی را به دلایلی اخراج کنیم یا خاتمه کار وی را اعلام کرده باشیم، نداریم.»

او افزود: «اعضای هیئت علمی دانشگاه ابتدا به صورت پیمانی وارد دانشگاه می‌شوند بعد از آن باید قرارداد آنها تمدید شود که البته آن هم شرایطی دارد که فرد باید صلاحیت‌های علمی و عمومی را کسب کند.»

این مقام دانشگاه تهران توضیحی درباره این «صلاحیت‌های عمومی» ارائه نکرد.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از تعلیق یا اخراج هفت استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شامل وحید عیدگاه، لیلی ورهرام، جواد بشری، قاسم عزیزی، میلاد عظیمی، داریوش رحمانیان و حسین مصباحیان منتشر شده است.

همچنین از تدریس حسین علایی در دانشگاه تهران جلوگیری شد و آذین موحد، استاد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، از تعلیق خود خبر داده است.

۰۹:۵۳ ۸.۶.۱۴۰۲

واکنش به بازداشت مهدی یراحی و اعلام حمایت از او ادامه دارد

بازداشت مهدی یراحی، خواننده معترض، که پس از انتشار ترانه «روسریتو در بیار» رخ داد موجی از واکنش‌ در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است، از جمله واکنش هنرمندان و به‌ویژه دیگر خوانندگان.

محسن چاووشی خواننده در حساب اینستاگرام خود با انتشار عکسی از یراحی نوشت: «تصویری که از به‌اصطلاح دستگیری پسر شریف خوزستان و ایران منتشر می‌کنید و به‌عمد دست‌به‌دست می‌گردانید، سندی‌ست محکم بر مظلومیت خوزستان و فرزندان‌اش که از هشتاد میلیون نفر بیشترند.»

او افزود: «مهدی را به شرافت، قلب پاک و دستِ درست و‌ دغدغه‌مندش می‌شناسم و به‌شدت محکوم می‌کنم چنین برخوردهایی را با یک هنرمند درجه یک که هزینه‌ها می‌کند برای آرمان و باورش. مگر شاعر، نوازنده، خواننده و در نهایت هنرمند چه خطری می‌تواند برای شما داشته باشد که هراس می‌کنید. چرا شما نتوانسته‌اید تاثیرگذار باشید با این‌ همه هزینه و این‌ همه بریز و بپاش و...»

محسن نامجو، آهنگساز و خواننده، نیز روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی دستگیری یراحی را محکوم کرده است.

همزمان آتش شاکرمی، هنرمند نقاش و خاله نیکا شاکرمی، معترضِ نوجوانِ کشته‌شده در اعتراضات اخیر، در اینستاگرام نوشت: «مهدی جان،گفته بودم سکوت خواهم کرد اما برای تو، که دایی نیکا هستی، باید سکوت را شکست. برقرار باشی طنین عزت ملت‌ات.تو خود دعای عزت خویشتنی.»

مهدی یراحی چند روز پیش از بازداشت ترانه «روسریتو» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده بود.

بازداشت او در حالی است که مهرماه پارسال و در بحبوحۀ اعتراضات سراسری نیز این خوانندۀ معترض به همراه ده‌ها هنرمند دیگر از سوی حکومت جمهوری اسلامی «ممنوع‌المعامله» اعلام شد.

۱۰:۲۸ ۸.۶.۱۴۰۲

هشدار مقام‌های آمریکا درباره نزدیک شدن طوفان ایدالیا به سواحل فلوریدا

در آستانه رسیدن طوفان «بسیار خطرناک» ایدالیا به سواحل خلیج فلوریدا، مقام‌های محلی خواستار تخلیه مردم از این منطقه شدند.

کوین گاتری رئیس مدیریت اضطراری ایالت فلوریدا شامگاه سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت: «اگر خانه‌های خود را ترک نکرده‌اید باید همین الان این کار را انجام دهید.»

طوفان ایدالیا که انرژی شدید خود را از آب‌های گرم و آزاد خلیج مکزیک گرفته، در سطح چهارم خطر رده‌بندی شده که مختص طوفان‌های «بسیار خطرناک» است.

پیش‌بینی می‌شود این طوفان روز چهارشنبه به سواحل ایالت فلوریدا برسد و فعالیت میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار دهد.

دستور تخلیه اجباری دست‌کم ۲۸ شهر از ۶۷ شهر فلوریدا به دلیل خطرات ناشی از این طوفان صادر شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG