لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

چند ساعت قبل از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به آنها گفته شده بود «عفو شدید»


محمدمهدی کرمی (راست) و محمد حسینی روز ۱۷ دی ۱۴۰۱ اعدام شدند
محمدمهدی کرمی (راست) و محمد حسینی روز ۱۷ دی ۱۴۰۱ اعدام شدند

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان با انتشار گزارشی، جزئیات جدیدی از رسیدگی به پرونده متهمان کشته شدن روح‌الله عجمیان ارائه کرده و می‌گوید به محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی ساعاتی پیش از اعدام گفته شده بود که «عفو» شده‌اند.

در این گزارش به نقل از یک منبع نزدیک به متهمان پرونده آمده است که همه متهمان «در حد مرگ» شکنجه می‌شدند که از زمان بازداشت آغاز شده بود و در زندان نیز ادامه داشت.

این منبع به کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان گفته است که «مشت‌و لگد و استفاده از شوکر و ضربات متعدد برای مدت طولانی، از ساده‌‎ترین روش‎های شکنجه بود».

بر اساس این گزارش که روز پنجشنبه دوم شهریور منتشر شد، روش شکنجه «جوجه کردن»، به معنای بستن دست و پای فرد از پشت و سپس آویزان کردن با زنجیر از سقف و کتک زدن، «به کرات» درباره متهمان استفاده شده بود.

در ادامه این گزارش آمده که این شکنجه‌های شدید «بیش از سی روز» ادامه داشت و متهمان چند بار نیز «اعدام مصنوعی» شدند.

در توضیح این روش، به نقل از منبع نزدیک به متهمان، آمده است: «یعنی گفتند که می‌بریم و می‌کشیم‌تان، برده‌اند توی حیاط، چشم‎بند زده‌اند. گفته‎اند که زانو بزنند و بعد از چند دقیقه، از مو و یا از ریش آنها را روی زمین کشیده و دوباره توی سلول انداخته‌اند.»

به گفته این منبع مطلع، متهمان پیش از اولین جلسه دادگاه نیز تحت شکنجه و آزار و بدرفتاری بودند و بدون این که از برگزاری محاکمه مطلع باشند، وارد جلسه دادگاه می‎شوند.

این گزارش همچنین می‌افزاید بعد از آن که پنج نفر از متهمان به اعدام محکوم می‌شوند، محکومین با یکدیگر «قرار می‌گذراند» که «به صورت دسته‌جمعی خودکشی کنند» و سپس به نقل از محمدمهدی کرمی آمده است: «نمی‌گذارم این‌ها مرا اعدام کنند، من زودتر خودم را می‌کشم.»

منبع مطلع کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان همچنین درباره ۲۴ ساعت منتهی به ۱۷ دی، روز اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، می‌گوید که صبح روز ۱۶ دی این دو را از سایرین جدا کردند و به سلول‌های انفرادی ویژه محکومین به اعدام بردند و تلفن‌ها و تلویزیون زندان را هم قطع کردند.

بر پایه این گزارش، به نقل از زندانیان انفرادی آمده که «حوالی سحر» در راهروها «صدای صلوات» شنیده شد و صداهایی آمد که می‌گفتند «عفو خوردید. بخشیده شدید.»

منبع مطلع در ادامه گفته است: «زندانیان از درزِ در سلول محمدمهدی [کرمی] و سید [محمد حسینی] را دیده‎اند. ظاهرا سید از خوشحالی سجده شکر کرده بود. و بقیه فکر کرده بودند که اعدام منتفی شده، اما صبح روز بعد که پرسنل اداری می‌آیند و آنها را دوباره به بند می‌برند، متوجه می‌شوند که حکم اعدام محمد مهدی و سیدمحمد اجرا شده است.»

علاوه بر اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، سه متهم دیگر نیز در پرونده کشته شدن روح‌الله عجمیان به اعدام محکوم شده بودند که این احکام تغییر کرد.

روز یکم شهریور اعلام شد دیوان عالی کشور، حکم ۱۵ سال حبس نفی بلد حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست بازداشت‌شده در این پرونده را تأیید کرده است. برای حمید قره‌حسنلو پیش از این حکم اعدام صادر شده بود، اما این حکم پس از آن به ۱۵ سال حبس در تبعید (یزد) تغییر پیدا کرد.

احکام ۱۰ سال حبس نفی بلد رضا آریا، حسین محمدی و مهدی محمدی، از دیگر متهمان این پرونده نیز تأیید شده است. محمد امین اخلاقی ساوجبلاغی، امین مهدی شکراللهی و فرزانه قره‌حسنلو، هر کدام به پنج سال حبس نفی بلد و علی معظمی گودرزی نیز به سه سال حبس نفی بلد محکوم شدند.

روح‌الله عجمیان یکی از نیروی‌های بسیج جمهوری اسلامی بود که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران حضور داشت و روز ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در جریان تجمعات روز چهلم کشته شدن حدیث نجفی جان باخت.

تصاویر او در حالی که اسلحه کلاشینکف در دست داشته و برای سرکوب معترضان آموزش می‌دید، بعدها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

با استفاده از گزارش کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان و رادیو فردا/ع.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG