لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵
۲۳:۱۶ ۷.۶.۱۴۰۲

حکم تبعید زندانیان پرونده روح‌الله عجمیان «اجرا شد»

کمیته «پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» روز سه‌شنبه به نقل از «منابع مطلع» گزارش داد که حکم تبعید زندانیان پرونده روح‌الله عجمیان، امروز اجرا شده است.

براساس حکم دادگاه در این پرونده، دکتر حمید قره‌حسنلو (۱۵ سال) به زندان یزد، فرزانه قره‌حسنلو (پنج سال)، محمدامین اخلاقی و امین مهدی شکراللهی (پنج سال) به زندان مشهد، حسین محمدی، مهدی محمدی و رضا آریا (۱۰ سال) به زندان کرمان و علی معظمی گودرزی (سه سال) به زندان قم، تبعید شده‌اند.

روح‌الله عجمیان یکی از نیروی‌های بسیج بود که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ایران حضور داشت و روز ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در جریان تجمعات چهلم کشته شدن حدیث نجفی جان باخت.

افراد تبعیدشده متهم هستند که در جان باختن عجمیان دست داشته‌اند. دو متهم دیگر این پرونده به نام‌های محمدمهدی کرمی و محمد حسینی ۱۷ دی‌ماه پارسال اعدام شدند. این دو متهم در حالی اعدام شدند که به گزارش روز دوم شهریور کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان، ساعاتی پیش از اعدام به آنها گفته شده بود که «عفو» شده‌اند.

۲۲:۵۷ ۷.۶.۱۴۰۲

بازداشت مهدی یراحی، خواننده ترانه‌های اعتراضی در داخل ایران، واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشته است.

داریوش اقبالی در یک استوری اینستاگرام با به اشتراک گذاشتن عکسی از مهدی یراحی نوشته است: «نه تیر و دشنه، نه دار و زندون، ستاره‌ها رو از شب نترسون».

کاوه یغمایی، خواننده، نیز در یک پست اینستاگرامی گفته است: «آیا زمان آن نرسیده که برای جلوگیری از رقم زدن آینده سیاه توسط جمهوری اسلامی برای نسل‌های بعدی ایران اقدام کنیم؟»

ایرج جنتی عطایی، ترانه‌سرای ایرانی، نیز با انتشار عکسی از مهدی یراحی نوشته است: «دژخیم از ترانه می‌ترسد».

مهدی یراحی به‌دنبال انتشار ترانه اعتراضی تازه‌اش «روسریتو بردار» روز ششم شهریور بازداشت شد. او در بحبوحه جنبش موسوم به «زن، زندگی، آزادی» هم ترانه‌های اعتراضی منتشر کرده بود. یکی از همکاری‌های او در این دوران با شهیار قنبری از بنیانگذاران ترانه‌سرایی نوین ایران بود.

شهیار قنبری در گفتگویی که محمد ضرغامی با او داشت، از پیام نهفته در بازداشت مهدی یراحی گفته و بخشی از ترانه «قفس بس» که حاصل همکاری مشترک‌شان بوده است را برای این خواننده معترض زمزمه کرده است.

۲۲:۴۴ ۷.۶.۱۴۰۲

نازیلا حقار، شهروند بهایی، به پنج سال حبس محکوم شد

گزارش رسیده به رادیو فردا حاکی است که نازیلا حقار، شهروند بهایی، از سوی شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به تحمل پنج سال زندان محکوم شد.

یک منبع مطلع به رادیو فردا خبر داد که این رأی به‌رغم پذیرش واخواهی، روز ۲۹ مرداد از سوی دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

به گفتۀ این منبع، خانم حقار در اردیبهشت‌ماه امسال بابت اتهام انتسابی «عضویت در گروه غیرقانونی با هدف برهم زدن امنیت کشور» و به شکل «غیابی» توسط دادگاه انقلاب تهران محاکمه شده بود.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کودکان از دلایل طرح اتهام علیه این شهروند بهایی عنوان شده است.

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی مردادماه پارسال در جریان موج گستردۀ بازداشت شهروندان بهایی در شهرهای مختلف ایران، به خانۀ نازیلا حقار نیز هجوم بردند.

آنها علاوه‌بر تفتیش منزل، وسایل شخصی الکترونیک او و دیگر اعضای خانواده‌اش شامل چند دستگاه لپ‌تاپ و تمام کتب و دست‌نوشته‌های خانم حقار را نیز ضبط کردند و با خود بردند. سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به‌عنوان نهاد بازداشت‌کنندۀ این شهروند بهایی معرفی‌شده است.

حکومت ایران، آیین بهایی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ مقام‌های قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی در ۴۴ سال گذشته علاوه‌بر آزار مداوم و بازداشت بهاییان ایران، آنها را بدون ارائه سند و مدرک به موارد امنیتی از جمله «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

در یک سال گذشته، احضار، بازداشت و صدور احکام امنیتی علیه بهاییان در ایران افزایش چشمگیری داشته است.

۱۹:۳۹ ۷.۶.۱۴۰۲

انجمن قلم آمریکا خواستار آزادی «فوری» مهدی یراحی شد

انجمن قلم آمریکا با صدور بیانیه‌ای بازداشت مهدی یراحی، خوانندۀ ترانه‌های اعتراضی و ممنوع‌الکار شدن «کنشگران فرهنگی» در ایران به‌دست حکومت جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

این انجمن، بازداشت مهدی یراحی را نشان‌دهندۀ «سرکوب سیستماتیک و ظالمانۀ آزادی بیان» توسط جمهوری اسلامی دانسته و بر همبستگی خود با هنرمندان و فعالان فرهنگی ایران که مدافع حقوق و آزادی‌های اساسی هستند، تأکید کرده است.

جولی تربو، مدیر گروه «ارتباط با هنرمندان در معرض خطر» از زیرمجموعه‌های این انجمن، همچنین در این بیانیه خواستار «رفع کلیۀ اتهام‌ها» علیه مهدی یراحی شده است.

این بیانیه تأکید می‌کند که طرح اتهام «اقدام علیه منافع ملی» از سوی حکومت جمهوری اسلامی علیه کنشگران فرهنگی و همزمان اقدام به بازداشت مهدی یراحی، همگی یادآوری «تلخی» است از این‌که حکومت ایران «به کارزار سرکوب خود علیه هرگونه بیان هنرمندانه که وضعیت موجود را به چالش می‌کشد، ادامه می‌دهد».

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، عصر ششم شهریور از بازداشت این خواننده و ترانه‌سرا به دستور دادستان تهران خبر داد.

پیشتر اعلام شده بود که به‌دلیل انتشار یک ترانۀ «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» علیه آقای یراحی پرونده قضایی تشکیل شده است.

مهدی یراحی به تازگی آهنگ «روسریتو ...» را در حمایت از دختران و زنان معترض به حجاب اجباری منتشر کرده بود. او در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آثار دیگری هم در حمایت از معترضان خوانده بود.

۱۸:۵۶ ۷.۶.۱۴۰۲

دفتر حقوق بشر سازمان ملل از عملکرد رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا انتقاد کرد

دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) از عملکرد رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا در بوسیدن یک بازیکن زن فوتبال انتقاد کرد.

در این پیام گفته شده که زنان در جامعه ورزشی همچنان با آزار و اذیت و سوء‌استفاده جنسی روبرو هستند و همه باید با این پدیده برخورد کنند.

روز دوشنبه نیز مسئول موقت وزارت ورزش اسپانیا اعلام کرد که برای پایان دادن به این‌گونه تبعیض‌ها علیه زنان ساختار فدراسیون فوتبال آن کشور تغییر خواهد کرد.

لوییس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا، پس از قهرمانی تیم زنان آن کشور در جام جهانی فوتبال زنان، لب جنی هرموسو را بوسید.

خانم هرموسو بارها تاکید کرده که این بوسه بدون رضایت او بوده ولی آقای روبیالس می‌گوید این بوسه با رضایت طرفین بود و او از مقامش کناره‌گیری نمی‌کند.

۱۷:۱۰ ۷.۶.۱۴۰۲

جلوگیری از ادامۀ همکاری آریا جعفری با ایسنا به‌دلیل فشارهای امنیتی

آریا جعفری، عکاس خبری که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران، مدت چهار ماه را در حبس گذرانده بود، از منع ادامۀ همکاری با خبرگزاری ایسنا «با دستور و فشار» یک نهاد امنیتی خبر داد.

او در صفحۀ اینستاگرام خود نوشت ابتدا پس از انتشار آخرین گزارش تصویری در ۲۷ فروردین‌ماه امسال روی خروجی ایسنا از کار تعلیق شد و در پنج ماه گذشته به‌رغم پیگیری‌ها برای بازگشت به کار و ثبت قرارداد جدید، در نهایت «مجبور به ترک» این خبرگزاری شد.

آقای جعفری با بیان این‌که این قطع همکاری پس از ۱۳ فعالیت او در خبرگزاری دانشجویان ایران صورت گرفته است، افزوده که اتفاقات اخیر هرچند «تلخ و ناامیدکننده» اما به او آموخت که مسیر درست را انتخاب کرده است.

این عکاس خبری در هفتۀ نخست مهرماه پارسال در بحبوحۀ اعتراضات مردمی پس از جان باختن مهسا ژینا امینی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و آذرماه همان سال با رأی دادگاه بدوی به تحمل «هفت سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوعیت خروج از کشور» محکوم شد.

‌او پیشتر نیز در آبان ۱۳۹۳، به دلیل عکاسی از تجمع مردم اصفهان در اعتراض به «ناامنی و اسیدپاشی» و انتشار عکس‌ها در خبرگزاری ایسنا، بازداشت و سپس با قرار وثیقه به صورت «موقت» از زندان آزاد شده بود.

آریا جعفری در طول سال‌ها فعالیت مطبوعاتی خود موفق به کسب جوایز مختلف عکاسی از جمله دو دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران شده و عضویت در تیم ملی قایقرانی اسلالوم ایران را نیز در کارنامه دارد.

۱۴:۵۴ ۷.۶.۱۴۰۲

آلودگی هوا در خوزستان در پی آتش‌سوزی گسترده در بخش عراقی هورالعظیم

در پی آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب مشترک هورالعظیم، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اعلام کرد که دود غلیظی بیشتر مناطق جنوبی خوزستان را فرا گرفته است.

عادل مولا روز سه‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «در دو سه روز اخیر آتش‌سوزی زیادی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم رخ داده است که موجب آلودگی هوا شده است.»

او با اشاره به گستردگی این آتش‌سوزی افزود: «ظاهرا آتش‌سوزی گسترده بوده و تا صبح روز ۶ شهریور ادامه داشته است.»

این مقام دولتی ادامه داد: «متاسفانه امسال آورد آب در حوضه کرخه پایین است و مقداری ما را نگران کرده است زیرا آب مورد نیاز وارد تالاب هورالعظیم نشده است.»

این اولین بار نیست که در سال‌های اخیر تالاب هورالعظیم دچار آتش‌سوزی گسترده می‌شود.

پیشتر اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان هشدار داده که اگر حقابه تالاب هورالعظیم تا پایان تابستان رها نشود این تالاب با وضعیت بحرانی روبه‌رو خواهد بود.

۱۴:۵۳ ۷.۶.۱۴۰۲

عروس زیر ۲۵ سال بیاورید، جایزه بگیرید

در بحبوحه اقدامات چین برای تشویق جوانان به ازدواج و در راستای کاهش نگرانی در خصوص کم شدن نرخ زاد و ولد در این کشور، یک منطقه در چین پاداش مالی برای زوج‌هایی در نظر گرفته که عروس زیر ۲۵ سال سن داشته باشد.

به گزارش گاردین از روی حساب کاربری منطقه چانگشان در شرق چین، این شهر برای ازدواج و تشویق باروری و همچنین برای یارانه مراقبت از کودک و تحصیل زوج‌های دارای فرزند مزایایی درنظر گرفته است.

اگر عروس در ازدواج اول زیر ۲۵ سال باشد، زوج یک هزار یوان، معادل ۱۳۷ دلار پاداش نقدی خواهد گرفت.

حداقل سن قانونی ازدواج در چین برای مردان ۲۲ و برای زنان ۲۰ سال است، اما شمار زوج‌هایی که در این سنین ازدواج می‌کنند، رو به کاهش است و نرخ زاد و ولد نیز کاهش یافته است. غیر از سیاست‌های سخت‌گیرانه دولتی، هزینه سنگین مراقبت از کودک و تهدید شغل نیز بسیاری از دختران را از ازدواج یا مادر شدن بازداشته است.

در سال میلادی گذشته ۶.۸ میلیون نفر در چین ازدواج کردند. این رقم ۸۰۰ هزار ازدواج کمتر از سال قبل از آن و پایین‌ترین شمار در ۳۵ سال گذشته بود.

نرخ باروری چین در حال حاضر ۱.۰۹ است که پایین‌ترین نرخ در تاریخ مدرن چین به شمار می‌رود.

۱۴:۲۴ ۷.۶.۱۴۰۲

تحقیقات پلیس در هند درباره کتک زدن کودک مسلمان در کلاس

در پی انتشار ویدئویی از یک معلم مدرسه که از شاگردانش می‌خواهد به صورت هم‌کلاسی هفت ساله و مسلمان‌شان کشیده بزنند، پلیس هند اعلام کرد که تحقیقاتی را در این باره آغاز کرده است.

این ویدئو که در مدرسه‌ای در منطقه مظفرنَگر در ایالت شمالی اوتار پرادش ضبط شده دانش‌آموز هفت ساله را نشان می‌دهد که جلو کلاس ایستاده و معلم زن از بقیه بچه‌ها می‌خواهد که به او کشیده بزنند و کشیده را «درست بزنند».

معلم در حرف‌هایش به مذهب این پسربچه و مادرش اشاره می‌کند.

در پی جنجالی شدن این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی و ابراز خشم و ناراحتی بسیاری از کاربران، پلیس اعلام کرد که در این باره تحقیق خواهد کرد. این معلم هنوز با هیچ اتهام و مجازاتی روبه‌رو نیست.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هندو و ملی‌گرای هند از سال ۲۰۱۴ به قدرت رسیده و از آن زمان، خشونت علیه مسلمانان در این کشور افزایش بی‌سابقه‌ای یافته است.

منتقدان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر نارندرا مودی و دولت او را به سکوت و انفعال در قبال این حوادث و حتی تحریک احساسات ملی‌گرایانه هندوها و اسلام‌ستیزی متهم کرده‌اند.

مسلمانان حدود ۱۴ درصد از جمعیت ۱.۴ میلیاردی هند را تشکیل می‌دهند و پرشمارترین اقلیت مذهبی کشور هستند. دولت نارندرا مودی انتقادهای مخالفان و اتهامات مطرح‌شده از سوی گروه‌های مدافع حقوق بشر را رد می‌کند.

۱۴:۰۶ ۷.۶.۱۴۰۲

حمله اکانت‌های ناشناس و حامیان جمهوری اسلامی به یاسمین مقبلی در شبکه‌های اجتماعی

در پی آغاز اولین سفر فضایی یاسمین مقبلی، فضانورد آمریکایی ایرانی‌تبار، حساب‌های کاربری ناشناس و حامیان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی به او حمله کردند.

برخی از این حساب‌ها سعی کرده‌اند کارنامۀ این فضانورد ایرانی-آمریکایی به عنوان خلبان ارتش آمریکا و مأموریت‌هایش در افغانستان را یادآوری و ادعا کنند خانم مقبلی به دلیل تولد در آلمان و زندگی در آمریکا، «ایرانی» به شمار نمی‌رود.

یاسمین مقبلی که ساکن شهر بالدوین در ایالت نیویورک آمریکاست، مدرک مهندسی خود را از دانشگاه‌های ام‌آی‌تی و دانشکده عالی نیروی دریایی ارتش آمریکا دریافت کرد و در دوران خدمت در ارتش در بیش از ۱۵۰ مأموریت جنگی شرکت داشته است.

در پاسخ به حملات حامیان جمهوری اسلامی، مخالفان حکومت در شبکه‌های اجتماعی با اشاره به سرکوب زنان به دست حکومت تاکید کرده‌اند که اگر خانم مقبلی در ایران به دنیا می‌آمد و بزرگ می‌شد، به این موفقیت دست نمی‌یافت.

خانم مقبلی اواخر سال ۱۳۹۸ به‌عنوان یکی از فضانوردان جدید ناسا انتخاب شد.

او که در آلمان زاده شده، در بحبوحۀ اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ با انتشار تصویری از خود و فرزندانش به اعتراضات در ایران واکنش نشان داده و از آن تمجید کرده بود.

او با تاکید بر «ایرانی بودن» خود نوشته بود: «اگرچه هرگز این شانس را نداشتم که حتی یک روز را در ایران سپری کنم، اما هرگز این قدر امیدوار نبوده و به ایرانی بودنم افتخار نکرده‌ام.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG