لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

وزنه‌بردار ایرانی به دلیل دست دادن با ورزشکار اسرائیلی مادام‌العمر محروم شد


مصطفی رجایی لنگرودی در حال دست دادن با ورزشکار اسرائیلی
مصطفی رجایی لنگرودی در حال دست دادن با ورزشکار اسرائیلی

فدراسیون وزنه‌برداری ایران با نامشروع خواندن موجودیت اسرائیل، کمیته پیش‌کسوتان خود را به دلیل «اقدام مغایر با آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی» منحل کرد.

در مسابقات جهانی پیش‌کسوتان به میزبانی لهستان، مصطفی رجایی لنگرودی نقره گرفت و نماینده اسرائیل سوم شد. حضور نماینده ایران روی سکو و عکس مشترک مدال‌آوران، با خشم مقامات فدراسیون مواجه شده است.

رجایی لنگرودی و رقیب اسرائیلی‌اش در یکی از عکس‌ها، با چهره‌ای خندان و دست در دست یکدیگر در حال گفت‌وگو هستند.

در بیانیه فدراسیون آمده: «مواضع ما همسو با نظام مقدس جمهوری اسلامی است و ضمن محرومیت مادام‌العمر از حضور در کلیه اماکن ورزشی برای ورزشکار خاطی، حمید صالحی‌نیا (سرپرست) نیز برکنار شده. با کلیه خاطیان، برخورد جدی و قاطع صورت خواهد گرفت.»

در قبال عدم رقابت ورزشکاران ایران با حریفان اسرائیلی، مجامع جهانی ورزشی غالباً موضع مشخصی درباره نقض قوانین خود اتخاذ نمی‌کنند و ادعای تیم‌های ایرانی را در اعلام مصدومیت یا مسمومیت ورزشکار می‌پذیرند. اما فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی، موضعش را با قطعیت اعلام کرده است.

صدور بیانیه از سوی فدراسیون‌ها در موارد مشابه رایج است. اما سجاد انوشیروانی شدیداللحن‌ترین بیانیه سالیان اخیر را صادر کرده است که در صورت واکنش ارگان جهانی این رشته، می‌تواند اعزام وزنه‌برداران ایرانی به المپیک پاریس را دچار مشکل کند.

در این بیانیه با تاکید بر خدشه‌ناپذیر بودن مبارزه فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی با موجودیت اسرائیل تاکید شده است: «مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی از ارکان جمهوری اسلامی است و فدراسیون با پیروی از... رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، رژیم نامشروع اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.»

سجاد انوشیروانی، رئیس این فدراسیون و نایب قهرمان دسته فوق سنگین المپیک لندن، درباره عکس مشترک مدال‌آوران ایرانی و اسرائیلی گفته است: «قطعاََ از نظر فدراسیون غیرقابل بخشش است. ضمن عذرخواهی از رهبر انقلاب، خانواده شهدا و همه مردم ایران قطعاََ در وزنه‌برداری دیگر شاهد چنین اتفاق‌هایی نخواهیم بود.»

اتفاق مشابهی در سال ۲۰۱۹ و مسابقات کشتی فرنگی پیش‌کسوتان رخ داد. آزادعلی محمدپور طلا گرفت و موشه گریمبرگ از اسرائیل به مقام سوم رسید.

ایستادن نماینده ایران روی سکوی قهرمانی، باعث شد وزارت ورزش با خودسرانه نامیدن سفر این تیم، تاکید کند: «تیم کشتی پیش‌کسوتان بدون مجوز شورای برون‌مرزی در مسابقات شرکت کرد و بایستی پاسخگوی تخلفات خود باشند.»

پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: «فدراسیون کشتی به دنبال عدم موافقت شورای برون‌مرزی، با سفر این تیم مخالفت کرده و قطعاً با کشتی‌گیران متخلف برخورد انضباطی لازم و قانونی خواهد شد.»

حالا با تکرار ماجرا در وزنه‌برداری خبرگزاری فارس با «شنیع» نامیدن عکس مشترک مدال‌آوران، آن را خلاف منافع ملی دانسته و نوشته: «یک وزنه‌بردار به عکس گرفتن روی سکو و همچنین به آغوش کشیدن نماینده ''رژیم صهیونیستی'' پرداخت. وزارت ورزش باید قاطعانه با عواملی که زمینه‌ساز این اقدام شنیع و هنجارشکن شده، برخورد کند.»

XS
SM
MD
LG