لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

شیرین عبادی: مردم ایران می‌خواهند به شکل صلح‌آمیز جمهوری اسلامی را کنار بزنند


شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل با تأکید بر این که شرایط حقوق بشر در ایران هر روز رو به «وخامت» می‌رود، گفت مردم ایران قصد دارند نظام جمهوری اسلامی را به شکل صلح‌آمیز کنار بگذارند.

او در سخنرانی خود در کنفرانس صلح نوبل، در روز پنج‌شنبه ۹ شهریور، گفت: «زمانی که یک دختر ۱۵ ساله با علم به خطرات جانی برای اعتراض به خیابان می‌رود، می‌فهمیم که جامعه بیدار شده است و مردم ایران می‌خواهند به صورت صلح‌آمیز رژیم جمهوری اسلامی را کنار بزنند.»

خانم عبادی در آستانه سالگرد جان باختن مهسا امینی، به مرگ او در بازداشت گشت ارشاد اشاره کرد و گفت که مردم در صدها شهر به خیابان آمدند و گفتند «این رژیم» را نمی‌خواهند.

این حقوقدان یادآوری کرد که مردم مسالمت‌آمیز به خیابان آمدند ولی حکومت با «شلیک گلوله» به مطالبات آنها پاسخ داد.

برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ در ادامه یادآوری کرد که دست‌کم ۸۰ تن از کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری سال گذشته «زیر ۱۸ سال» داشتند و در عین حال افزود که این فقط یک «تخمین» است.

شیرین عبادی همچنین درباره آسیب‌دیدگان اعتراض‌های ۱۴۰۱ خبر داد که دست‌کم یک بیمارستان در تهران، روی پانصد نفر که به دلیل شلیک گلوله یک یا دو چشم‌شان مجروح شده بود عمل جراحی انجام داده است.

او در بخش دیگری از سخنرانی خود، پیوستن دختران دانش‌آموز به والدین خود در جریان اعتراض‌ها و کنار گذاشتن حجاب اجباری توسط این دختران را یادآوری کرد و گفت که جمهوری اسلامی در واکنش، به این مدارس «حمله شیمیایی» کرد که در نتیجه یک دختر در اثر مسمومیت کشته شد و بسیاری در بیمارستان بستری شدند.

خانم عبادی اسفند سال گذشته در پارلمان اروپا به اعضای آن گفته بود به خاطر بسپارید که در تاریخ می‌نویسند یک حکومت برای انتقام از مردم خود، با گاز شیمیایی به دخترمدرسه‌ای‌ها حمله کرد.

خانم عبادی در سخنرانی جدید خود همچنین به برخورد حکومت با پزشکان به دلیل رسیدگی آنها به مجروحان و کشته شدن «شش پزشک» و همچنین صدور مجازات مرگ برای معترضان اشاره کرد و گفت جمهوری اسلامی چندین نفر از آنها را اعدام کرد، در حالی که بر اساس قانون اساسی مردم اجازه اعتراض مسالمت‌آمیز بدون مجوز را دارند.

این فعال حقوق بشر در پایان سخنرانی خود خطاب به حضار گفت: «من به شما قول می‌دهم این آخرین بار است که در مورد شرایط وخیم ایران برای شما صحبت می‌کنم و دفعه بعد در مورد پیروزی‌هایمان برای شما خواهم گفت.»

شیرین عبادی که یکی از حامیان جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» بوده است، در یک سال اخیر در برنامه‌ها و سخنرانی‌های متعدد درباره ابعاد این اعتراض‌ها و واکنش خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعلام موضع کرده است.

او و پنج حقوقدان ایرانی دیگر خردادماه امسال بعد از اعدام سه متهم پرونده «خانه اصفهان» که به اعتراض‌های ۱۴۰۱ مرتبط بود، در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل در مورد افزایش نگران‌کنندۀ موارد اعدام در ایران، به‌ویژه فزونی چشمگیر این شکل از مجازات توسط حکومت جمهوری اسلامی پس از اعتراضات سراسری اخیر هشدار دادند.

منابع: صدای آمریکا، توییتر، رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG