لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

رئیس دانشگاه تهران مدعی شد برخی استادان به علت «مشکل اخلاقی و داشتن شاکی» از کار منع شده‌اند


محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران
محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران در واکنش‌ به موج اعتراض‌ها درباره حذف برخی استادان منتقد، «هرگونه اخراج» اساتید از این دانشگاه را تکذیب کرد و در عین حال مدعی شد که برخی استادان به علت «مشکلات اخلاقی و داشتن شاکی» از کار منع شده‌اند.

محمد مقیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا که روز یکشنبه ۱۲ شهریور منتشر شد، گفت که اگر گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران تصمیم بگیرند به خدمات یک استاد حق‌التدریس نیاز ندارند، «آن‌ گاه ادعای فرد متقاضی مبنی بر اخراجش از دانشگاه بسیار مضحک خواهد بود».

او افزود: «من کاملاً مطلع هستم که از ادامهٔ همکاری برخی از این افراد به علت مشکلات اخلاقی و داشتن شاکی ممانعت به عمل آمده است، ولی در رسانه‌ها مدعی می‌شوند که قطع همکاری آن‌ها به علت مسائل سیاسی بوده است.»

او توضیح نداد که این «شاکی» خصوصی است یا دولتی. همچنین متهم کردن استادان به «مشکلات اخلاقی» در حالی است که هیچ گزارشی تاکنون در این زمینه منتشر نشده، با این حال قبلاً حکومت ایران در موارد متعددی از این اتهام کلی برای مقاصد سیاسی خاص استفاده کرده است.

ادعاهای متناقض رئیس دانشگاه تهران مبنی بر تکذیب هرگونه «اخراج» یک روز پس از آن منتشر می‌شود که سخنگوی وزارت علوم خبر اخراج اساتید را تأیید کرد و هفتهٔ گذشته نیز شوراهای صنفی دانشجویان از «حذف» هفت تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران خبر داد.

این هفت استاد شامل وحید عیدگاه استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، لیلی ورهرام استاد گروه فرهنگ و ‌زبان‌های باستانی، جواد بشری استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، قاسم عزیزی استادیار گروه زبان و ادبیات عرب، میلاد عظیمی استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، داریوش رحمانیان دانشیار گروه تاریخ، حسین مصباحیان استادیار گروه فلسفه است.

شورای صنفی دانشجویان با تأکید بر این‌که «اغلب این اساتید پیش‌تر در هیئت جذب و گزینش دانشگاه مورد بازخواست قرار گرفته بودند»، افزوده است که «حذف» آن‌ها از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران «نه به شکلی قانونی و با ابلاغ رسمی، بلکه بدون اطلاع قبلی و به واسطه‌ کارشکنی در تخصیص دروس» صورت گرفته است.

همزمان اعلام شد که آذین موحد، استاد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران که دی ماه سال گذشته به دلیل حمایت از دانشجویان معترض از دریافت حقوق محروم شده بود، روز ۲۸ مرداد ماه سال جاری «حکم تعلیق از تدریس» دریافت کرده است.

در همین حال روزنامهٔ اعتماد چاپ تهران نیز پنجشنبهٔ گذشته در گزارشی اخراج این استادان را تأیید کرد و نوشت که سابقهٔ موج اخیر حذف دانشگاهیان به ابتدای دوران ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی باز می‌گردد.

در واکنش به این گزارش روزنامهٔ اعتماد، علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، نیز با تأیید «اخراج» یا «تعلیق» ۵۸ تن از استادان دانشگاه در دولت رئیسی گفت که سه تن از این استادان در قوه قضائیه پرونده دارند و ۷ تن در اعتراضات «کنشگری مجرمانه داشتند».

او افزود که شماری دیگر از استادن نیز به خاطر «تشکیل پرونده توسط هیئت انتظامی اعضای هیئت علمی» از تدریس «تعلیق» شده‌اند.

به‌گفتهٔ سخنگوی وزارت علوم، دو تن از استادان نیز «توسط مراجع ذی صلاح رد صلاحیت شدند» و با هفت تن از استادان هم به دلیل «رکود علمی» قطع همکاری شده است.

این مقام دولتی اضافه کرد که از مجموع ۵۸ استادی که «اخراج» یا «تعلیق» شده‌اند، سه استاد مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت نظر وزارت بهداشت هستند که ربطی به وزارت علوم ندارند و ۱۷ تن از استادان اخراج شده نیز استاد دانشگاه آزاد هستند و خودشان باید در این مورد پاسخگو باشند.

ادعای رئیس دانشگاه تهران: استاد اخراجی نداریم

با این اوصاف، رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا مدعی شد: «در دورهٔ دو سالهٔ مدیریت این‌جانب در دانشگاه تهران حتی یک مورد اخراج استاد نداشته‌ایم.»

آقای مقیمی اطلاع‌رسانی استادان حذف‌شده دربارهٔ حذف خود از دانشگاه را نیز «اوج بی‌اخلاقی» خواند و با متهم کردن رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در این زمینه گفت که این گزارش‌ها فقط از سوی «شبکه‌های معاند و عده‌ای افراد فرصت‌طلب» مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران در گفت‌وگوی خود بارها از کلمهٔ «اخراج» استفاده کرده و توضیحی دربارهٔ «حذف، قطع همکاریو بازنشستگی اجباری» اساتید دانشگاه نداده است.

آقای مقیمی با این حال «تعلیق» استادان در دانشگاه تهران را تأیید کرد، اما تعداد آنان را دو نفر اعلام کرد و افزود پروندهٔ این دو استاد به نهادهای قضایی ارجاع ‌شده و آنان تا زمان صدور رای قضایی به حالت تعلیق درآمده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران نام این استادان تعلیقی را ذکر نکرد.

او در حالی اخراج استادان از دانشگاه تهران را تکذیب کرده که پیشتر نیز تلاش‌ها برای سرکوب دانشجویان معترض را تکذیب کرده بود.

در تیرماه گذشته، نهادهای صنفی دانشجویان پذیرش اعضای گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی عراق در دانشگاه تهران را با هدف سرکوب دانشجویان دانستند، اما رئیس دانشگاه تهران بیانیه فعالان دانشجویی را «انحرافی و ساده‌انگارانه» خواند.

موج اخیر حذف استادان دانشگاه در ایران در حالی است که پیش از آن، به مدت ماه‌ها سرکوب دانشجویان ایرانی ادامه داشت و بسیاری از دانشجویان به دلیل شرکت در اعتراضات سراسری با جریمه‌های انضباطی سنگین مواجه شده‌اند.

در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» دانشگاه‌های ایران ازجمله دانشگاه تهران از کانون‌های اصلی اعتراضات بود.

بر اساس گزارش ایلنا، روزنامه‌های اعتماد و شرق، و رادیوفردا؛ م.ت/ر.ش
XS
SM
MD
LG