لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

اسرائیل سه سال پس از عادی‌سازی روابط با بحرین سفارت خود را در این کشور افتتاح کرد


الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل و عبداللطیف بن راشد الزیانی، همتای بحرینی او، رسماً سفارت اسرائیل در منامه بحرین را افتتاح کردند
الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل و عبداللطیف بن راشد الزیانی، همتای بحرینی او، رسماً سفارت اسرائیل در منامه بحرین را افتتاح کردند

اسرائیل سفارت خود در منامه بحرین را روز دوشنبه ۱۳ شهریور، سه سال پس از عادی‌سازی روابط دو طرف، به‌طور رسمی افتتاح کرد.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل، در جریان سفر به بحرین که به‌همراه هیئتی از بازرگانان و مقام‌های دولتی بود، در مراسم رسمی افتتاحیۀ این نمایندگی دیپلماتیک شرکت کرد.

این اقدام هم‌زمان با ادامۀ تلاش واشینگتن برای عملی شدن توافق عادی‌سازی با ریاض صورت گرفته که به گفتۀ کارشناسان، «بزرگ‌ترین» پیروزی دیپلماتیک اسرائیل در منطقه را رقم خواهد زد.

آقای کوهن با افتتاح محل دائمی سفارت اسرائیل همچنین به عنوان اولین مقام ارشد دولت اسرائیل از زمان بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت، با عبداللطیف بن‌راشد الزیانی، وزیرخارجه و سلمان بن‌حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین، دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه اسرائیل به ولیعهد بحرین گفت که کشورش «در مسیر گسترش دایرۀ صلح در خاورمیانه گام برمی‌دارد» و منتظر عادی‌سازی مناسبات با کشورهای دیگر است.

او در بخش علنی اظهاراتش به کشورهای دیگری که اسرائیل «منتظر عادی‌سازی رابطه با آن‌ها است»، اشاره نکرد.

علاوه‌بر نخستین دیدار وزیر خارجه دولت بنیامین نتانیاهو از بحرین در روز دوشنبه، نخست‌وزیر اسرائیل نیز که در نشست سالانه با سران قبرس و یونان شرکت کرده است گفته که عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، به رابطۀ قبرس و یونان از راه سعودی تا هند هم کمک خواهد کرد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که آقای کوهن روز دوشنبه از ناوگان پنجم دریایی آمریکا که در منامه مستقر است، بازدید و با فرماندهی آن دیدار و با دریاسالار برد کوپر، فرمانده این ناوگان، در زمینۀ همکاری امنیت دریایی در این بخش از آب‌های جهان گفت‌وگو کردند.

بحرین که سه سال پیش در چارچوب توافق‌های موسوم به «ابراهیم» در زمان دولت دونالد ترامپ اقدام به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل کرد، چندی پیش سفر الی کوهن را به تعویق انداخت.

این اقدام پس از آن صورت گرفته بود که بازدید ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی در دولت بنیامین نتانیاهو که یک سیاستمدار افراطی راست‌گرا است، از اماکن مذهبی شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، خشم فلسطینیان و واکنش کشورهای عرب را به دنبال داشت.

بحرین در زمان دولت‌های نفتالی بنت و یائیر لاپید، دو نخست‌وزیر قبلی اسرائیل، چند بار میزبان مقامات ارشد اسرائیلی بود.

مقام‌های ارشد اسرائیلی در آن دیدارها تأکید داشتند که تقویت همکاری نظامی و امنیتی کشورشان با بحرین برای مقابله با «تهدیدات ناشی از جمهوری اسلامی ایران» برای منطقه است.

ابراز خوش‌بینی نتانیاهو در مورد عادی‌سازی روابط با ریاض

در این میان، نخست‌وزیر اسرائیل که برای شرکت در نشست سالانه با نخست‌وزیران قبرس و یونان به لیماسول سفر کرده، در روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که اکنون فرصتی برای عادی‌سازی رابطه با عربستان سعودی وجود دارد و «ما فکر می‌کنیم که برقراری این رابطه امکان‌پذیر است».

آقای نتانیاهو افزود در نتیجه این عادی‌سازی، یونان و قبرس نیز از طریق اسرائیل تا هند منتفع خواهند شد. او یک روز پیش از آغاز سفرش نیز گفته بود که «اطمینان دارد یک دالان از عربستان سعودی تا اروپا» برقرار خواهد شد.

هم‌زمان برخی گزارش‌ها حاکی است که دولت جو بایدن یک مقام ارشد شورای امنیت کاخ سفید را راهی منطقه کرده تا در چارچوب تلاش برای عادی‌سازی رابطه اسرائیل با عربستان سعودی، با رهبری حکومت خودگردان فلسطینی گفت‌وگو کند و امتیازاتی را که از رهگذر توافق صلح اسرائیل-سعودی متوجه فلسطینیان خواهد شد، مطرح کند.

برت مک‌گورک هفته گذشته در جریان سفر ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، به واشینگتن با او در یک نشست خبری شرکت کرد و به پرسش‌ها در زمینه درخواست‌های سعودی برای عادی‌سازی رابطه با اسرائیل پاسخ داد.

قرار است محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، هفته آینده در اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو در هند شرکت کند؛ نشستی که جو بایدن نیز از حاضران آن خواهد بود.

رویترز پیشتر به نقل از منابع آگاه نوشته بود که آقای بایدن این‌بار مایل به دیدار با ولیعهد سعودی برای پیشبرد عادی‌سازی رابطه سعودی-اسرائیل است.

رئیس‌جمهور آمریکا دو ماه پیش کوشش دولت خود برای بررسی احتمال پیشبرد طرح صلح میان اسرائیل و عربستان را تأیید کرد.

برخی رسانه‌های اسرائیل به احتمال نشست جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل و همچنین به دعوت کاخ سفید از او در آینده نزدیک اشاره کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبری آسوشیتدپرس، شبکه کان، یدیعوت آخرونوت، والانیوز و رادیو فردا؛ ف.ر/ آ.ت.
XS
SM
MD
LG