لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

اکثر اعضای انجمن محیط زیستی «سبز چیا» در مریوان آزاد شدند


 سالار آذری از اعضای انجمن سبز چیا که گزارش‌ها حکایت از بازداشت او داشت
سالار آذری از اعضای انجمن سبز چیا که گزارش‌ها حکایت از بازداشت او داشت

پس از آن‌که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی عصر یک‌شنبه اقدام به بازداشت دسته‌جمعی شماری از اعضای انجمن محیط زیستی «سبز چیا» در مریوان استان کردستان کردند، بنابر گزارش‌ها، بیشتر افراد بازداشتی طی شامگاه همان روز آزاد شده‌اند.

وب‌سایت هه‌نگاو که اخبار مناطق کردنشین ایران را منتشر می‌کند، روز دوشنبه ۲۰ شهریور نوشت که «تمامی فعالان زیست‌محیطی بازداشت شده در مریوان اواخر شب گذشته آزاد شده و تنها سه نفر از آنها به نام‌های کاوه کریمیان، کاوه داستان و مادح خوشنواز کماکان در بازداشت به سر می‌برند.»

این خبر را هژیر ایران‌منش، از اعضای سابق «انجمن سبز چیا» نیز در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی تأیید کرده است.

وبسایت هه‌نگاو گزارش داده بود که بعدازظهر یکشنبه ١٩ شهریور ماه، «نیروهای حکومتی در شهر مریوان، بیش از ٣۵ عضو انجمن زیست‌محیطی سبز چیا را در جلسه سالانه این انجمن بازداشت و به مکان‌های نامعلومی» منتقل کردند.

این رسانه بازداشت دسته‌جمعی فعالان محیط زیست عضو انجمن سبز چیا را بخشی از «موج جدید سناریوهای امنیتی جمهوری اسلامی» در استان کردستان و در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی خواند.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز در گزارشی به پوشش این رویداد پرداخته و نوشته بود که نیروهای امنیتی، بازداشت‌شدگان را به «بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه مریوان» منتقل کرده بودند.

در این گزارش عنوان شده که ماموران امنیتی همه وسایل شخصی شرکت کنندگان در جلسه انجمن سبز چیا، از جمله گوشی‌های موبایل آنها را توقیف کرده و با خود برده بودند.

شبکه حقوق بشر کردستان تاکید کرد که بازداشت اعضای سبز چیا در «یورش هماهنگ نیروهای سپاه پاسداران، اداره اطلاعات و انتظامی مریوان» انجام شد و این نیروها «بدون ارائه حکم قضایی»، اقدام به بازداشت «دست‌کم ۲۵ عضو این انجمن محیط زیستی» کردند.

نام «سالار آذری» از اعضای انجمن سبز چیا نیز در میان اسامی این بازداشت‌شدگان مشاهده می‌شود. پیشتر تصاویری از این فعال محیط زیست به دلیل شرکت فعال در مهار آتش‌سوزی‌ جنگل‌های مریوان و دیگر مناطق استان کردستان مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته بود.

انجمن سبز چیا یک انجمن غیردولتی و مردم نهاد است که فعالیت خود را در حوزه حفظ محیط زیست از سال ۱۳۷۸ در مریوان آغاز کرده است.

این انجمن نقش ویژه‌ای در مقابله با آتش‌سوزی جنگ‌های مریوان، استان کردستان و در ابعاد گسترده‌تر در مقابله و مهار آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس داشته است و تعدادی از فعالان محیط زیست عضو آن و همچنین نیروهای داوطلب مردمی همکار آن طی سال‌های گذشته در راه مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG