لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

حاشیه‌های میزبانی در سفر رونالدو به تهران


رونالدو و هم‌تیمی‌هایش در بدو ورود به تهران
رونالدو و هم‌تیمی‌هایش در بدو ورود به تهران

حضور تیم فوتبال النصر عربستان در تهران برای بازی با پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، علاوه بر انعکاس خبری گسترده در ایران، با حاشیه‌های متنوع و بی‌نظمی‌های فراوان همراه شده است.

این بازی روز سه‌شنبه به دلیل جریمه انضباطی پرسپولیس، بدون حضور تماشاگران در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد، گرچه حتی در صورت امکان حضور هواداران، هنوز تعمیر سکوهای فرسوده استادیوم به پایان نرسیده است.

علاوه بر سکوی تماشاگران، چمن ورزشگاه هم آسیب‌دیده و باید تعویض شود. خبرگزاری مهر درباره زردی چمن نوشته است: «مسئولان بی‌تدبیر ورزشگاه نمی‌دانستند خرابی چمن هزینه سنگین میلیاردی را وارد خواهد کرد. از دریاچه به زمین آب دادند که باعث آفت‌‌زدگی، رشد علف‌های هرز و قارچ در زمین شده».

پس از فرود هواپیمای تیم النصر در فرودگاه امام، مدیر عامل پرسپولیس در اقدامی که شائبه تبلیغاتی بودنش مطرح شده، با دو تخته فرش به پاویون آمد تا به رونالدو اهدا کند.

فرش را در برابر رونالدو باز کردند. همزمان افراد مختلف تلاش می‌کردند با او در یک قاب قرار بگیرند. رونالدو تقلا کرد به سایر اعضای تیمش بپیوندد، اما اصرار افراد مسئول و غیر مسئول برای عکس یادگاری، مانع شد.

سایت ورزش سه، رفتار مدیر پرسپولیس را «بسیار غیرحرفه‌ای و غیرقابل باور» نامیده که «حتی رونالدو هم باورش نمی‌شد».

هنگام حضور خودروی سفارت عربستان در برابر فرودگاه و تجمع هواداران، یکی از مأموران امنیتی، از حاضرین خواست صلوات بفرستند و آنها نیز چنین کردند.

شبکه سه صداوسیما که برای پوشش زنده در CIP فرودگاه امام حضور داشت، تذکر مدیر کاروان النصر برای توقف فیلم‌برداری را نادیده گرفت. سرانجام مدیر النصر با عصبانیت دستش را جلوی دوربین گرفت تا فیلم‌برداری به پایان برسد.

هنگام خروج اتوبوس النصر از فرودگاه، هواداران ایرانی تجمع کرده و نام او را فریاد می‌زدند. تصاویر بی‌سابقه‌ای از دویدن هواداران ایرانی پشت اتوبوس النصر عربستان منتشر شده است.

شهرداری تهران در مسیر حرکت دو اتویوس‌ زرد النصر، بیلبوردهایی به سه زبان عربی، انگلیسی و فارسی برای خوشامدگویی به این تیم نصب کرده بود.

تبلیغاتی که به زعم برخی کاربران و تحلیلگران در شبکه‌های اجتماعی، بی‌ارتباط با سالگرد جان باختن مهسا امینی نیست. مجموعه رفتارهایی که توسط مخالفان جمهوری اسلامی، نمایش «عادی‌سازی» و پروپاگاندای حکومتی نامیده می‌شود.

رخداد خبرساز سفر رونالدو به ایران، با مبادله زندانیان بین جمهوری اسلامی و آمریکا، همچنین آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده، همزمان است.

اخبار پرسپولیس، در سایه خبرهای النصر و بازیکنان سرشناسش قرار گرفته است؛ موضوعی بی‌سابقه برای نمایندگان ایران در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا.

جمعیتی چشمگیر مقابل هتل اسپیناس تجمع کردند که در رسانه‌های عربستان و شبکه‌های اجتماعی باشگاه النصر منعکس شده است.

عده‌ای نیز در روزهای اخیر، اتاق رزرو کرده‌اند تا شانس بیشتری برای عکس مشترک با رونالدو داشته باشند اما سفارت عربستان، یک طبقه از هتل را به طور کامل در اختیار گرفته تا تماس‌ها و تردد سایر مسافرین را ناممکن کند.

پیشتر در گزارش‌های به ظاهر سفارشی که سایت‌های ورزشی، بدون ذکر منبع منتشر می‌کردند، به موضوعاتی از قبیل حفاظت النصر توسط «تیم زبده ریاست جمهوری» اشاره می‌شد.

به رغم این ادعا، فیلم‌هایی که در برابر هتل منتشر شده، دستپاچگی مأموران حفاظت را نشان می‌دهد و عاری از «زبدگی» است.

ورزش سه گزارشی درباره «مسیرهای انحرافی از محله‌های خاص و حتی پادگان‌ها با اسکورت خاص» منتشر کرده بود اما مسیر عادی حرکت اتوبوس، نشان داد این خبرسازی‌ها، بلوف‌های امنیتی بوده است.

تعداد اعضای کاروان النصر که با پرواز اختصاصی به تهران سفر کرده‌اند، «حداقل ۸۵ نفر شامل برخی مقامات» عنوان شده است. سوای تیم و نیمکت، ۲۵ نفر هم از هر تیم می‌توانند در جایگاه ویژه بنشینند.

هنگام پیاده شدن اعضای کاروان النصر از اتوبوس، بی‌نظمی بین مأموران مختلف امنیتی که پوشش‌ متفاوتی داشتند، چنان آشکار بود که مدتی در را بسته نگه داشتند تا برای چگونگی خروج بازیکنان از اتوبوس و انتقال‌شان به هتل تصمیم بگیرند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می‌دهد که نکات ابتدایی استانداردهای رایج امنیتی در فوتبال جهان، از قبیل چیدن نرده‌‌ و موانع پیشگیرانه و استقرار منظم نیروهای پلیس نیز رعایت نشده است.

یحیی گل‌محمدی سرمربی پرسپولیس در نشست خبری پیش از بازی گفت: «به بازیکنانم گفتم که اگر بخواهیم از گروه‌مان بالا بیاییم باید سه امتیاز این بازی را بگیریم. رونالدو افسانه‌‌ای است و خوشحالیم به ایران سفر کرده. اما فقط رونالدو نیست و بازیکنان شاخص دیگری هستند که باید بتوانیم مهارشان کنیم».

طبق اعلام پرسپولیس قرار بود برای ۲۵۰ خبرنگار کارت صادر شود، اما بسیاری از خبرنگاران موفق به دریافت نشدند و علاوه بر بازی، تمرین دو تیم و کنفرانس خبری را هم از دست دادند.

طبق آخرین خبر، باشگاه النصر به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده که حاضر به انجام تمرین در ورزشگاه آزادی نیست. خبرگزاری ایسنا دلیل احتمالی این تصمیم را پرهیز از ریسک خروج از هتل و استقبال مردم عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG