لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

رئیسی: اجرای تعهدات از طرف اروپا و آمریکا می‌تواند راه را برای یک توافق خوب آماده کند


ابراهیم رئیسی (چپ) در نیویورک
ابراهیم رئیسی (چپ) در نیویورک

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه، ۲۹ شهریورماه، در نشستی با اصحاب رسانه‌های آمریکایی گفت که «اجرای تعهدات از طرف اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها» می‌تواند راه را برای «یک توافق خوب» هموار کند.

آقای رئیسی روز چهارشنبه، در آخرین روز از سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، با خبرنگاران رسانه‌های آمریکا و خارجی نشستی برگزار کرد.

در ویدئویی که خبرگزاری رسمی ایرنا از گزیده سخنان رئیس جمهور ایران در این نشست منتشر کرده، ابراهیم رئیسی می‌گوید: «اگر آمریکایی‌ها آمادگی داشته باشند که به تعهدات خود عمل کنند، می‌تواند زمینه‌ای باشد برای پیشرفت کار.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره ادامه گفت‌وگو با ایالات متحده این موضوع را مطرح و تأکید کرده که دولت جو بایدن باید واقعاً نشان دهد که علاقه‌مند به بازگشت به برجام است.

در ویدئوی خبرگزاری ایرنا، او می‌گوید: «هم به دوستان قطری اعلام کردیم، هم من در مجمع [عمومی سازمان ملل] اعلام کردم که شرط آن این است که‌ آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند،... اجرای تعهدات از ناحیه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌تواند راه را برای یک توافق خوب آماده کند.»

اشاره به قطر می‌تواند تأیید گزارش جدید خبرگزاری رویترز از ادامه گفت‌وگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا باشد.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۲۹ شهریور، به نقل از دو منبع مطلع گزارش داد که قطر طی هفته جاری نشست‌های جداگانه دوجانبه‌ای با ایالات متحده و ایران بر سر برنامه هسته‌ای ایران و نگرانی‌های واشینگتن درباره انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه داشته است.

به نوشته آسوشیتدپرس، ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب در نشست با اصحاب رسانه ادامه داده است که «حرف کافی نیست» و عمل از طرف آمریکا از جمله در زمینه رفع تحریم‌ها می‌تواند بنیانی برای ادامه گفت‌وگو باشد.

مذاکرات هسته‌ای وین برای احیای برجام میان ایران و دیگر اعضای باقی‌مانده در این توافق با حضور غیرمستقیم آمریکا در بهار ۱۴۰۱ با ارائه پیش‌شرط ناگهانی روسیه برای مصون ماندن روابط تجاری مسکو و تهران از تحریم‌های غرب علیه کرملین در پی تهاجم نظامی به اوکراین، برای مدتی متوقف شد.

پس از آن هم پیش‌شرط ایران برای بسته شدن پروندۀ کشف آثار اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده هسته‌ای مذاکرات را به بن‌بست کشاند و در پی آن، سرکوب گسترده اعتراضات مردمی ۱۴۰۱ به‌همراه گزارش‌های متعدد مبنی‌بر ارسال صدها پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین نیز به پیچیده‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای دامن زد.

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در نشست خود با رسانه‌ها همچنین گفت: «فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است،... و این که ایران درصد غنی‌سازی را بالا برده مطالب بی‌اساس است.»

اما در ویدئویی که ایرنا منتشر کرده، اشاره‌ای از ابراز نگرانی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست که در روز شنبه، ۲۵ شهریور، خبر داد جمهوری اسلامی مجوز فعالیت شماری از «بازرسان مجرب» این نهاد بین‌المللی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را «لغو کرده است».

در پی افشای این خبر توسط رافائل گروسی، آمریکا به‌همراه اعضای اروپایی توافق هسته‌ای برجام و همچنین اتحادیه اروپا از عدم همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرده و اعلام کردند در صورت ادامۀ این عدم همکاری، شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای علیه ایران تصویب خواهد کرد.

اعضای اروپایی برجام همچنین طی نامه‌ای به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته‌اند که در نظر دارند تحریم موشک‌های بالیستیک ایران را که بر اساس برجام قرار بود ۲۶ مهرماه امسال برچیده شود، کماکان حفظ کنند. آنها علت این تصمیم را عدم پایبندی جمهوری اسلامی به مفاد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، اعلام کرده‌اند.

با استفاده از آسوشیتدپرس، رویترز، ایرنا، رادیوفردا؛ ف. دو/ب.ب
XS
SM
MD
LG