لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

انریکه مورا: خط‌مشی اتحادیه اروپا درست بود، راهی جز برجام وجود ندارد


انریکه مورا (چپ) با علی باقری کنی، دیدار در تهران
انریکه مورا (چپ) با علی باقری کنی، دیدار در تهران

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه، اول مهرماه، در توییتی با اشاره به دیدار تازه خود با علی باقری کنی، مسئول مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی، اعلام کرد خط‌مشی این اتحادیه در زمینه برجام «کاملا درست» بوده و راهی جز بازگشت به برجام نیست.

انریکه مورا روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه «ایکس» (توئیتر سابق) خبر داد که هفته گذشته همزمان با برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل مذاکراتی برای احیای برجام نیز برگزار شده است.

او در ادامه تصریح کرد که بعد از دیدار با نمایندگان اروپا، ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای به این «نتیجه رسیده» است که سیاست اتحادیه اروپا مبنی بر این که تنها با رسیدن به یک توافق جامع ومحدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی برای برنامه اتمی ایران از طریق نظارت کامل آژانس تحریم‌ها قابل رفع است «کاملا درست بوده» است.

آقای مورا در ادامه تاکید کرده است: «خواه اسم این توافق را برجام بگذاریم و خواه بهترین معامله دنیا، تنها گزینه» حل معضل هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۰ و روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا میان اعضای اروپایی و آمریکایی برجام و جمهوری اسلامی برای احیای این توافق میانجی‌گری می‌کند.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیام خود همچنین بر حمایت از ایده همکاری هسته‌ای برای اجازه دادن به ایران برای داشتن یک صنعت هسته‌ای «شفاف» و «قابل راستی‌آزمایی» تاکید کرده است.

علی باقری کنی، نماینده ایران، نیز روز پنج‌شنبه از دیدار با انریکه مورا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده و گفته بود که «گفت‌وگوهای صریحی» در مورد بسیاری از حوزه‌های روابط ایران و اتحادیه اروپا، «از جمله تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم» با او داشته است.

او سه‌شنبه هفته گذشته نیز از دیدار با مدیران سیاسی فرانسه، آلمان و انگلیس (در مذاکرات هسته‌ای) در نیویورک خبر داده و گفته بود طیفی از موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها مورد بحث قرار گرفت.

این دیدارها در پی افزایش انتقادات از جمهوری اسلامی به خاطر عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای شفاف‌سازی موضوع کشف آثار اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ایران، همچنین لغو مجوز ورود شماری از بازرسان آژانس به ایران توسط جمهوری اسلامی انجام شده است.

پیشتر، اعضای اروپایی برجام به همراه آمریکا از احتمال تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران خبر داده بودند.

از طرفی، مبادله اخیر پنج زندانی میان ایران و آمریکا و رفع انسداد شش میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی در کره جنوبی، امیدها به احیای برجام در چهارچوب توافقی بزرگ‌تر و جامع‌تر را افزایش داده است.

گزارش‌ها حاکی است که ایران از زمان اعلام خبر توافق برای مبادله زندانیان، سرعت غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصدی را کاهش داده است.

منابع: توییتر، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG