لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

تنیس‌روی‌میز ایران با پیروزی بر ژاپن تاریخ‌ساز شد


تیم ملی تنیس روی میز ایران با پیروزی تاریخی مقابل ژاپن، پس از ۶۵ سال بار دیگر در مرحله تیمی بازی‌های آسیایی، چهارمین مدال برنز تاریخ خود را قطعی کرد.

ژاپن در تاریخ بازی‌های آسیایی ۸۰ نشان رنگارنگ شامل ۲۰ طلا از این رشته به دست آورده است. اما ایران در تاریخ این بازی‌ها تا اینجا فقط سه نشان برنز داشت.

پس از پیروزی ایران، تماشاگران چینی شاگردان جمیل لطف‌الله‌نسبی را تشویق کردند. هدایی چند بار به سرش ضربه زد و نوشاد عالمیان که خودش را برای بازی احتمالی چهارم آماده می‌کرد، به سمت میز دوید. اعضای تیم ایران همدیگر را در آغوش گرفتند تا جشن پیروزی را برپا کنند.

ایران پیش از این فقط در بازی‌های ۱۹۵۸ توکیو با ترکیب ادموند بیت‌خدا، هوشنگ بزرگ‌زاده، امیر احتشام‌زاده و حمید کرلو پس از ویتنام جنوبی و ژاپن، همراه با چین روی سکوی سوم ایستاده بود.

لطف‌الله‌نسبی سرمربی ایران که خود در دوران قهرمانی، رقیب رحمت و نعمت عالمیان (پدر و عموی نوشاد و نیما) بود، گفت: «از خیلی وقت پیش برای مدال آسیا دورخیز کرده بودیم. قبلاََ خیلی راحت می‌باختیم، اما رفته رفته بهتر شدیم و سرانجام از یک برد و دو برد، به پیروزی رسیدیم. حقیقتاََ فکر نمی‌کردم ۳ بر صفر پیروز شویم.»

تنیس روی میز ژاپن ۱۶۶ مدال جهانی، شامل ۴۸ طلا در گنجینه افتخاراتش دارد. آنها هشت نشان المپیک هم به دست آورده‌اند، اما ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های آسیایی ۳ بر صفر از کمند حریف قدرتمند و پرافتخار خود گذشت تا به نیمه نهایی صعود کند.

در نخستین بازی، نیما عالمیان با جایگاه ۲۰۸ در رتبه‌بندی ITTF توانست ۳-۲ مقابل توموکازو هاریموتو که در رده چهارم جهان است به پیروزی برسد. هاریموتو که قهرمان جوانان جهان بوده، چهار نشان جهانی و المپیک تیمی و مختلط دارد.

نوشاد برادر بزرگتر نیما که نفر ۵۳ جهان است با همین نتیجه از سد شونسوکه توگامی در رده ۴۱ جهان گذشت.

امیرحسین هدایی با نتیجه‌ای مشابه توانست ماهارو یوشیمورا را شکست دهد که نقره تیمی المپیک ریو و مدال طلای جهانی مختلط ۲۰۱۷ دوسلدورف را به دست آورده.

نوشاد در المپیک لندن موفق شد نخستین پیروزی ایران را در تاریخ المپیک رقم بزند. او نفر پنجم جوانان جهان شده و قهرمان آسیای میانه را در کارنامه دارد.

او همچنین در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ روی سکوی سوم ایستاد تا ایران را پس از ۵۲ سال بار دیگر صاحب مدال انفرادی در بازی‌های آسیایی کند. پیش از نوشاد فقط هوشنگ بزرگ‌زاده در بازی‌های ۱۹۶۶ روی سکوی سوم ایستاده بود.

حالا در نیمه نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو، ایران به مصاف کره جنوبی می‌رود. چین هم با تایوان رویارو خواهد شد. بازنده‌ها به مدال برنز مشترک می‌رسند و تیم‌های برنده برای کسب مدال طلا به مصاف یکدیگر می‌روند.

بازیکنان ایران در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ با نتایج مشابه ۳-۰ از سد بحرین و مغولستان گذشتند اما ۳-۱ به هنگ‌کنگ باختند که نوشاد تنها بازیکن برنده در ترکیب ایران بود.

ایران در مرحله حذفی و از دور یک‌هشتم ۳-۰ ویتنام را برد و سپس در مرحله یک‌چهارم نهایی با همین نتیجه دور از انتظار، ژاپن را حذف کرد.

نیما عالمیان به خبرنگاران گفت: «گیم پنجم ۷ بر ۳ عقب بودم اما بردم. خودم هم باور ندارم که ژاپن را شکست داده‌ایم. واقعا نمی‌دانم چه بگویم. هنوز چیزی تمام نشده و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مدال‌مان خوش‌رنگ‌تر شود.»

امیرحسین هدایی که با پیروزی‌اش مدال ایران را قطعی کرد، گفت: «این لحظه‌ها برای ما غیرقابل باور است که بتوانیم تیم دوم دنیا را ببریم. حتی وقتی ۱۰ بر ۸ عقب بودم با تمام وجود جنگیدم. کار بسیار بزرگی بود که دل پینگ‌پنگی‌ها و مردم عزیزمان را شاد کنیم. باور داریم که بهترین تیم تاریخ کشورمان هستیم».

XS
SM
MD
LG