لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

فشارهای امنیتی برای پس گرفتن امضاهای نامه اعتراضی ۵۷۰ کنشگر به ادامه حصر رهبران جنبش سبز


شماری از امضاکنندگان نامه‌ای که حصر ۱۳ ساله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را «قتل تدریجی» خوانده‌است، اعلام کردند نیروهای وزارت اطلاعات آنها را تهدید کرده‌اند که باید امضای خود را از پای این نامه پس بگیرند. این نامه به امضای ۵۷۰ فعال سیاسی، مدنی و فرهنگی رسیده است.

وبسایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، روز یک‌شنبه ۲ مهر ماه، با انتشار یادداشت‌های شماری از امضاکنندگان این نامه سرگشاده، از فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر آنها خبر داد.

این وبسایت افزود که ماموران وزارت اطلاعات با امضاکنندگان این نامه تماس گرفته و «ضمن تهدید و ارعاب و اجبار به پس‌گرفتن امضا»، از آنها خواسته‌اند تا «مدارک خود را برای احضار» آماده کنند.

زهرا شجاعی، رییس مرکز امور مشارکت زنان در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و یکی از امضاکنندگان این نامه، در یادداشتی با اشاره به تماس نیروهای وزارت اطلاعات با خود، گفت که به آنها تاکید کرده است، «این نامه سرگشاده را امضا کرده وپای آن هم ایستاده‌‌ام.»

خانم شجاعی افزود که مامور وزارت اطلاعات در جریان این تماس، ابتدا تلاش کرده با این ادعا که «نویسنده اصلی نامه با سرویس جاسوسی خارج از کشور ارتباط دارد»، او را به پس گرفتن امضا وادارد اما در ادامه گفته است: «میرحسین موسوی از جمهوری اسلامی عبور کرده و زهرا رهنورد خودش مخالف آزادی از حصر» است.

وی در ادامه عنوان کرد که در پاسخ به تماس وزارت اطلاعات، گفته «اگر قصد توجیه دارید من توجیه نمی‌شوم، اگر قصد تهدید دارید من چیزی برای از دست دادن ندارم، اگر قصد زندان دارید ، من آماده‌ام.»

علی‌اصغر خدایاری، از مقام‌های اسبق وزارت علوم و یکی دیگر از امضاکنندگان این نامه سرگشاده نیز در یادداشتی از تماس مشابهی با خود خبر داد و افزود که مامور تماس گیرنده گفته است، «نظام» مسئویتی در قبال مرگ کسی در ۶۰- ۷۰ سالگی ندارد، و او در مقابل پاسخ داده «کسی که ۱۳ سال در حصر است و ارتباطش با جامعه قطع شده است، در هر سنی که فوت کند، مسئولیتش با نظام است.»

خدایاری اضافه کرد که در این تماس تلفنی تهدید شده که به خاطر امضای این نامه سرگشاده و مسائل مطرح شده در آن «باید در دادگاه سند ارائه کند.»

فیض‌الله عرب‌سرخی نیز در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «دستگاه امنیتی در تماس با افراد از جمله من، سعی در اقناع یا اجبار به پس گرفتن امضاء دارد.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به مقام‌های حکومت عنوان کرد: «پیشنهاد می‌کنم نسبت به رفع حصر اقدام کنید چون هم آسان‌تر است هم کم‌هزینه‌تر.»

تماس نیروهای وزارت اطلاعات با این کنشگران، واکنشی است به انتشار نامه سرگشاده بیش از ۵۷۰ فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مدنی که در روز شنبه اول مهر ماه منتشر شد.

نامه با اشاره به ادامه «حصر ۱۳ ساله‌ میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد»، گفته است که «حصر این رهبرانِ سیاسیِ معترض، با نقض قانون آغاز شد و با روش‌های غیرانسانی ادامه یافته است.»

در این نامه سرگشاده همچنین آمده است، اکنون پس از ۱۳ سال حصر و «‌در پی نومیدیِ زندانبانان از شکستن مقاومت محصوران»، با افزایش فشارهای روزافزون، در حال حاضر نوعی «قتل تدریجی» در مورد موسوی، رهنورد و کروبی «در حال وقوع» است.

«نامه سرگشاده ۵۷۰ فعال سیاسی، مدنی و فرهنگی» پس از آن منتشر شد که وبسایت کلمه روز ۱۴ شهریور ماه در اطلاعیه‌ای نسبت به شرایط سلامت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی هشدار و از «تغییرات واضح در وضعیت سلامتی» آنها خبر داد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این اذعان کرده‌اند که حصر رهبران جنبش سبز به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صورت گرفته اما با این حال پرونده حصر در دست شورای عالی امنیت ملی است.

میرحسین موسوی که از ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر است، بهمن‌ماه سال گذشته در بیانیه‌ای خواستار «برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم» برای «تدوین قانون اساسی جدید، تشکیل مجلس موسسان و استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون» شد.

XS
SM
MD
LG