لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

هجوم ریزگردها در سیستان و بلوچستان؛ بیش از دو هزار نفر روانه بیمارستان‌ شدند


مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان، روز یک‌شنبه ۲ مهر ماه گفت که وقوع طوفان و هجوم ریزگردها در منطقه شمال این استان دو هزار و ۱۰۷ نفر را روانه مراکز درمانی و بیمارستان‌ها کرد.

به گفته وی در پی موج جدید وزش باد و طوفان در پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز واقع در شمال این استان صدها نفر از مردم دچار مشکل تنفسی، قلبی و چشمی شده‌اند.

این مقام استانداری سیستان و بلوچستان افزود که تنها در همین پنج شهر و در فاصله ۲۸ شهریور تا ۲ مهر ماه، دست‌کم ۲ هزار و ۱۰۷ نفر از مردم منطقه‏ به دلیل مشکلات ایجاد شده به بیمارستان و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد همچنان ۱۳۶ نفر در بیمارستان بستری هستند.

آقای محبی همچنین از وقوع تصادفات مرگبار در پی بروز پدیده ریزگردها و طوفان در این منطقه خبر داد و گفت که در تصادفات ناشی از کاهش میدان دید نیز دست‌کم سه نفر جان باختند.

به گفته این مقام استانداری سیستان و بلوچستان، در حال حاضر «تمامی نیروهای ‏امدادی در مسیرهای ارتباطی منطقه سیستان» در آماده‌باش ‏هستند.

طوفان و تشدید ریزگردها سبب شد که روز شنبه اول مهر ماه و اولین روز سال تحصیلی، «مدارس و ادارات» در شهرهای شمال سیستان و بلوچستان تعطیل اعلام شود.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان از دو دهه پیش و به ویژه پس از خشک شدن تالاب هامون و شکل‌گیری کانون‌های جدید ریزگردها، به عاملی برای تشدید ریزگردها در محدوده شهرهای زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز و افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی، تبدیل شده است.

در جریان تجمع ۱۰ مرداد ماه در زابل برای اعتراض به «ناکامی دولت در دریافت حقابه رودخانه مرزی هیرمند از افغانستان» و «تشدید طوفان شن و هجوم ریزگردها» و، سخنرانان گفتند که بی‌آبی در این منطقه وارد مرحله «فوق بحرانی» شده است.

XS
SM
MD
LG