لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

«فضای امنیتی و حضور نظامیان» در سیستان ‌و ‌بلوچستان در آستانه سالگرد «جمعه خونین» زاهدان


طی یک سال گذشته، مردم زاهدان بارها خواستار محاکمه عاملان کشتار «جمعه خونین» شده‌اند
طی یک سال گذشته، مردم زاهدان بارها خواستار محاکمه عاملان کشتار «جمعه خونین» شده‌اند

در آستانه سالگرد کشتار معترضان در زاهدان معروف به «جمعه خونین زاهدان» که در جریان آن حدود صد نفر از مردم این شهر جان خود را از دست دادند، گزارش‌ها حاکی از برقراری «جو امنیتی و حضور نیروهای نظامی» در استان سیستان و بلوچستان است.

پایگاه محلی حال‌وش که خبرهای مناطق بلوچ‌‌نشین ایران را منتشر می‌کند روز پنج‌شنبه با انتشار ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از اعزام گسترده نیروهای نظامی به زاهدان خبر داد.

به گزارش این پایگاه خبری، اعزام نیروهای نظامی و کاروان‌های خودرو و انتقال موتورسیکلت‌ها با تریلی به‌ویژه در روز چهارشنبه پنجم مهر افزایش یافته است.

حال‌وش نوشت از روز دوشنبه گذشته ده‌ها خودرو حامل نیروهای نظامی از استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی وارد شهرهای بلوچستان شده‌اند.

در همین حال گزارش‌هایی نیز از حضور گسترده این نیروها به‌ویژه در شهر زاهدان منتشر شده است.

انتقال و حضور گسترده نیروها و تجهیزات نظامی به شهرهای مختلف سیستان ‌و بلوچستان در آستانه نخستین سالگرد «جمعه خونین» زاهدان صورت می‌گیرد.

در روز هشتم مهر ۱۴۰۱، در زمانی که اعتراضات زن، زندگی، آزادی به تمام ایران در حال سرایت بود، مأموران نیروی انتظامی اقدام به شلیک مستقیم به‌سوی معترضان به تجاوز فرماندهٔ انتظامی به دختری بلوچ، در زاهدان کردند و در جریان آن حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند.

طی یک سال گذشته، مردم زاهدان هر هفته در تظاهرات خود پس از نماز جمعه این شهر خواستار محاکمه عاملان این کشتار شده‌اند و مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز بارها خواستار رسیدگی به این پرونده شده‌ است.

آقای عبدالحمید ۳۰ آذر پارسال گفت که تیراندازی و کشتار معترضان در جمعه خونین زاهدان «برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده» بود.

در اردیبهشت‌ماه، احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، از صدور کیفرخواست برای ۲۶ نفر در ارتباط با حوادث موسوم به «جمعه خونین» زاهدان خبر داد، اما هنوز سرنوشت این پرونده مشخص نیست.

حال‌وش چند روز پیش گزارش داد که با نزدیک شدن به سالگرد این کشتار، محمد شاهوزهی فرمانده پایگاه بسیج منطقه کریم‌آباد زاهدان «به دستور سردار احمدرضا رادان» فرمانده انتظامی کشور تلاش کرده در دیدار با برخی از خانواده‌های قربانیان جمعه خونین و پیشنهاد دیه، آنان را از ادامه طرح شکایت و دادخواهی «ناامید و منصرف کند».

این وب‌سایت خبری همچنین نوشت که پیش از آن «رادان به صورت مخفیانه وارد بلوچستان شده و با تدابیر امنیتی ویژه به سیب و سوران رفته بود و در شهرستان‌های زاهدان و خاش به صورت غیرمنتظره و بدون هماهنگی قبلی به منزل برخی از سرطایفه‌های بلوچ رفته و با تطمیع همراه با تهدید خواستار رضایت دادن خانواده‌های قربانیان شده بود.»

رادیوفردا به طور مستقل قادر به تایید این اخبار نیست.

پیشتر در آستانه سالگرد آغاز اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» نیز حکومت فشارهای زیادی را علیه خانواده‌های دادخواه این اعتراضات اعمال کرد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تأکید کرده که نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی با استفاده از «الگویی کشنده» در سرکوب اعتراضات سیستان‌ و بلوچستان، از «مهمات و گلوله جنگی مرگبار» علیه مردم این استان استفاده کردند و «بالاتنه، سینه و سر معترضان را به قصد کشتار» هدف قرار دادند.

اواسط آذرماه پارسال، یک فایل صوتی از یک جلسه «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» به ریاست غلامعلی حداد عادل منتشر شد که در آن، دبیر این شورا به «اشتباه خیلی فاحش» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در کشتار مردم زاهدان در جریان «جمعه خونین» این شهر اعتراف می‌کند.

رضا داوری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی، در این جلسه گفت: «کسی که بالای کلانتری بوده و تیراندازی کرد اشتباه خیلی فاحشی کرد و منطقه‌ای را هدف قرار داده که تعدادی از مردم از جمله زنان، مردان و نوجوانان کشته شدند».

منابع: حال‌وش، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG