لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

نرگس محمدی: پس از شنیدن خبر اعطای جایزه، بند زنان غرق در شعار اعتراضات شد

۱۱:۰۹ ۱۵.۷.۱۴۰۲

نصب بنر در تهران به یاد آرمیتا گراوند

معترضان به حکومت جمهوری اسلامی در نقطه‌ای از تهران بنری به یاد آرمیتا گراوند نصب کرده‌اند که در بیمارستان «در کما به سر می‌برد»:

۱۱:۰۷ ۱۵.۷.۱۴۰۲

پیام تبریک زهرا رهنورد به نرگس محمدی: بر آبروی زنان ایران افزودید

زهرا رهنورد، فعال سیاسی، در نامه‌ای از حصر خانگی خطاب به نرگس محمدی نوشت که این زندانی سیاسی با دریافت جایزه صلح نوبل امسال «بر آبروی زنان ایران افزوده» است.

خانم رهنورد روز شنبه در این زمینه نوشت که این فعال حقوق بشر «پس از سال‌ها مبارزه با ظلم و بیداد و تحمل رنج و‌ زندان و دوری از همسر و ‌فرزندان» به این افتخار دست‌ یافته است.

همسر میرحسین موسوی در انتهای این پیام تبریک نوشت: «جای بسی تأسف و تأثر است که حاکمان ایران با خشونت‌های سبعانه در حق زنان مبارز و آزادیخواه و تضییع حقوق انسانی آنان و با کشتن دخترانی چون مهساها و آرمیتاها هر شادی را به کام‌ ملت به زهر تبدیل می‌کنند.»

۱۱:۰۴ ۱۵.۷.۱۴۰۲

«اعتراضات» و «حجاب»، دلایل اصلی تعطیلی کافه‌های تهران

روزنامه اعتماد روز شنبه با انتشار گزارشی در مورد موج تعطیلی و پلمب کافه‌های اطراف دانشگاه تهران نوشت که دلایل اصلی این اقدام «اعتراضات سال گذشته» و مسئله «حجاب»‌ است.

این روزنامه به نقل از یک منبع موثق نوشت که این کافه‌ها «با توجه به ناآرامی‌های گذشته می‌توانند نقاطی برای شكل‌گيری دوباره نطفه ناآرامی‌های ديگری باشند».

بر اساس این گزارش، همه کافه‌های محدوده میدان ولیعصر تا خیابان کارگر در سه‌ ماه گذشته حداقل یک‌ بار پلمب‌ شده‌اند و شرط اصلی ادارهٔ اماکن برای بازگشایی آن‌ها تعهد کتبی در مورد «رعایت حجاب مشتریان» اعلام شده است.

در همین زمینه یکی از کافه‌داران حوالی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت «کافه‌های هم‌فکر دانشگاه تهران» گفته است که مجریان این طرح می‌خواهند «شبكه‌ای از كافه‌های هم‌فكر و هم‌طيف خود را باقی بگذارند و بقيه را ببندند».

در هفته‌های اخیر گزارش‌های مکرری از تعطیلی کامل تعدادی از کافه‌ها به‌ویژه در مرکز تهران منتشر شده است.

۰۹:۳۴ ۱۵.۷.۱۴۰۲

برگزاری اولین جلسه دادگاه علنی پرونده «شهرک اکباتان»

اولین جلسه دادگاه متهمین پرونده «شهرک اکباتان»‌ صبح شنبه در شعبه ۱۳ دادگاه کیفری تهران به صورت «علنی» برگزار می‌شود.

این پرونده پس از جان‌باختن یک بسیجی به نام «آرمان علی‌وردی» در ۴ آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات شهرک اکباتان تهران تشکیل شد.

میلاد آرمون، محمدمهدی حسینی،‌ مهدی ایمانی، علیرضا کفایی، حسین نعمتی، امیرمحمد خوش‌اقبال، علیرضا برمرزپورناک و نوید نجاران شهروندانی هستند که در این پرونده به «مشارکت در قتل عمد»، «اخلال در نظم و آسایش عمومی» و «مشارکت در ضرب‌وجرح عمدی» متهم شده‌اند.

مسعود ستایشی،‌ سخنگوی قوهٔ قضائیه،‌ در ابتدای مهرماه امسال از برگزاری اولین جلسه دادگاه این معترضین خبر داده بود.

۰۹:۲۰ ۱۵.۷.۱۴۰۲

تأیید حکم بیش از ده سال حبس برای ساناز تفضلی، شهروند بهائی، در دادگاه تجدید نظر

خبرگزاری هرانا روز جمعه ۱۴ مهرماه از تأیید حکم ۱۰ سال و ۹ ماه حبس ساناز تفضلی، شهروند بهائی، توسط دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

شعبه یک دادگاه انقلاب مشهد به ریاست هادی منصوری روز ۲۴ تیرماه امسال خانم تفضلی را به اتهام «تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت داخلی» به شش سال و شش ماه حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به‌ قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به سه سال و هفت ماه حبس و به اتهام «فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی» به هشت ماه حبس محکوم کرده بود.

این شهروند بهائی یکم آذرماه سال گذشته توسط مأموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در مشهد بازداشت شد و از آن زمان در زندان وکیل‌آباد در همین شهر به سر می‌برد.

مسئولان پرونده «کشف کتاب و آثار مربوط به آئین بهائی» و «تشکیل گروه‌های آموزشی برای کودکان بهائی» را از مصادیق اتهامات علیه خانم تفضلی دانسته‌اند.

۰۹:۱۶ ۱۵.۷.۱۴۰۲

پیام تبریک فرح پهلوی به نرگس محمدی

فرح پهلوی، آخرین ملکه ایران، روز شنبه در پیامی توییتری اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را تبریک گفت.

شهبانو فرح پهلوی در این پیام اعطای جایزه صلح نوبل به خانم محمدی را «نمودی از اهمیت مبارزات آزادی‌خواهانه‌ زنان ایرانی در نگاه جهانیان» دانست.

۰۶:۰۳ ۱۵.۷.۱۴۰۲

تمجید وزیر خارجه استرالیا از شجاعت نرگس محمدی در مبارزه با سرکوب زنان در ایران

پنى وانگ، وزير خارجه استراليا، روز شنبه ۱۵ مهرماه در پیامی ضمن استقبال از اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، خواستار آزادی او شد.

خانم پنى وانگ در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «شما در مبارزه با سرکوب زنان در ایران، شجاعت باورنکردنی از خود نشان داده‌اید. استرالیا خواستار آزادی فوری شما و تمامی ایرانیانی است که به‌طور خودسرانه دستگیر و بازداشت شده‌اند.»

۰۵:۴۲ ۱۵.۷.۱۴۰۲

گزارش‌ها از «بازداشت» دو عضو انجمن صنفی معلمان در روز جهانی معلم

رسانه‌های حقوق بشری روز جمعه ۱۴ مهرماه، از بازداشت ایرج رهنما و غلامرضا غلامی دو عضو انجمن صنفی معلمان استان فارس، در روز جهانی معلم خبر داده‌اند.

۰۵:۱۹ ۱۵.۷.۱۴۰۲

بلینکن: نرگس محمدی حتی در زندان هم از دفاع از حقوق بشر و برابری دست برنداشته است

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه اهدای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی را مورد تمجید قرار داد.

آقای بلینکن در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «این جایزه، بسیار برازنده» نرگس محمدی است.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «نرگس محمدی حتی از پشت میله‌های زندان هم از دفاع از حقوق بشر و برابری جنسیتی دست برنداشته است.»

آنتونی بلینکن اضافه کرد: «ما همچنان خواستار آزادی او و آزادی همه ایرانیانی هستیم که حکومت [جمهوری اسلامی] آنها را صرفاً به خاطر استفاده از حقوق خود بازداشت کرده است.»

۰۴:۳۷ ۱۵.۷.۱۴۰۲

سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر: نرگس محمدی از زندان الهام بخش زنان جهان است

میشل تیلور، سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز جمعه ۱۴ مهرماه از اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، استقبال کرده است.

خانم تیلور در حساب کاربری ایکس خود نوشت: «اگر چه حکومت ایران نرگس را به ناحق زندانی کرده است، او همچنان الهام‌بخش زنان سراسر جهان است.»

سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل اضافه کرد: «ما همچنان با اتحاد در برابر سرکوب حکومت ایران می‌ایستیم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG