لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶
حرکت خودروهای زرهی اسرائیلی در جنوب اسرائیل در امتداد مرز نوار غزه
حرکت خودروهای زرهی اسرائیلی در جنوب اسرائیل در امتداد مرز نوار غزه

مصر: اولویت باید تضمین آتش‌بس در غزه باشد؛ «تدابیر امنیتی جدید» برای تردد مقام‌های حماس

۰۷:۰۵ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

رئیس جمهور فرانسه خواستار پرهیز اسرائیل از تشدید تنش در لبنان شد

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، خواستار پرهیز اسرائیل از تشدید تنش در منطقه به ویژه در لبنان شد.

بنابر بیانیه کاخ الیزه، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه در تماس تلفنی با بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، تاکید کرد: «پرهیز از هر اقدام تشدیدکننده به ویژه در لبنان ضروری است».

به نوشته بیانیه الیزه، فرانسه به انتقال این پیام‌ها به همه بازیگرانی که مستقیم یا غیرمستقیم دخیل هستند ادامه می‌دهد.

اظهارات آقای مکرون به دنبال کشته شدن چند مقام ارشد گروه افراطی حماس در حمله پهپادی منتسب به اسرائیل در جنوب بیروت بیان شد.

گروه حماس که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود اعلام کرده که در حمله اسرائیل به جنوب بیروت هفت نفر شامل صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی این گروه، سمیر فندی و عزام ابواَقرَع، دو فرمانده ارشد شاخه نظامی حماس، به همراه چهار نفر دیگر کشته شدند.

ارتش اسرائیل با بیان اینکه در این مورد اظهار نظر نمی‌کند اعلام کرده در سطح بسیار بالایی از آمادگی قرار دارد.

۰۵:۵۴ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

«زخمی‌شدن دو سرباز» در حملات راکتی حزب‌الله لبنان

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند دو سرباز اسرائیلی سه‌شنبه در جریان حملات راکتی گروه حزب‌الله لبنان زخمی شدند.

تایمز اسرائیل گزارش داد که این دو سرباز در جریان حمله حزب‌الله لبنان با موشک‌های ضد تانک به یک موضع نظامی در نزدیکی منطقه مناره در نزدیک مرز لبنان زخمی شدند.

هنوز ارتش اسرائیل این گزارش‌ها را تایید نکرده است.

این در حالی است که گروه حزب‌الله روز سه‌شنبه اعلام کرد که در این روز ده حمله راکتی به شمال اسرائیل انجام داده است.

۱۶:۳۷ ۱۲.۱۰.۱۴۰۲

نتایج یک نظرسنجی در اسرائیل: ۱۵ درصد موافق ادامه کار نتانیاهو بعد از جنگ هستند

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که روز سه شنبه منتشر شد، تنها ۱۵ درصد از اسرائیلی‌ها تمایل دارند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، بعد از پایان جنگ با گروه افراطی حماس در قدرت باقی بماند.

حماس از سوی آمریکا و اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود و روز ۱۵ مهر با حمله به خاک اسرائیل حدود ۱۲۰۰ تن را کشت و ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

به گزارش رویترز، این نظرسنجی را موسسه دموکراسی اسرائیل انجام داده است و بنی گانتز، عضو کابینه جنگ و رقیب سیاسی آقای نتانیاهو، نظر مثبت ۲۳ درصد شرکت‌کنندگان را به دست آورده است.

اما حدود ۳۰ درصد از کسانی که مورد سوال قرار گرفته‌اند، از رهبر سیاسی مورد علاقه خود نام نبرده‌اند.

همچنین ۵۶ درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، معتقدند ادامه تهاجم نظامی اسرائیل به نوار غزه بهترین راه برای بازگرداندن گروگان‌های در بند حماس است و ۲۴ درصد گفته‌اند تبادل گروگان‌ها با هزاران زندانی فلسطینی که در اسرائیل محبوس هستند، روش بهتری است.

این نظرسنجی طی روزهای ۲۵ تا ۲۸ دسامبر انجام شده و ۷۴۶ تن در آن شرکت کرده‌اند و درصد صحت آن از سوی موسسه دموکراسی اسرائیل ۹۵ درصد ارزیابی شده است.

۱۵:۵۲ ۱۲.۱۰.۱۴۰۲

تعداد کشته‌شدگان ساکن نوار غزه از ۲۲ هزار نفر فراتر رفت

وزارت بهداشت غزه که زیرنظر گروه افراطی حماس اداره می‌شود،‌ روز سه‌شنبه اعلام کرد از زمان آغاز حمله اسرائیل به این باریکه، دست‌کم ۲۲ هزار و ۱۸۵ فلسطینی کشته و بیش از ۵۷ هزار تن مجروح شده‌اند.

این وزارتخانه همچنین می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته، بر اثر عملیات ارتش اسرائیل ۲۰۷ تن از ساکنان غزه کشته و ۳۳۸ تن مجروح شده‌اند.

حماس که از طرف آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود، روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل حمله کرد و علاوه بر کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر، ۲۴۰ تن را به گروگان گرفت.

آمار وزارت بهداشت حماس بین غیرنظامیان و اعضای شبه‌نظامی حماس تمایز قائل نمی‌شود، اما با توجه به گرفتار شدن تعداد زیادی از مردم غزه زیر آوارها و فشار بر سیستم بهداشتی و بیمارستان‌های این باریکه که باعث می‌شود سرشماری کشته‌ها و مجروحان دشوار شود، آمار تلفات می‌تواند بیشتر باشد.

این در حالی است که ارتش اسرائیل به شکل جداگانه اعلام کرد حدود ۸ هزار تن از شبه‌نظامیان حماس را از زمان آغاز عملیات در غزه از پا درآورده است.

همچنین از روز ۱۵ مهر تا به حال، دست‌کم ۳۲۱ فلسطینی در کرانه باختری به دست نظامیان یا شهرک‌نشینان اسرائیلی کشته شده‌اند.

امکان صحت‌سنجی آمار اعلام‌شده از سوی طرفین به شکل مستقل وجود ندارد.

۱۳:۵۹ ۱۲.۱۰.۱۴۰۲

بازداشت ۳۳ نفر در ترکیه به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل»

رسانه‌های ترکیه روز سه‌شنبه خبر دادند که سازمان امنیت این کشور ۳۳ نفر را به اتهام «جاسوسی از شهروندان خارجی» برای موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل، بازداشت کرده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی ترکیه این افراد را در هشت استان ازجمله استانبول با انجام عملیات دستگیر کرده‌اند، اما به ملیت بازداشت‌شدگان اشاره نشده است.

دادستان ترکیه اعلام کرده است که این مأموران سازمان امنیتی اسرائیل قصد «شناسایی، تعقیب، حمله و ربودن» چند شهروند خارجی ساکن ترکیه را داشته‌اند.

همچنین اعلام شده که حکم بازداشت ۴۶ مظنون نیز صادر شده است که، به گفته مقام‌های دادستانی ترکیه، در «فعالیت‌های جاسوسی» بین‌المللی مشارکت داشته‌اند.

این خبر پس از بالا گرفتن تنش میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در هفته گذشته منتشر می شود.

۱۲:۴۶ ۱۲.۱۰.۱۴۰۲

نگرانی از وضعیت امنیتی نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان

یک روز پس از سفر وزیر دفاع فرانسه به لبنان و بازدید او از پایگاه نظامی دیر کیفا در جنوب این کشور، یک فرمانده نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد مستقر در جنوب لبنان (یونیفیل) نسبت به وخامت وضعیت امنیتی این نیروها ابراز نگرانی کرد.

درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل عمدتا به مناطق مرزی محدود می‌شود، اما اسرائیل در روزهای اخیر حملاتی را در عمق ۲۰ کیلومتری مرز انجام داده و حوادثی برای نیروهای سازمان ملل رخ داده است.

کاپتان پل، نظامی فرانسوی و از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان به خبرگزاری فرانسه، با ابراز نگرانی از وضعیت این نیروها از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه، گفت: «ما در مرکز تیراندازی‌ها هستیم.»

حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی اعلام شده مورد حمایت جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان قرار دارد.

او که در مقابل یکی از خودروهای گشتی سازمان ملل در فاصله‌ای ده کیلومتری با مرز اسرائیل با خبرگزاری فرانسه مصاحبه می‌کرد، ادامه داد: «ما از یک منطقه نسبتاً آرام به یک منطقه ناآرام رسیده‌ایم که در آن همه چیز بسیار وابسته به کوچکترین اظهارات سیاسی است.»

در منطقه کوهستانی که نیروهای سازمان ملل مستقر هستند، تبادل آتش بین اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که مدعی حمایت از حماس است، از زمان آغاز جنگ غزه، تقریباً به طور روزانه ادامه داشته است.

به گفته افسر فرانسوی نیروهای موسوم به «کلاه آبی»، سربازان فرانسوی که در چارچوب این نیرو در منطقه حضور دارند، از زمان آغاز جنگ غزه، گشت‌زنی روزانه خود را تقریبا «دوبرابر» کرده‌اند.

نیروهای فرانسوی که از سال ۱۹۷۸ در لبنان حضور دارند، ۷۰۰ نفر از حدود ده هزار نیروی اصلی یونیفل را تشکیل می‌دهند.

۱۲:۴۲ ۱۲.۱۰.۱۴۰۲

اسرائیل در دیوان لاهه در برابر اتهام نسل‌کشی از خود دفاع می‌کند

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه خبر دادند که دولت این کشور تصمیم دارد در دیوان بین‌المللی لاهه در برابر اتهام نسل‌کشی از خود دفاع کند.

آفریقای جنوبی هفته گذشته رسما شکایت خود از اسرائیل را به اتهام نسل‌کشی مردم غزه در دادگاه لاهه در هلند به ثبت رساند.

تساخی هانِگبی، مشاور امنیت ملی نخست وزیر اسرائیل، به روزنامه یدیعوت آحرونوت گفت که کشورش خود از امضاکنندگان کنوانسیون نسل‌کشی است و در این دادگاه شرکت خواهد کرد تا «این اتهام مضحک را رد کند».

۰۳:۵۹ ۱۲.۱۰.۱۴۰۲

اسرائیل با ورود به مرحله جدید جنگ، شماری از نیروهایش را از غزه خارج می‌کند

یک مقام اسرائیلی گفت که با کشیده شدن جنگ به سال جدید میلادی، اسرائیل شماری از نیروهای خود را از غزه بازمی‌گرداند تا هم از یک سو بر عملیات‌های هدفمندتر علیه گروه افراطی حماس تمرکز کند و هم از سوی دیگر بتواند نیروهای ذخیره خود را به زندکی غیرنظامی بازگرداند تا به اقتصاد کشور کمک شود.

به گفته این مقام اسرائیلی، از بین بردن گروه اسلام‌گرای حماس که در فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده و اتحادیه اروپا نیز قرار دارد، همچنان هدف عملیات اسرائیل در باریکه غزه است و برخی از پنچ تیپی که عقب‌نشینی می‌کنند مهیای جنگ احتمالی در جبهه دوم علیه حزب‌الله لبنان می‌شوند.

سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد کاهش تعداد نیروهای این کشور گفت که دو تیپ ذخیره طی هفته جاری به خانه‌های خود باز خواهند گشت.

مقامات اسرائیلی از زمان آغاز جنگ کنونی در غزه سه مرحله اصلی را برای این جنگ پیش‌بینی کرده بودند. اولین مرحله، بمباران شدید برای پاکسازی مسیرهایی بود که نیروهای زمینی اسرائیل باید از آن عبور می‌کردند و مرحله دوم هم عملیات زمینی بود که از ۲۷ اکتبر آغاز شد.

به گفته این مقام اسرائیلی که خبرگزاری رویترز به نام او اشاره نکرده است، ارتش اسرائیل اکنون که تانک‌ها و نیروهای این کشور بیشتر نوار غزه را تصرف کرده‌اند، وارد مرحله سوم می‌شود.

وی اظهار داشت: «این مرحله دست‌کم شش ماه طول می‌کشد و شامل عملیات‌های پاکسازی علیه تروریست‌ها می‌شود.»

رویترز می‌نویسد که به نظر می‌رسد که این تغییرات در راستای فشار ایالات متحده به اسرائیل برای بازنگری در تاکتیک‌های نظامی آن و اقدامات بیشتر برای محافظت از غیرنظامیان در غزه باشد.

۰۲:۱۷ ۱۲.۱۰.۱۴۰۲

حزب‌الله می‌گوید چهار نفر از شبه‌نظامیان آن در جنوب لبنان کشته شده‌اند

گروه حزب‌الله لبنان که از حمایت ایران برخوردار است، روز دوشنبه در کانال تلگرام خود اعلام کرد که چهار نفر از شبه‌نظامیان آن در جنوب لبنان کشته شده‌اند. این رقم پیشتر سه نفر اعلام شده بود.

اطلاعیه حزب‌الله جزییاتی درباره کشته شدن این چهار نفر به دست نمی‌دهد و صرفا می‌گوید که آنها «در راه آزادی بیت المقدس شهید شدند».

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی گزارش داده که آنها در حمله اسرائیل به دو خانه در روستای لبنانی کفرکلا در نزدیکی مرز کشته شده‌اند.

حزب‌الله که متحد گروه افراطی حماس محسوب می‌شود از آغاز جنگ کنونی غزه تقریبا به طور روزانه با اسرائیل در نواحی مرزی تبادل آتش داشته است. ایالات متحده هر دوی این گروه‌ها را تروریستی می‌داند.

اسرائیل در حملات هوایی خود به لبنان طی این جنگ بیش از یکصد شبه‌نظامی حزب‌الله و بیش از بیست غیرنظامی از جمله کودکان و زنان و مردان مسن را کشته است.

۱۸:۵۵ ۱۱.۱۰.۱۴۰۲

اسرائیل از کشته شدن یک فرمانده حماس خبر داد

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد عادل مسماح، یکی از فرماندهان گروه افراطی حماس، در جریان حمله هوایی این کشور در شهر دیر البلح در مرکز نوار غزه کشته شد.

حماس از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

به گفته ارتش اسرائیل، آقای مسماح از نیروهای گردان ویژه حماس موسوم به «نخبه» بود که در حمله روز ۱۵ مهر این گروه به خاک اسرائیل نقش داشت.

در جریان آن حمله حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته شدند و ۲۴۰ تن نیز از سوی شبه‌نظامیان حماس به گروگان گرفته شدند.

ارتش اسرائیل همچنین خبر داد سربازانش اهداف حماس و جهاد اسلامی فلسطین در منطقه شجاعیه شهر غزه را هدف قرار دادند و «مقادیر زیادی سلاح» کشف کردند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG