لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹
۱۸:۳۹ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

شکایت ایران به شورای امنیت در مورد اظهارات تازه مقامات اسرائیلی

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال شکایتی به دبیرخانه شورای امنیت، دو گفته اخیر از نخست‌وزیران کنونی و پیشین اسرائیل در ارتباط با ایران را «تهدید» نامید و نسبت به آن «هشدار داد».

جمهوری اسلامی در این نامه، مورخ ۱۲ دی، اسرائیل را «مسئول کامل تمامی اقدامات نادرست بین‌المللی علیه ایران» نامید و نوشته که اسرائیل باید «باید پاسخگو باشد».

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، در این نامه تهدید کرده است که جمهوری اسلامی «به هرگونه تهدید و اقدامی» از سوی اسرائیل «با قاطعیت» پاسخ خواهد داد.

۱۸:۳۴ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

ابراز نگرانی بورل از سرایت «فاجعه» غزه به کل خاورمیانه

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۱۳ دی، گفت جهان به یک راه حل بیرونی برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی نیاز دارد.

به گزارش رویترز، جوزپ بورل در یک نشست دیپلماتیک در لیسبون، پایتخت پرتغال، گفت آن‌چه ما از بیش از ۳۰ سال گذشته (از زمان شروع موجودیت تشکیلات خودگردان فلسطینی) آموخته‌ایم و اکنون از فاجعه غزه می‌آموزیم، این است که یک راهکار باید از بیرون تحمیل شود.

آقای بورل گفت راه حل برای این نزاع تنها در صورتی می‌تواند عملی شود که از سوی جامعه بین‌المللی از خارج به طرفین تحمیل گردد زیرا خود آن‌ها «هرگز نخواهند توانست به توافق برسند».

این دیپلمات ارشد اروپایی ابراز نگرانی کرد که اگر «این فاجعه» به‌زودی پایان نیابد، تمامی خاورمیانه در شعله‌های آن بسوزد.

جوزپ بورل با اشاره به کشته شدن صالح العاروری، معاون رهبری حماس در خارج از اراضی فلسطینی، گفت این رویداد عامل دیگری است که می‌تواند این نزاع را به سوی وخامت بیشتر سوق دهد.

گروه افراطی حماس که یکی از سران ارشد آن سه‌شنبه‌شب در حمله پهپادی منتسب به اسرائیل در بیروت کشته شد، از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته شده است.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنان خود در پرتغال همچنین گفت که قرار است روز پنج‌شنبه، ۱۴ دی، پیشنهادی برای کمک به تأمین امنیت در دریای سرخ به کشورهای عضو اتحادیه ارائه شود. این پیشنهاد باید برای اجرایی شدن مورد حمایت تمامی اعضای اتحادیه قرار گیرد.

نیروهای شورشی حوثی متحد تهران، در بحبوحه جنگ جاری میان ارتش اسرائیل با حماس در غزه، برای حمایت از حماس، کشتی‌های متعددی را که در نزدیکی باب‌المندب در دریای سرخ یا فراتر از آن در حرکت بوده‌اند، هدف حملات خود قرار داده‌اند.

این تعرض‌های دریایی علیه کشتی‌رانی در آبهای آزاد تا حال با واکنش نظامی آمریکا روبه‌رو شده اما اتحادیه اروپا هنوز نسبت به آن راهکار عملی ارائه نکرده است.

۱۸:۱۹ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

جمهوری اسلامی کشته شدن مقام حماس را محکوم کرد، مکرون خواستار پرهیز اسرائیل از تشدید تنش شد

در ادامه واکنش‌ها به کشته شدن صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، و همراهانش در حمله منسوب به اسرائیل در جنوب بیروت، وزارت خارجه جمهوری اسلامی این حمله را به شدت محکوم کرد و فرانسه خواستار پرهیز اسرائیل از تشدید تنش در لبنان شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از آن چه «ماشین ترور» اسرائیل خواند انتقاد کرد و آن را «زنگ خطر جدی برای امنیت همه کشورهای منطقه» دانست.

گروه حماس که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و شمار دیگری از کشورهای جهان تروریستی شناخته می‌شود کشته شدن سه تن از مقام‌های ارشد خود در حمله روز سه‌شنبه به جنوب بیروت را تایید کرده است.

۱۸:۱۸ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

بهشتی در پارلمان اسرائیل: از حمله به سران جمهوری اسلامی در خاک ایران هراسان نباشید

وحید بهشتی، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران، که به اسرائیل سفر کرده، در یک نشست در کنست، پارلمان اسرائیل، از این کشور خواست از حمله به تهران «هراسان نباشد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای بهشتی روز سه‌شنبه، ۱۲ دی، در نشستی که در مورد وضعیت غزه پس از جنگ جاری میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس برگزار شد، گفت: «به‌زودی با این مسئله بزرگ که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت یعنی حکومت ایران برخورد خواهید کرد، از حمله به سران رهبری ایران در خود آن کشور نترسید، این تنها زبانی است که آن‌ها می‌فهمند.»

۱۸:۱۲ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

انتقاد فرانسه و آلمان از طرح کوچاندن ساکنان غزه

فرانسه و آلمان اظهارات دو وزیر ارشد اسرائیلی در خصوص ترغیب فلسطینیان ساکن غزه به رفتن از این باریکه را نکوهش کردند.

وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه، ۱۳ دی، در بیانیه‌ای این اظهارات را غیرسازنده نامید و رد کرد.

این بیانیه افزود: «موضع آلمان روشن است: اخراج جمعیت یا کاستن از محدوده باریکه غزه نباید اتفاق بیفتد.»

وزارت خارجه فرانسه هم در این روز در بیانیه‌ای خواهان خودداری از اظهارات «تحریک‌آمیز، غیرمسئولانه و تنش‌زا» شد.

فرانسه تأکید کرد که کوچاندن اجباری یک جمعیت «نقض فاحش قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های ژنو و رم» است و «آینده باریکه غزه و ساکنین آن در کشور فلسطین متحد در صلح و امنیت در جوار اسرائیل خواهد بود».

پیش از دولت‌های برلین و پاریس، واشینگتن سه‌شنبه شب از اظهارات مقامات اسرائیلی در خصوص کوچاندن ساکنین غزه انتقاد کرده و آن را تحریک‌آمیز نامیده بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اسرائیل ابراز همدلی کرد که حماس دیگر نباید کنترلی برغزه داشته باشد و از آنجا اسرائیل را تهدید کند اما افزود «غزه یک سرزمین فلسطینی بوده و فلسطینی هم باقی خواهد ماند».

آمریکا و اروپا گروه حماس را تروریستی قلمداد می‌کنند.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی و رهبر جنبش «اقتدار یهودی» که عضو ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو است، این هفته اظهار داشت باید راهکاری جهت ترغیب فلسطینیان به خروج از غزه ارائه شود.

بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی اسرائیل نیز این هفته این احتمال را مطرح کرد که اسرائیل با کنترل همیشگی غزه، شهرک‌های اسرائیلی‌نشین گذشته در این باریکه را نیز احیا کند.

وضعیت مردم غزه و سرنوشت سیاسی این باریکه در حالی هر چه بیشتر در کانون بحث‌های داخلی اسرائیل قرار گرفته که جنگ میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در باریکه غزه روز ۱۳ دی هشتاد و نهمین روز خود را پشت سر گذاشت و هنوز چشم‌اندازی برای پایان آن دیده نمی‌شود.

۱۸:۰۷ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

رئیس جمهور مصر: اولویت باید تضمین آتش‌بس در غزه باشد

رئیس‌جمهور مصر روز چهارشنبه در دیدار با هیئتی از نمایندگان کنگره آمریکا که به قاهره سفر کرده‌اند، گفت تضمین آتش‌بس در غزه باید اولویت باشد.

بر اساس بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری مصر، عبدالفتاح سیسی در این دیدار بر اهمیت «اقدام مسئولانه» برای جلوگیری از گسترش جنگ در منطقه تأکید کرد.

مصر در مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و گروه افراطی حماس برای تنظیم معامله‌ دیگری که به تبادل افراد میان طرفین در ازای توقف در عملیات جنگی بینجامد، شراکت فعال داشت.

مذاکرات یادشده که یک دور آن با موفقیت ماه گذشته اجرا شد، در هفته اخیر با همکاری قطر و آمریکا در قاهره از سرگرفته شده بود اما پس از کشته شدن صالح العاروری، از سران ارشد گروه حماس در حمله پهپادی سه‌شنبه شب در بیروت، متوقف شده است.

مصر در کنار حفظ رابطه کامل سیاسی در سطح سفیر با اسرائیل، با حماس نیز که از سوی آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته شده، تماس کاری گسترده دارد.

مصر در دو دهه اخیر نیز در عملیات نظامی ارتش اسرائیل و سازمان‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی فلسطین در باریکه غزه، نقش میانجی را ایفا کرده بود.

مصر از اثرات جنگ بر مرزهایش و احتمال وادار شدن بخشی از ساکنین غزه برای عبور از مرز و ورود به خاک خود نگران است و پیشاپیش به اسرائیل نسبت به عواقب چنین رویدادی هشدار داده است.

۱۶:۴۵ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

«تدابیر امنیتی جدید» برای تردد مقام‌های حماس

شبکه العربیه که به عربستان سعودی نزدیک است، روز چهارشنبه، ۱۳ دی، خبر داد که گروه افراطی حماس در پی کشته شدن صالح العاروری، معاون این گروه در عملیات پهپادی منتسب به اسرائیل در یک شب قبل از آن، «تدابیر امنیتی جدیدی» برای تردد و دیدارهای مقامات این گروه در نظر گرفته و اجرای آن را آغاز کرده است.

روزنامه لبنانی نداء الوطن نوشت که صالح العاروری در حمله پهپادی هنگام ورود به خودروی خود در خیابان در زیر دفتر حماس کشته شد نه در ساختمانی که لحظاتی پیش از آن مواد انفجاری از پهپاد به آن اصابت کرد.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته شده، روز چهارشنبه در یک بیانیه دیگر به اسرائیل «هشدار» داد که نظر به کشته شدن صالح العاروری، اکنون «تمامی گزینه‌ها به روی میز است».

اسرائیل مسئولیت کشتن هدفمند صالح العاروری را برعهده نگرفته است. بنیامین نتانیاهو اما ماه گذشته در یک نشست خبری در اورشلیم گفت او به نهادهای امنیتی کشورش دستور داده تا سران حماس را در هرجایی که باشند از بین ببرند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، قطر از این کشور خواسته بود از کشتن سران حماس که بخشی از آن‌ها ساکن قطر هستند، خودداری کند.

ترکیه نیز آشکارا به اسرائیل نسبت به احتمال حمله به رهبران و فعالان حماس در خاک خود هشدار داده است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که ارتش این کشور تدابیر امنیتی در مرز شمالی خود را افزایش داده و احتمال تشدید حملات از سوی گروه حزب‌الله را در پی کشته شدن صالح العاروری در محله‌ای که قلب فعالیت حزب‌الله است، در نظر گرفته است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، قبلا به اسرائیل هشدار داده بود از تسویه حساب با هر یک از دشمنان خود در خاک لبنان دوری کند.

۱۰:۵۴ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

ارتش اسرائیل از کشته شدن یکی دیگر از سربازان خود در نوار غزه خبر داد

ارتش اسرائیل از کشته شدن یک نیروی خود در درگیری‌های شمال نوار غزه خبر داد و او را گروهبان میرون موشه گرش معرفی کرد.

بنابر اعلام ارتش اسرائیل، این نظامی ۲۱ ساله جمعی یگان عملیات ویژه و مهندسی رزمی، موسوم به «واحد یاهالوم» بوده است.

به این ترتیب شمار سربازان ارتش اسرائیل که در جریان عملیات زمینی به نوار غزه کشته شدند به ۱۷۴ نفر رسید.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود در جریان یورش به خاک اسرائیل در پانزدهم مهرماه حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و نزدیک به ۲۴۰ تن را به گروگان گرفت.

در پاسخ به این یورش، اسرائیل اقدام به عملیات زمینی در سراسر نوار غزه کرده است که به گفته وزارت بهداشت غزه که در کنترل حماس است تاکنون حدود ۲۲ هزار کشته برجای گذاشته است

۱۰:۲۳ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

جمهوری اسلامی حمله پهپادی به بیروت و کشته شدن مقام ارشد حماس را محکوم کرد

مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران کشته شدن صالح العاروری، نفر دوم گروه افراطی حماس، در حمله پهپادی منسوب به اسرائیل را محکوم کردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از آنچه «ماشین ترور» اسرائیل خواند انتقاد کرد و آن را «زنگ خطر جدی برای امنیت همه کشورهای منطقه» دانست.

او همچنین در توییت خود مدعی شد که حمله اخیر به بیروت ثابت می‌کند که اسرائیل «به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است».

گروه حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و شمار دیگری از کشورهای جهان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

گروه افراطی حماس تعداد کشته‌های حمله پهپادی به جنوب بیروت را هفت نفر، شامل معاون دفتر سیاسی و دو فرمانده ارشد شاخه نظامی این گروه، به همراه چهار مرد دیگر اعلام کرده است.

ارتش اسرائیل با بیان اینکه در این مورد اظهار نظر نمی‌کند اعلام کرد آماده هر سناریویی است و در سطح بسیار بالایی از آمادگی قرار دارد.

۰۸:۱۱ ۱۳.۱۰.۱۴۰۲

سنتکام:  حوثی‌ها دو موشک به سمت دریای سرخ شلیک کردند

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد که شبه نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران سه‌شنبه شب دو موشک بالستیک ضد کشتی به سمت جنوب دریای سرخ شلیک کردند.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این حمله در حدود ساعت ۹:۳۰ شب به وقت صنعا انجام شد.

طبق این گزارش، چند کشتی تجاری در منطقه دریای سرخ در حال عبور بودند، اما آسیبی هنوز گزارش نشده است.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا تصریح کرد٬ این اقدامات «غیرقانونی حوثی‌ها، جان ده‌ها ملوان بی‌گناه را تهدید می‌کند و باعث اختلال در روند تجارت بین‌المللی می‌شود.»

سنتکام می‌گوید، این بیست‌ و چهارمین حمله شبه نظامیان حوثی به خطوط کشتیرانی تجاری در جنوب دریای سرخ از ۱۹ نوامبر تاکنون است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG