لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

بهشتی در پارلمان اسرائیل: از حمله به سران جمهوری اسلامی در خاک ایران هراسان نباشید


وحید بهشتی در اورشلیم، بیت‌المقدس
وحید بهشتی در اورشلیم، بیت‌المقدس

وحید بهشتی، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران، که به اسرائیل سفر کرده، در یک نشست در کنست، پارلمان اسرائیل، از این کشور خواست از حمله به تهران «هراسان نباشد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای بهشتی روز سه‌شنبه، ۱۲ دی، در نشستی که در مورد وضعیت غزه پس از جنگ جاری میان ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس برگزار شد، گفت: «به‌زودی با این مسئله بزرگ که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت یعنی حکومت ایران برخورد خواهید کرد، از حمله به سران رهبری ایران در خود آن کشور نترسید، این تنها زبانی است که آن‌ها می‌فهمند.»

او خواهان حمله مستقیم به پایگاه‌های سپاه پاسداران، سایت‌های هسته‌ای و خانه‌های سران جمهوری اسلامی ایران شد.

او افزود: «شما یک ارتش ۸۰ میلیون نفری ایرانی دارید که تشنه آزادی و دموکراسی بوده و از ۱۵ سال پیش در تلاش سرنگونی حکومت است و تنها دلیلی که هنوز موفق به این کار نشده‌اند، خشونت وحشیانه از سوی حکومت است.»

وحید بهشتی ادامه داد که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در اوج ضعف خود از آغاز روی کار آمدن قرار دارد.

وی گفت سران تهران از حمله برنامه‌ریزی شده گروه افراطی حماس علیه اسرائیل، آن‌گونه که در روز ۱۵ مهر عملی شد، آگاه بوده، «دستور آن را صادر کرده» و احتمال داده بودند طی دو هفته آتش‌بس برقرار خواهد شد اما این ارزیابی آن‌ها محقق نشد.

گروه حماس که توسط آمریکا و اروپا جزء گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی شده همواره از حمایت مادی و معنوی جمهوری اسلامی در تهران برخوردار بوده است.

با این حال مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفته‌ بودند مستنداتی در مورد آگاهی پیشاپیش تهران از جزئیات حمله گروه حماس به اسرائیل در دست نیست.

روزنامه‌هایی نیز مانند فیگارو که برنامه‌ریزی طولانی‌مدت حماس برای حمله غافلگیرکننده به اسرائیل را بررسی کردند، گزارش دادند که رهبران حماس در غزه، سران این گروه در خارج، حزب‌الله و سایر متحدان خود را از آن بی‌خبر گذاشته بودند.

آقای بهشتی از اسرائیل خواست به مردم ایران برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران کمک کند.

او گفت: چشمان خود را ببندید و تصور کنید که خاورمیانه بدون وجود حکومت ایران چگونه منطقه‌ای خواهد بود.

به گفته این فعال سیاسی، اگر اسرائیل از مردم بزرگ ایران حمایت کند، خواهد دید که این مردم چگونه «سر اختاپوس» را قطع خواهند کرد و همه منطقه «به آرامش خواهد رسید».

گیلا گاملی‌ال، وزیر اطلاعات اسرائیل، در نشست یادشده در کنست طرحی را که وزارت او برای «مهاجرت داوطلبانه ساکنان نوار غزه» تهیه کرده ارائه کرد.

به نوشته جروزالم پست، اوهاد طال، یکی از اعضای کنست که از دعوت‌کنندگان نشست یادشده بود، گفت اسرائیل باید از تلاش برای دستیابی به موفقیت‌های تاکتیکی عدول کرده و هدف از ادامه جنگ جاری این باشد که اداره تمامی نوار غزه برای همیشه در دست اسرائیل بماند.

ییوگنی سوُوا، معاون ریاست کنست و عضو حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» در این نشست که او نیز یکی از دو میزبان نشست بود، گفت: «پیروزی اسرائیل به لطف قدرت و مقاومت جامعه اسرائیل تضمین شده... باید امنیت مرزهای شمالی وجنوبی خود را تأمین کرده و غرور ملی را احیا کنیم.»

اوهاد طال و ییوگنی سووا اعضای پروژه «پیروزی اسرائیل»، از هر دو جناح ائتلاف دولت و اپوزیسیون پارلمانی اسرائیل، اوایل این هفته از دعوت خود از وحید بهشتی به اسرائیل خبر داده و نوشته بودند این فعال سیاسی با این هدف به اسرائیل می‌آید که از این کشور بخواهد تنها بر اقدام گروه‌های نیابتی ایران تمرکز نکند، بلکه اقدام علیه خود تهران را در دستور کار بگذارد.

به گفته آقای بهشتی، حکومت جمهوری اسلامی که نخستین شعار خود را «نابودی اسرائیل» قرار داده، در صورت نابودی حماس یا هر گروه نیابتی دیگر، به‌زودی با منابع مالی که در اختیار دارد، گروه‌های مشابه دیگری برپا خواهد کرد.

این فعال اپوزیسیون ساکن لندن، همزمان با جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی به مدت «۷۲ روز» در برابر مجلس عوام بریتانیا بست‌نشینی و اعتصاب غذا کرد و خواهان قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی شده بود.

او همراه با همسر خود در دیدار از اسرائیل از اماکن مقدسه ادیان مختلف نیز بازدید کرده است.

منابع: معاریو، جروزالم پست، شبکه هفت اسرائیل، شبکه ایکس/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG