لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

جمهوری اسلامی کشته شدن مقام حماس را محکوم کرد، مکرون خواستار پرهیز اسرائیل از تشدید تنش شد


دیدار علی خامنه‌ای با صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، چپ، در سال ۱۳۹۸
دیدار علی خامنه‌ای با صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، چپ، در سال ۱۳۹۸

در ادامه واکنش‌ها به کشته شدن صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، و همراهانش در حمله منسوب به اسرائیل در جنوب بیروت، وزارت خارجه جمهوری اسلامی این حمله را به شدت محکوم کرد و فرانسه خواستار پرهیز اسرائیل از تشدید تنش در لبنان شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، از آن چه «ماشین ترور» اسرائیل خواند انتقاد کرد و آن را «زنگ خطر جدی برای امنیت همه کشورهای منطقه» دانست.

گروه حماس که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا، اسرائیل و شمار دیگری از کشورهای جهان تروریستی شناخته می‌شود کشته شدن سه تن از مقام‌های ارشد خود در حمله روز سه‌شنبه به جنوب بیروت را تایید کرده است.

امیرعبداللهیان روز چهارشنبه، ۱۳ دی‌ماه، در توییتی این حمله را «عملیات بزدلانه تروریستی» خواند و مدعی شد که این اقدام ثابت می‌کند که اسرائیل «علی‌رغم حمایت مستقیم کاخ سفید به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است».

ساعاتی پیش از او نیز ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، کشته شدن صالح العاروری و همراهانش را به اسرائیل نسبت داده و آن را محکوم کرده بود.

بنا بر بیانیه حماس، در جریان این حمله صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی این گروه، سمیر فندی و عزام ابواَقرَع، دو فرمانده ارشد گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس، به همراه چهار نفر دیگر کشته شدند.

همزمان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، خواستار پرهیز اسرائیل از تشدید تنش در منطقه به‌ویژه در لبنان شد.

بنا بر بیانیه کاخ الیزه، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه، در تماس تلفنی با بنی گانتس، عضو کابینه جنگ اسرائیل، تاکید کرد: «پرهیز از هر اقدام تشدیدکننده به ویژه در لبنان ضروری است.»

به نوشته بیانیه الیزه، فرانسه به انتقال این پیام‌ها به همه بازیگرانی که مستقیم یا غیرمستقیم دخیل هستند ادامه می‌دهد.

پیش از این نجیب میقاتی، نخست وزیر دوره گذار لبنان، این حمله را محکوم کرده و گفته بود تل‌آویو قصد دارد تا لبنان را بیشتر دچار تنش کند.

با این حال مقام‌های اسرائیل هنوز اظهار نظر صریحی درباره دست داشتن در این حمله نکرده‌اند.

مارک رِگِو، مشاور نخست وزیر اسرائیل، با تاکید بر این که کشورش مسئولیت این حمله را نمی‌پذیرد به شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفته است: «اما هرکسی این کار را انجام داده، باید واضح باشد: این حمله تهاجمی به دولت لبنان نیست.»

به گفته او این «حمله‌ای دقیق علیه رهبری حماس» بوده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هم با بیان اینکه در مورد این حمله اظهار نظر نمی‌کند اعلام کرد که ارتش این کشور در «سطح بسیار بالایی از آمادگی» قرار دارد.

خبر کشته شدن صالح العاروری در حمله منسوب به اسرائیل ابتدا از سوی خبرگزاری رسمی لبنان منتشر شد.

این خبرگزاری گزارش داده بود که در حمله پهپادی به یکی از دفترهای گروه افراطی حماس در محله المشرفیه در جنوب بیروت، شش نفر کشته و ۱۱ نفر زخمی شدند.

به نوشته برخی رسانه‌های لبنانی، این حمله زمانی انجام شد که نمایندگان برخی از گروه‌های فلسطینی در دفتر حماس تشکیل جلسه داده بودند.

همچنین شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که العاروری قرار بود روز چهارشنبه با حسن نصرالله، دبیرکل گروه حزب‌الله، دیدار کند.

صالح العاروری از شخصیت‌های برجسته نظامی و سیاسی گروه افراطی حماس بود که در تاسیس گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، نقش اصلی را داشته است.

او به مدت ۱۵ سال، از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۷، به اتهام تاسیس اولین هسته‌های گردان‌های عزالدین قسام در کرانه باختری در زندان‌های اسرائیل بود، پس از آزادی، سه سال دیگر بازداشت و سپس در سال ۲۰۱۰ با حکم دیوان عالی اسرائیل از سرزمین‌های فلسطینی اخراج شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حتی پیش از حمله ۱۵ مهر گروه حماس به خاک اسرائیل تهدید کرده بود که العاروری را خواهد کشت.

روزنامه لبنان «النهار» می‌گوید این مقام حماس در یک حمله پهپادی کشته شد و او یکی از طراحان عملیات روز ۱۵ مهر حماس به جنوب اسرائیل بوده است.

این روزنامه افزوده که آقای العاروری نیم ساعت قبل از آغاز عملیات حماس، مامور شده بود تا در دیدار با رهبر حزب‌الله لبنان او را در جریان قرار دهد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۵، این مقام حماس را در فهرست تروریستی خود قرار داده و او را تحریم کرده بود. آمریکا پنج میلیون دلار پاداش برای کسانی که اطلاعاتی در مورد او در اختیار این کشور قرار دهند، تعیین کرده بود.

روز دوشنبه، مایکل ایوانف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور امنیت دیپلماتیک، گفته بود که «العاروری آزادانه در لبنان زندگی می‌کند، با نیروی قدس سپاه پاسداران در تماس است و تامین مالی عملیات حماس را به عهده داشته است؛ عملیاتی که در آن شهروندان اسرائیلی- آمریکایی کشته شدند».

حمله روز سه‌شنبه دو ماه پس از تبادل آتش سنگین و مداوم بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله در طول نوار مرزی لبنان رخ داد.

XS
SM
MD
LG