لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

اعتراض به تفکیک جنسیتی در کتابخانه‌های دانشگاه شریف؛ ادامه تعلیق استادان


در ادامه موج «تعلیق» و «اخراج» استادان، یکی دیگر از اساتید دانشگاه تهران از تدریس «منع» شد.

همزمان برای ۱۵ دانشجوی دختر دانشگاه خوارزمی کرج به خاطر عدم رعایت حجاب «حکم تخلیه خوابگاه» صادر شد و تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف نیز در اعتراض به اجرای «تفکیک جنسیتی در کتابخانه‌ها» تحصن کردند.

کانال دانشجویان متحد روز دوشنبه گزارش داد که علی اصغر خدایاری، استاد دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران و از چهره‌های اصلاح‌طلب، از تدریس منع شده است.

آقای خدایاری خود نیز در شبکه اجتماعی ایکس این گزارش را تایید کرد و نوشت: «رئیس دانشکده‌ مهندسی معدن دانشگاه تهران با من تماس گرفت و گفت از طرف مرجع سازمانی بالاتر، فرد دیگری برای تدریس درس من در نظر گرفته شده است و من دیگر مجاز به حضور در کلاس نیستم.»

وی افزود: «هفته پیش رئیس دانشکده به من گفته بود که اگرچه دانشکده مایل به ادامه تدریس من است، ولی از طرف دانشگاه برای قطع رابطه با من تحت فشار قرار دارد.»

علی‌اصغر خدایاری از بنیانگذاران «دفتر تحکیم وحدت» بوده و علاوه بر همکاری با جهاد سازندگی و سپاه پاسداران در سال‌های جنگ ایران و عراق، در نیمه دوم دهه هفتاد در دولت محمد خاتمی از مقام‌های وزارت علوم بود.

وز دوشنبه همچنین فعالان دانشجویی دانشگاه شریف از «اجرای تفکیک جنسیتی در تعدادی از کتابخانه‌های این دانشگاه و اعتراض دانشجویان به آن، خبر دادند.

کانال «شریف تودی» که رویدادهای دانشگاه صنعتی شریف را پوشش می‌دهد گزارش داد که «از چند روز پیش دانشکده انرژی اقدام به تفکیک [جنسیتی] سالن‌های مطالعه کرده که اعتراض دانشجویان را در پی داشته است.»

این کانال دانشجویی با انتشار تصاویری از تحصن تعدادی از دانشجویان در کتابخانه دانشکده انرژی دانشگاه شریف، نوشت شماری از دانشجویان با نصب دست‌نوشته‌های اعتراضی در محوطه دانشگاه، به تفکیک جنسیتی در کتابخانه دانشگاه شریف اعتراض کرده‌اند.

صدور حکم تخلیه خوابگاه برای ۱۵ دانشجوی دختر

از سوی دیگر شوراهای صنفی دانشجویان کشور در گزارشی تاکید کرد که مدیران دانشگاه‌ها از زمان بازگشایی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید «محرومیت از خوابگاه» را به ابزاری برای اعمال فشار بر دانشجویان معترض و همچنین دانشجویانی دختری تبدیل کرده‌اند که تن به رعایت کامل «حجاب اجباری» نمی‌دهند.

در این گزارش از جمله عنوان شده است که «۱۵ نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج، با گزارش حراست درباره حجاب به کمیته انضباطی احضار شده‌اند» و این کمیته نیز برای آنها «حکم تخلیه خوابگاه» صادر کرده است.

شوراهای صنفی دانشجویان افزود که معاون دانشگاه خوارزمی کرج نیز حاضر نشده به شکایت و اعتراض این دانشجویان رسیدگی کند و در جلسه با این دانشجویان حاضر نشده است.

این کانال دانشجویی تاکید کرد که به جای معاون دانشگاه، برخی از مقام‌های دیگر دانشگاه خوارزمی در جلسه با دانشجویان محروم از خوابگاه شرکت کرده و «پس از توهین و وارد آوردن فشار روانی به دانشجویان»، به آنها گفته‌اند که تنها در صورتی می‌توانند در خوابگاه بمانند که «تعهد» بدهند.

علی شریفی زارچی در بیمارستان بستری شد

همزمان محمدحسین شریفی زارچی، وکیل، استاد دانشگاه و برادر علی شریفی زارچی، از بستری شدن او در پی «منع تدریس» در بیمارستان خبر داد.

محمدحسین شریفی زارچی شامگاه دوشنبه ۱۷ مهر ماه در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت: «یک‌شنبه صبح عدم امكان برگزارى كلاس درس بعد از ١٨ سال به دکتر علی شريفی زارچی ابلاغ شد و ايشان شامگاه یک‌شنبه با آريتمى قلب و ضربان بالا در بيمارستان بسترى شد.»

پیشتر در شامگاه یک‌شنبه علی شریفی زارچی، خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود: «امروز برای نخستین بار بعد ۱۸ سال از تدریس در شریف منع شدم» و «تنم تاب نیاورد.»

با این حال او خود توضیحی بیشتری درباره بخش دوم پیامش مبنی براینکه «تنم تاب نیاورد»، نداده بود.

XS
SM
MD
LG