لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴
۲۲:۳۱ ۲۱.۷.۱۴۰۲

حمله با چاقو در مدرسه؛ فرانسه هشدار امنیتی را به بالاترین سطح رساند

در پی حمله مرگبار یک جوان مسلمان چچنی با چاقو در یک مدرسه در شهر آراس، فرانسه هشدار امنیتی را به بالاترین سطح رساند.

حمله صبح روز جمعه یک جوان چچنی با چاقو در دبیرستان شهر آراس، واقع در شمال‌شرق کشور، منجر به کشته شدن یک معلم و زخمی شدن چند نفر دیگر از جمله یک معلم و کارگر مدرسه شد.

گزارش‌ها حاکی است که وضعیت جسمی کارگر مدرسه به شدت وخیم است. جوان ۲۰ ساله چچنی به اتهام ارتکاب عمل تروریستی تحت بازجویی است.

الیزابت بورن، نخست‌وزیر، و ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه، روز جمعه اعلام کردند که دولت این کشور در پی نشست امنیتی با حضور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور ، هشدار امنیتی را به بالاترین سطح رساند.

فرانسه طی روزهای گذشته صحنه درگیری تظاهرات هواداران حماس با پلیس بود.

۱۹:۳۲ ۲۱.۷.۱۴۰۲

قطر: شش میلیارد دلار ایران مطابق توافق تهران و واشینگتن خرج می‌شود

نخست‌وزیر قطر می‌گوید شش میلیارد دلار پول نفت ایران در این کشور مطابق توافق تهران و واشینگتن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در یک نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفت: «قطر به این توافق پایبند است و تعهدات خود را انجام می‌دهد و هیچ اقدامی بدون مشورت با شرکای خود انجام نمی‌دهیم».

اظهارات این مقام قطری واکنشی به گزارش روز پنجشنبه رسانه‌های آمریکایی و بویژه روزنامه «واشینگتن‌پست» است که خبر داده بودند ایالات متحده با قطر برای آزاد نکردن شش میلیارد دلار ایران به تفاهم رسیده است. این رسانه‌ها دلیل این اقدام را حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه حماس و حمله مرگبار آن به اسرائیل عنوان کرده بودند.

استناد این رسانه‌ها به سخنان والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، در جلسه پشت درهای بسته با نمایندگان دمکرات در مجلس نمایندگان بود که گفته بود: «مقامات آمریکایی و قطری توافق کرده‌اند که مانع دسترسی ایران به شش میلیارد دلار منابع منتقل‌شده جمهوری اسلامی از کره جنوبی به دوحه برای خرید اقلام انسان‌دوستانه شوند».

آقای آدیمو به قانون‌گذاران آمریکایی قول داده بود که این مبالغ «به این زودی» در دسترس ایران قرار نخواهد گرفت.

این مبلغ ماه گذشته از حساب‌های ایران در کره جنوبی و در ازای آزادی پنج آمریکایی در زندان‌های جمهوری اسلامی به قطر منتقل شده بود.

۱۵:۲۶ ۲۱.۷.۱۴۰۲

ده‌ها کشته و زخمی در انفجار در یک مسجد شیعیان افغانستان

وقوع انفجار در یک مسجد شیعیان در افغانستان منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. در اخبار اولیه تعداد ۱۷ کشته و ۵۰ زخمی ذکر شده است.

یک مقام حکومت افغانستان اعلام کرد که این انفجار روز جمعه در مسجد شیعیان در ولایت بغلان در شمال کشور روی داده است.

مولوی هاشمی به رویترز گفت: «مقام‌ها در حال انتقال مجروحان و کشته‌شدگان به بیمارستان هستند.»

هنوز از آمار دقیق تلفات این حمله گزارشی در دسترس نیست و گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

حکومت طالبان پس از استقرار دوباره در کابل، با موجی از حمله از سوی داعش خراسان مواجه بوده که بیشتر اماکن مذهبی شیعیان را هدف قرار داده است.

۱۲:۳۴ ۲۱.۷.۱۴۰۲

آب شدن «۷ و نیم تریلیون تن» از یخ‌های قطب جنوب از سال ۱۹۹۷

دانشمندان می‌گویند قطب جنوب از سال ۱۹۹۷ تاکنون ۷.۵ تریلیون تن یخ از دست داده است.

به گزارش روزنامه گاردین، نتایج یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که اندازه بیش از ۴۰ درصد از توده‌های یخ در قطب جنوب کوچک شده که در نتیجه آن، میلیون‌ها تن آب شیرین وارد اقیانوس‌ها می‌شود.

بر اساس این مطالعه، تقریباً در نیمی از توده‌های یخی کوچک‌شده بر اثر گرما، «هیچ نشانه‌ای از بهبود» دیده نمی‌شود.

آن‌طور که دانشمندان دانشگاه لیدز محاسبه کرده‌اند ۶۷ تریلیون تن یخ در غرب قطب جنوب از بین رفته و همزمان ۵۹ تریلیون تن به شرق این منطقه بین در فاصله سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۲۱ اضافه شده که نتیجه از دست رفتن ۷.۵ تن یخ بوده است.

آب گرم در سمت غربی قطب جنوب، یخ را آب می کند، در حالی که در شرق، توده‌های یخی یا ثابت مانده‌اند یا به دلیل سردتر بودن آب در آنجا، حجیم‌تر شده‌اند.

توده‌های یخی در انتهای یخچال‌های طبیعی قرار دارند و سرعت جاری‌شدن آن‌ها به دریا را کاهش می‌دهند. اما وقتی یخچال‌ها کوچک می‌شوند، مقدار بیشتری آب شیرین به دریاها فرستاده می‌شود که می‌تواند جریان‌ آب در اقیانوس جنوبی را مختل کند.

۱۲:۱۸ ۲۱.۷.۱۴۰۲

آماده‌باش نیروهای امدادی در استان کرمان به‌دلیل وقوع طوفان شن

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از امدادرسانی به ۱۴۰۰ نفر به‌دلیل وقوع طوفان شن در کرمان خبر داد.

بابک محمودی همچنین افزوده که طبق اطلاعیه سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال ورود طوفان در روزهای جمعه و شنبه، به همه نیروها و تیم‌های عملیاتی شعب راور، انار و رفسنجان جمعیت هلال احمر در آماده باش کامل اعلام شده است.

به گفته او، ١٠ تیم عملیاتی شامل ۵۳ نفر مشغول امدادرسانی به متاثرین از طوفان شن هستند.

کیفیت هوای کرمان در وضعیت خطرناک قرار گرفته و گرد و غبار شدید پدیده غالب در استان کرمان است. طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ شهرستان از این استان متاثر از طوفان شن شده‌اند.


۱۱:۱۲ ۲۱.۷.۱۴۰۲

فاطمه سپهری از زندان: باید با برادرانم آزاد شوم

اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری که در روزهای گذشته از وخامت حال خواهرش در زندان خبر داده بود، نوشته خانم سپهری در تماس تلفنی از زندان وکیل‌آباد مشهد، گفته که او و برادران بازداشت‌شده‌اش باید همراه هم آزاد شوند.

حسین و محمدحسین سپهری، برادران فاطمه سپهری بعد از انتقادها از رسیدگی‌نشدن به وضعیت جسمی خواهرشان بازداشت شده بودند.

فاطمه سپهری که در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است، به تازگی مورد جراحی قلب قرار گرفته، اما به زندان بازگردانده شده است. خانواده‌اش می‌گویند حال جشمی او مانند پیش از عمل جراحی، «وخیم» است.

فاطمه سپهری، کنشگر سیاسی، فعال حقوق بشر، دموکراسی‌خواه و زندانی سیاسی از جمله امضاکنندگان نامهٔ درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی است. او ۳۰ شهریور پارسال و در ابتدای اعتراضات سراسری ایران توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

۰۹:۳۳ ۲۱.۷.۱۴۰۲

دانشگاه شریف با همکاری مشروط شریفی زارچی «در چارچوب محدودتری» موافقت کرد

یک رسانه دانشگاه صنعتی شریف به نقل از دبیر هیئت اجرایی جذب این دانشگاه نوشت که همکاری علی شریفی زارچی، استاد اخراج شده دانشکده مهندسی کامپیوتر، به صورت مشروط و «در چارچوب محدودتری می‌تواند ادامه داشته باشد.»

روزنامه شریف گزارش داد که سعید بهزادی‌پور دبیر هیئت اجرایی جذب دانشگاه، در ایمیلی که به تازگی به گروه ایمیلی استادان فرستاده، نتیجه بررسی درخواست تجدیدنظر علی شریفی ‌زارچی در جلسه‌ هیئت جذب را که چهارشنبه ۱۲ مهر برگزار شد به استادان اعلام کرد.

در این ایمیل با اعلام تجدیدنظر در تصمیم قبلی این هیئت مبنی بر پایان همکاری شریفی زارچی، آمده است: «با توجه به گذشت نزدیک به ۷ سال از توقف ایشان در وضعیت پیمانی، هیئت جذب مقرر نمود که ادامه همکاری ایشان به شرط درخواست و طی‌کردن فرآیند تبدیل وضعیت بلامانع خواهد بود.»

بهزادی‌پور اضافه کرد که این هیئت منتظر ارسال درخواست تبدیل وضعیت از طرف شریفی زارچی است و «در مدت زمانی که فرایند بررسی پرونده تبدیل وضعیت (در صورت ارسال درخواست از طرف وی) در حال انجام است، همکاری ایشان با دانشگاه با رعایت اختیارات قانونی، فرایندهای موجود و در چارچوب محدودتری می‌تواند ادامه داشته باشد.»

یک ماه پیش، شریفی زارچی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود که به دعوت هیئت اجرایی جذب دانشگاه شریف در جلسه‌ این هیئت حضور یافته و ضمن ارائه پرونده‌ علمی و توضیحات در مورد سوابق آموزشی و پژوهشی خود، «درخواست تجدیدنظر» داده است.

پیشتر دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف با تصمیم هیئت جذب این دانشگاه برای اخراج علی شریفی زارچی مخالفت کرده بود. اما روابط عمومی دانشگاه شریف با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن دفاع از حکم اخراج، انتقادات علیه این تصمیم را «مردود» دانست.

۰۹:۰۸ ۲۱.۷.۱۴۰۲

حال‌وش از بازداشت فرزند مولوی محمدحسین گرگیج خبر داد

وب‌سایت حال وش که اخبار مربوط به استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، از بازداشت عبدالمالک گرگیج فرزند مولوی محمدحسین گرگیج خبر داده است.

بر اساس این گزارش، عبدالمالک گرگیج عصر روز ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همراه «پدرش و شماری دیگر از مردم گالیکش در مسیر فاضل آباد به گالیگش در حال حرکت بودند که در حد فاصل پلیس راه آزادشهر توسط نیروهای امنیتی که از پیش منتظر آنان بودند بازداشت شد».

حال‌وش به نقل از یک منبع نزدیک به مولوی گرگیج نوشته: «بازداشت فرزند مولوی گرگیج از سوی دستگاه‌های امنیتی آن هم بدون هیچ جرم و دلیلی صرفاً با هدف تحت فشار گذاشتن ایشان انجام گرفته تا از ادامه سخنرانی های انتقادی وی علیه جمهوری اسلامی به نوعی جلوگیری کنند.»

عبدالمالک گرگیج، رئیس دفتر پدرش نیز است.

مولوی گرگیج، امام جمعه سابق آزادشهر، از روحانیون سرشناس اهل سنت است که به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان واکنش نشان داده و از جمله در نماز جمعه ۱۶ دی از اعدام‌های فله‌ای و بازداشت‌ها به شدت انتقاد کرده بود. او ۱۲ مهر هم از رخدادهای جاری در کشور به‌ویژه تیراندازی نیروهای حکومتی به معترضان در «جمعه خونین زاهدان» به عنوان «فاجعه» نام برده بود.

۰۸:۳۹ ۲۱.۷.۱۴۰۲

اعطای شهروندی افتخاری شهری در نزدیکی تورین ایتالیا به نیلوفر بیانی

اعظم بهرامی، پژوهشگر و کنشگر محیط زیست و زنان، در شبکه ایکس از اعطای شهروندی افتخاری شهر «کیه‌ری» در نزدیکی تورین ایتالیا به نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست زندانی ایرانی خبر داد.

او خطاب به نیلوفر بیانی نوشته: «خواهر عزیزم.امشب از تلاش تو و نگرانی‌هایت برای محیط زیست ایران گفتیم. از اینکه چطور بحران محیط زیست و مدیریت میلیتاریزه منابع طبیعی توسط ج.ا زیر سایه سیاست گم شده است.»

به نوشته او، این شهر پیش از این نیز «میزبان ۱۰ درخت شده بود در میدان اصلی شهر برای ۱۰ نفر از کشتگان انقلاب زن زندگی آزادی.»

نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، هومن جوکار، امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، مراد طاهباز، عبدالرضا کوهپایه و کاووس سیدامامی، از فعالان محیط زیست و از جمله همکاران موسسه «حیات وحش پارسیان» بودند که در زمستان سال ۱۳۹۶ بازداشت شدند. کاووس سیدامامی که تابعیت کانادا را هم داشت، چند روز پس از بازداشت، به طرزی مشکوک در زندان اوین جان داد. آنها به «جاسوسی» و «همکاری با دول متخاصم» متهم کرده بود.

نیلوفر بیانی پیشتر در چند نامه به مقام‌های مختلف در جمهوری اسلامی، از «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» در جریان دست‌کم «۱۲۰۰ ساعت» بازجویی خود به دست بازجویان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داد.

۰۸:۰۱ ۲۱.۷.۱۴۰۲

زمان و شعبه دادگاه رسیدگی به اتهامات منوچهر بختیاری تعیین شد

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات منوچهر بختیاری، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزوین بابت پرونده‌ای که به تازگی علیه او گشوده شده، روز شنبه ۲۹ مهرماه، در شعبه اول دادگاه انقلاب قزوین برگزار خواهد شد.

۲۹ شهریورماه، جلسه دادرسی آقای بختیاری بابت پرونده مذکور در شعبه هشتم دادیاری عمومی و انقلاب قزوین برگزار شده بود. او پیشتر از بابت پرونده دیگری که در دوران حبس علیه وی گشوده شده بود به شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان قزوین احضار شده بود.

در جریان این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس به ریاست قاضی اسماعیل اسدی برگزار شد، علی شریف‌زاده، وکیل دادگستری به دفاع از موکل خود از بابت اتهام «توهین به رهبری» پرداخته بود که نهایتاً این پرونده «با توجه به گزارش واصله از آمار کسر و جهت رفع نقص» به شعبه پنجم بازپرسی ارجاع داده شد.

منوچهر بختیاری ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت شد. او توسط دادگاه انقلاب به ۳ سال و ۶ ماه حبس، ۲ سال و ۶ ماه تبعید و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده و از بازداشتگاه یکی از نهاد‌های امنیتی به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد. وی تیرماه ۱۴۰۱، به زندان مرکزی قزوین منتقل شده بود.

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری است که در سن ۲۷ سالگی در جریان اعتراضات آبان ۹۸ در فاز ۴ مهرشهر کرج به ضرب گلوله کشته شد. جمهوری اسلامی مادر پویا را نیز زندانی کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG