لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

مولوی عبدالحمید: نابودی اسرائیل شدنی نیست، بحران کنونی نیازمند راه حل عادلانه است


تابلویی تبلیغاتی و حکومتی که زمان ادعایی مقامات برای «نابودی اسرائیل» را نشان می‌دهد؛ در شهر مشهد
تابلویی تبلیغاتی و حکومتی که زمان ادعایی مقامات برای «نابودی اسرائیل» را نشان می‌دهد؛ در شهر مشهد

در حالی که جمهوری اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی منطقه شعار «نابودی» اسرائیل سر می‌دهند، مولوی عبدالحمید، رهبر سنی‌های ایران، هشدار داد که نه نابودی فلسطینیان و نه نابودی اسرائیل ممکن نیست.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه، ۲۱ مهرماه، در سخنرانی هفتگی خود، بدون اشاره به نام گروه شبه‌نظامی حماس، از حمله به غیرنظامیان انتقاد کرد.

او با تاکید بر این که «چشم‌بسته» از گروه‌های اسلامی حمایت نمی‌کند، گفت: «زیاده‌روی از هر طرفی که باشد - انسان‌ها را بزنند، کودکان را بزنند - مورد تایید ما نیست.»

مولوی عبدالحمید در عین حال نسبت به شرایط انسانی کنونی در غزه،‌ در پی آغاز واکنش اسرائیل به حملات، ابراز نگرانی کرد.

این چهره اهل سنت ایران از طرح تشکیل دو دولت در زمینه مسئله فلسطین حمایت کرد و گفت که بحران کنونی نیازمند «یک حل و فصل عادلانه» است.

او افزود: «واقعیت این است که نه مسلمانان می‌توانند این کار [نابودی اسرائیل] را بکنند و نه آن طرف [اسرائیل] می‌تواند. این شدنی نیست. وقتی که چیزی شدنی نیست چرا زور می‌زنند؟»

این اظهارات در مقابل موضع جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد که همواره با تاکید بر این که خواهان «نابودی» اسرائیل است عملا سیاست تشکیل دو دولت، دولت فلسطینی در کنار دولت اسرائیل، را رد کرده است.

خامنه‌ای در سال ۱۳۹۰ در کنفرانسی در تهران در حمایت از گروه‌های فلسطینی گفت: «هر طرحی که بخواهد فلسطین را تقسیم کند، یکسره مردود است.»

او درباره طرح دو دولت تاکید کرد که این طرح «چیزی جز تن دادن به خواسته‌» اسرائیل و پذیرش این دولت «در سرزمین فلسطین» نیست.

مقامات جمهوری اسلامی از هر فرصتی برای تاکید بر لزوم «نابودی اسرائیل» استفاده می‌کنند،‌ شعاری که با کمک مالی فراوان به گروه‌هایی چون حماس و حزب‌الله همراه بوده است.

با این حال، در پی واکنش منفی فراگیر در جهان به حمله حماس به خاک اسرائیل، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در اولین واکنش رسمی‌اش به این حمله، گزارش‌ها از دست داشتن حکومت خود در این حمله غافلگیرکننده را رد کرد.

عبدالحمید پیشتر نیز با اشاره به قراردادهای صلح میان پیامبر اسلام و قبایل مختلف به ویژه یهودی‌ها گفته بود: «هیچ کس در فکر نابودی دیگران نباشد و همه باید در فکر صلح باشند.»

این اظهارات همزمان با آخرین جمعه ماه رمضان بود که هر سال در ایران، تظاهرات حکومتی «روز قدس» برگزار می‌شود و در جریان آن، تظاهرکنندگان و مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار «نابودی» اسرائیل می‌شوند.

همچنین تاکید مولوی عبدالحمید بر صلح مسلمانان با یهودیان در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی بارها از توافق‌های اخیر صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی انتقاد کرده است.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG