لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

رئیس ‌جمهور ارمنستان، به‌رغم هشدار مسکو، طرح عضویت در دادگاه لاهه را امضا کرد


رئیس جمهور ارمنستان
رئیس جمهور ارمنستان

رئیس‌ جمهوری ارمنستان به‌رغم هشدارهای خشمگینانه کرملین، طرح عضویت این کشور در دادگاه کیفری بین‌المللی، معروف به دادگاه لاهه، را امضا کرد.

دفتر واهاگن خاچاتوریان رئیس‌ جمهور ارمنستان اعلام کرد که قانون مصوب پارلمان کشور برای عضویت در دادگاه لاهه روز شنبه، ۲۲ مهرماه، به امضای او رسیده است.

پارلمان ارمنستان روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، با تصویب اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی این کشور را به اجرای احکام آن ملزم کرده بود. این تصمیم ارمنستان دهن‌کجی به روسیه تلقی می‌شود که حکم جلب رئیس جمهورش یعنی ولادیمیر پوتین توسط این دیوان صادر شده است.

کاخ کرملین این اقدام را تصمیم نادرستی توصیف کرد که رهبری فعلی ارمنستان را زیر سوال می‌برد.

دیوان کیفری بین‌المللی حکم جلب ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، را به اتهام «جنایات جنگی» در اوکراین صادر کرده و پیوستن به دادگاه لاهه به این معنا خواهد بود که دولت ارمنستان موظف است آقای پوتین را به محض ورود به این کشور بازداشت کند.

ایروان می گوید هدف اصلی از این تصمیم پیگرد «جرایم جنگی» نیروهای جمهوری آذربایجان در درگیری‌های نظامی سال‌های اخیر است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که اختیارات قضایی و احکام دیوان لاهه عطف به ماسبق نمی‌شود و ارمنستان تنها می‌تواند در رابطه با حوادثی که بعد از زمان عضویتش به دادگاه لاهه اتفاق می‌افتد، علیه جمهوری آذربایجان شکایت کند.

جمهوری آذربایجان در پاییز ۲۰۲۰ طی جنگی ۴۴ روزه توانست بخش‌های وسیعی از مناطق اشغالی را بعد از سه دهه آزاد کند و اخیرا نیز در یک عملیات اهداف نظامی باقی‌مانده ارمنستان در منطقه خان‌کندی را منهدم کرد و کنترل کل مناطق اشغالی را به دست گرفت.

به‌رغم تضمین دولت آذربایجان به ساکنان ارمنی خان‌کندی و دعوت آنها به پذیرش دوباره شهروندی جمهوری آذربایجان بعد از سه دهه جدایی، بخش اعظم آنها قره‌باغ کوهستانی را ترک کردند.

ارمنستان جمهوری آذربایجان را به تلاش برای «پاک‌سازی نژادی» در خان‌کندی متهم کرده، اما دولت باکو با رد این اتهام به گزارش هیئت‌‌های بین‌المللی بازدیدکننده از این منطقه طی هفته‌های گذشته اشاره کرده و گفته است هیچ بدرفتاری با ساکنان باقی‌مانده ارمنی در قره‌باغ نشده است.

دولت آذربایجان همچنین برخی از مقامات ارشد دولت خودخوانده «آرتساخ» (قره‌باغ کوهستانی) را که بعد از عملیات ۲۴ ساعته اخیر منحل شد، بازداشت کرده است.

برخی از آنها محکوم به کشتار غیرنظامیان در جریان اشغال منطقه در سه دهه پیش یا صدور دستور پرتاب موشک‌های بالیستیک به شهرهای جمهوری آذربایجان در جنگ سه سال پیش هستند که منجر به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی شد.

دولت ارمنستان به رهبری نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر کشور طی ماه‌های گذشته انتقادات تندی از روسیه کرده و این کشور را به عدم حمایت از ایروان در مقابل باکو متهم کرده است.

آقای پاشینیان هفته جاری نیز از حضور در یک مجمع منطقه‌ای در قرقیزستان که ولادیمیر پوتین نیز در آن حضور داشت، خوددری کرد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG