لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

افزایش درخواست کاربران شبکه‌های اجتماعی برای آزادی ماشاالله کرمی


ماشالله کرمی بر مزار فرزندش
ماشالله کرمی بر مزار فرزندش

بیش از ۵۰ روز بعد از بازداشت ماشاالله کرمی، پدر محمدمهدی کرمی، یکی از معترضان اعدام‌شده در جریان اعتراضات سراسری سال گذشته، هر روز بر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی که خواستار آزادی او هستند افزوده می‌شود.

در این مدت هیچ خبر رسمی از طرف قوه قضاییه جمهوری اسلامی درباره علت بازداشت آقای کرمی و زمان برگزاری دادگاه برای او منتشر نشده است.

در میانه این سانسور خبری، تنها اخبار غیررسمی درباره محل و شرایط بازداشت ماشالله کرمی و وکیل او که او هم بازداشت شده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که رادیوفردا قادر به تایید مستقل آنها نیست.

با این حال روزی نیست که کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «ماشالله کرمی» به بازداشت و حبس «ناعادلانه» و «بی‌دلیل»‌ او اشاره نکنند.

آقای کرمی روز ۳۱ مرداد در پی یورش مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد. یک منبع مطلع در همان روز به رادیوفردا گفت که مأموران امنیتی علاوه‌ بر بازداشت اعضای خانواده، کلیه وسایل الکترونیکی شامل لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه آنها را نیز ضبط و توقیف کرده‌اند.

ابتدا مادر و برادر محمدمهدی کرمی نیز بازداشت شده بودند که پس از ساعتی آزاد شدند، اما پدر این معترض اعدام‌شده در بازداشت باقی ماند.

این در حالی است که امیرحسین کوهکن، وکیل آقای کرمی، نیز همزمان دستگیر شد و بنا بر گزارش‌ها «تحت شکنجه»، به نوشته یک وکیل دادگستری، حتی «قصد خودکشی» داشته است.

ماشاالله کرمی به دلیل انتشار مداوم تصاویری از حضورش بر آرامگاه پسرش و همچنین محمد حسینی، دیگر معترض اعدام شده در پرونده قتل روح‌الله عجمیان، به یکی از نمادهای خانواده‌های دادخواه اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ تبدیل شد.

او همچنین در تعطیلات نوروز امسال به دیدار خانواده مهسا امینی رفت و تصویری منتشر شد که نشان می‌داد مقابل مزار مهسا امینی با امجد امینی پدر او «دست اتحاد و همبستگی» داده است.

جمهوری اسلامی روز ۱۷ دی سال گذشته، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را به اتهام شرکت در اعتراض‌ها و مشارکت در کشته شدن روح‌الله عجمیان، بسیجی حاضر در مراسم چهلم حدیث نجفی در «اتوبان کرج» اعدام کرد.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، هه‌نگاو و رادیوفردا/ ع. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG