لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۲

پوتین برای دیدار با شی جین‌پینگ وارد چین شد

۰۶:۱۲ ۲۵.۷.۱۴۰۲

پوتین برای دیدار با شی جین‌پینگ وارد چین شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه برای دیدار با شی جین‌چینگ، رهبر چین، و حضور در اجلاسی که اخبار آن تحت‌الشعاع جنگ حماس و اسرائیل قرار گرفته است، وارد چین شد.

چین این هفته پذیرای نمایندگان ۱۳۰ کشور برای حضور در اجلاسی است که به پروژه بزرگ شی جین‌پینگ، تحت عنوان ابتکار کمربند و جاده، اختصاص دارد، پروژه‌ای که پکن از آن برای گسترش نفوذ جهانی خود استفاده می‌کند.

پوتین در راس فهرست مدعوین قرار دارد و قرار است که روز چهارشنبه با رهبر چین دیدار کند. این نخستین سفر ولادیمیر پوتین به یکی از قدرت‌های بزرگ جهانی از زمان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین محسوب می‌شود.

کرملین بدون اشاره به جزییات گفته است که آقای پوتین و آقای شی در این دیدار درباره مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو خواهند کرد.

کارشناسان این سفر را بیشتر یک حرکت نمادین در جهت حمایت پکن از مسکو دانسته‌اند.

۲۲:۰۶ ۲۴.۷.۱۴۰۲

شاهزاده رضا پهلوی: قتل مهرجویی و محمدی‌فر نشانه‌هایی از قتل‌های حکومتی را در خود دارد

شاهزاده رضا پهلوی می‌گوید قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر ماه‌ها پس از «مرگ مشکوک» کیومرث پوراحمد، برای بسیاری از مردم ایران «نشانه‌هایی از قتل‌های حکومتی» را دارد.

ولیعهد پیشین ایران شامگاه دوشنبه با بیان این‌که جمهوری اسلامی «هزاران فعال مخالف و نویسنده منتقد را به قتل رسانده»است، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که این حکومت «در جایگاه مظنون اصلی، نه صلاحیت رسیدگی به این پرونده قتل را دارد، و نه اساسا اعتماد مردم ایران را».

او با اشاره به این‌که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده است دوربین‌های منزل آقای مهرجویی «کار نمی‌کردند»، گفت: «از همین آغاز نیز نشانه‌های دروغ‌گویی و پنهان‌کاری دیده می‌شود.»

او در انتها نوشت: «با جامعه هنری و سینمای ایران هم‌دردی می‌کنم، و امیدوارم خبرنگارانی شجاع با تحقیقات مستقل خود بتوانند، به تاریکی نور بتابانند.»

سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز یکشنبه درباره قتل مشکوک این دو هنرمند در کرج گفته بود که «در ویلای مهرجویی دوربینی نبود و دوربین‌های ورودی شهرک هم از مدت‌ها قبل کار نمی‌کرد.»

او روز دوشنبه نیز بدون ارائه جزئیات، از بازداشت «هفت مظنون» به قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، خبر داد.

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر شامگاه ۲۲ مهر در ویلای شخصی خود در پردیس کرج به قتل رسیدند.

۱۸:۴۳ ۲۴.۷.۱۴۰۲

دادگاه مهدی یراحی «سه ساعت» طول کشید؛ صدور رأی احتمالا در روزهای آینده

یکی از وکلای مهدی یراحی می‌گوید جلسه دادگاه این خواننده معترض در روز دوشنبه سه ساعت به طول انجامید و رأی این پرونده احتمالا در روزهای آینده صادر خواهد شد.

زهرا مینویی روز دوشنبه درباره احتمال آزادی موکلش به قید وثیقه به «شبکه شرق» گفت: «ما درخواست آزادی آقای یراحی به قید وثیقه را مطرح کردیم که قاضی افشاری به عنوان رئیس شعبه، اعلام کرد که ظرف روزهای آتی درباره آزادی موکلم با قرار وثیقه تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

او با اشاره به ارائه لایحه دفاعیه در دادگاه گفت که این جلسه را مثبت ارزیابی می‌کند چون «به آقای یراحی و هم به وکلای پرونده فرصت ارائه دفاعیات داده شد».

چند روز پیش مصطفی نیلی، وکیل دیگر آقای یراحی، با اشاره به این‌که با موکلش در زندان ملاقات کرده، در توئیتی نوشت: «در مورد جلسه دادگاه و دفاعیات ایشان صحبت کردیم و او همچنان در قرنطینه اوین زندانی است.»

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز ششم شهریور امسال به‌دنبال انتشار ترانه «روسریتو»، این خواننده را بازداشت و او را به «تشویق به فساد و فحشا»، «ساخت و انتشار محتویات خلاف اخلاق و عفت عمومی» و «ترغیب و تحریک افراد به ارتکاب جرائم خلاف عفت» متهم کرد.

۱۶:۲۲ ۲۴.۷.۱۴۰۲

قتل مهرجویی و وحیده محمدی‌فر؛ بازداشت «هفت مظنون»، مدیران «فراز» و «اعتماد» احضار شدند

سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی روز دوشنبه از بازداشت «هفت مظنون» به قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، «تا پاسی از شب گذشته در نقاط مختلف کشور» خبر داد.

سعید منتظر المهدی با بیان این‌که «کارآگاهان شواهد متقنی در پرونده یافته‌اند»، گفت: «شواهد و قرائن حکایت از اخبار امیدوارکننده در قطعیت در کشف جرم را دارد.»

از سوی دیگر، دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که مدیران رسانه‌های «اعتماد» و «فراز دیلی» در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد قتل این دو هنرمند احضار شده‌اند.

علی صالحی با تأکید بر «برخورد با مخلان امنیت روانی جامعه» در نشست شورای عالی قوه قضائیه گفت: «همچنین برخی از انسان‌رسانه‌ها که مطالبی را در رابطه با این موضوع منتشر کرده بودند، فراخوانده شدند و تذکرات، توجیهات و ارشادات لازم در خصوص آن‌ها انجام شد.»

همزمان با اخبار منتشر شده در مورد کشف جسد داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و همسرش در ویلای شخصی آن‌ها در کرج در شامگاه ۲۲ مهرماه، برخی سایت‌ها نظیر «فراز دیلی» آن را به «اتباع بیگانه» ربط داده و بحث «مهاجران افغان» را پیش کشیده بودند.

۱۶:۰۴ ۲۴.۷.۱۴۰۲

تعداد مظنونان پرونده قتل مهرجويى و محمدی‌فر به ۷ نفر رسید

خبرگزاری میزان خبر می‌دهد که تعداد مظنونان دستگیر شده در پرونده قتل داريوش مهرجويى و همسرش وحیده محمدی‌فر به ۷ نفر رسیده است.

ساعاتی پیشتر، سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی، در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که «کارگاهان به سرنخ‌‎‌های جدیدی رسیدند و در حال تجزیه و تحلیل آنها هستند و تاکنون ۴ مظنون شناسایی و دستگیر شده‌اند.»

۱۴:۵۶ ۲۴.۷.۱۴۰۲

واکنش علی کریمی به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر

علی کریمی، ستاره سابق فوتبال ایران و آسیا به قتل داریوش مهرجویی، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران و همسرش وحیده محمدی‌فر، واکنش نشان داد.

بازیکن پیشین پرسپولیس و بایرن مونیخ با کنایه به صحبت‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نوشت: «در ایران هیچ چیز نداریم، در عوض امنیت داریم.»

علی کریمی در این مطلب به صحبت‌های پیشتر آقای خامنه‌ای، اشاره کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به انتقادهای ورزشکاران گفته بود: «به برخی از این ورزشکاران می‌گویم که به یاد داشته باشند امنیت خود را از کجا آورده‌اند.»

عادل فردوسی‌پور، مجری و گزارشگر ورزشی و رسول خادم، قهرمان پیشین کشتی المپیک و جهان هم از دیگر چهره‌های شناخته‌شده ورزش ایران هستند که با انتشار تصاویری از داریوش مهرجویی، به‌قتل او و همسرش واکنش نشان داده‌اند.

۱۴:۴۳ ۲۴.۷.۱۴۰۲

«عدرخواهی» معاون وزیر ارشاد از علیرضا قربانی به دلیل لغو کنسرتش

معاون امور هنری وزارت ارشاد درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان گفت که «برخی ناهماهنگی‌ها» با اداره کل ارشاد استان باعث این اتفاق شده است.

محمود سالاری روز دوشنبه ۲۴ مهر گفت که در تماس تلفنی با آقای قربانی از او «عذرخواهی» کرده و افزود: «طی تماس با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این مورد هماهنگی جهت رفع موانع را خواستار شدم.»

او ابراز امیدواری کرد که کنسرت آقای قربانی به‌زودی در شهر اصفهان اجرا شود.

علیرضا قربانی، خواننده مشهور، روز دوشنبه خبر داد مجوز کنسرتش در شهر اصفهان صادر نشده است و یک خبرنگار موسیقی دلیل این اتفاق را ممنوعیت حضور نوازندگان زن اعلام کرد.

۱۳:۴۵ ۲۴.۷.۱۴۰۲

واکنش حسین سناپور به قتل مهرجویی و محمدی‌فر

حسین سناپور، نویسندهٔ سرشناس، در واکنش به قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر نوشت: «سلاخی او و همسرش خلاصهٔ سلاخی فرهنگ و زندگی تمام این سال‌هاست.»

آقای سناپور، در این یادداشت که آن را در حساب تلگرام خود نیز قرار داده، داریوش مهرجویی را «سازندهٔ بخشی از هستی ما» توصیف کرد و نوشت: «این مای جمعی است که سلاخی شده، روح و روان‌مان است که سلاخی شده، ارج و منزلت فرهنگی‌مان است که سلاخی شده. سلاخی او و همسرش خلاصه‌ی سلاخی فرهنگ و زندگی تمام این سال‌هاست».

این نویسنده و مدرس ادبیات داستانی همچنین با بیان این‌که وقتی کسی کشته می‌شود، هرکس احساس می‌کند تکه‌ای هرچند کوچک از وجودش کشته شده، افزوده است «اما وقتی مهرجویی یا هر کسی مثل او کشته می‌شود، که می‌دانیم و مطمئنیم بخشی از دانایی و هستی ما را ساخته، این احساس دیگر ورای آن است که بتوانیم حتی تا مدت‌ها بعد با آن کنار بیاییم. این است که از حالا می‌دانیم که این اتفاق زخمی بزرگ بر روح‌ و روان جمعی‌مان خواهد بود و شاید هیچ‌وقت هم ترمیم نشود».

۱۲:۵۴ ۲۴.۷.۱۴۰۲

اصغر فرهادی، کارگردان سرشناس ایرانی برنده جایزه اسکار، در پیامی در اینستاگرام، با اشاره به قتل داریوش مهرجویی با درج عکسی از او نوشت: «دیروز یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی را به شب رساندم. تمام روز بی تاب راه رفتم اما این بار سنگین، سبک نشد. گفتم فردا چیزی می‌نویسم. کلامی برای نوشتن پیدا نمی‌کنم. این بار سنگین، سبک نمی‌شود.»

۱۲:۳۶ ۲۴.۷.۱۴۰۲

سخنگوی خانه سینما طی تماسی با خبرگزاری ایسنا خبر داده است که مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر چهارشنبه ۲۶ مهر ماه برگزار می‌شود.

بنابر این گزارش، این مراسم از ساعت ۱۰ صبح در پهنه رودکی تالار وحدت با سخنرانی هنرمندان برگزار می‌شود و در ادامه پیکر داریوش مهرجویی و همسرش به قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه می‌شود.

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر ۲۲ مهر ماه در منزل شخصی‌شان به قتل رسیدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG