لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

سینماگران افغان خواستار شناسایی «هر چه زودتر» عاملان قتل مهرجویی و محمدی‌فر شدند


داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشتش؛ تهران - مهر ۱۳۹۲
داریوش مهرجویی در مراسم بزرگداشتش؛ تهران - مهر ۱۳۹۲

صد نفر از سینماگران و اهل فرهنگ افغانستان از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواستند که «هرچه زودتر» عاملان «قتل وحشتناک» داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر را شناسایی کند و به عدالت بسپرد.

این سینماگران و اهالی فرهنگ در یک بیانیه مشترک که نسخه‌ای از آن روز سه‌شنبه، ۲۵ مهر، به دست رادیوفردا رسید نوشته‌اند: «قتل وحشیانه‌ این دو هنرمند عزیز و بزرگ را فاجعه‌ای برای جامعه سینماگران می‌پنداریم.»

امضاکنندگان این بیانیه افزودند: «با این که نبود هنرمند بزرگی چون آقای مهرجویی را نمی‌توان به هیچ شکلی در جامعه سینماگران جبران کرد، اما باور داریم که آثار و آفریده این هنرمند بزرگ تا سال‌ها مایه الهام و انگیزه برای سینماگران متعهد خواهد بود.»

صدیق برمک، عتیق رحیمی، صحرا کریمی، رویا سادات و صابر فهیم از جمله امضاکنندگان این بیانه هستند.

آنان در پایان بیانیه خود خطاب به مهرجویی نوشتند: «داریوش عزیز، پس از عمری تلاش و تپیدن برای به تصویر کشیدن حقیقت، اینک آرام بخواب، با این که تو دیگر در میان ما نیستی اما آثار و آفریده‌هایت همچنان فریاد رسای حقیقت و عدالت، تلاطم روح و تپش قلب مردم و کشورت خواهند بود.»

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسرش، شامگاه شنبه، ۲۲ مهرماه، در منزل شخصی‌شان در کرج به قتل رسیدند.

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر این دو هنرمند چهارشنبه ۲۶ مهرماه در پهنه رودکی تالار وحدت با سخنرانی هنرمندان برگزار می‌شود و در ادامه پیکرهای‌شان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا دفن می‌شود.

با وجود این که سخنگوی دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که ابراهیم رئیسی برای پیگیری قتل داریوش مهرجویی و همسرش «دستور ویژه» داده و پلیس نیز از بازداشت چند مظنون در این پرونده خبر داده، اما هنوز کسی رسما به عنوان متهم به انجام این قتل معرفی نشده است.

روزنامه اعتماد روز سه‌شنبه به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که باغبان خانه داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در میان بازداشت‌شدگان پرونده قتل این زوج هنرمند است.

این منبع آگاه که نامش فاش نشده، گفته است: «باغبان خانه، دیروز [دوشنبه] به همراه چند نفر دیگر دستگیر شده است.»

هنوز مشخص نیست که این فرد جزو کسانی است که پیشتر نیروی انتظامی از بازداشت آنان در پرونده قتل این زوج هنری خبر داد یا نه.

پلیس هویت بازداشت‌شدگان را رسما اعلام نکرده است.

همچنین در حالی که هنوز انگیزه‌های این قتل به طور رسمی علنی نشده، برخی فعالان و رسانه‌های ایران احتمال «سیاسی بودن» قتل داریوش مهرجویی را مطرح کردند.

بر اساس بیانیه کارگردانان افغان، گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG