لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

توضیح مرضیه برومند درباره اظهارات جنجالی‌‌اش؛ «هر جنایتی از طرف هر جنایتکاری محکوم است»


مرضیه برومند
مرضیه برومند

در پی واکنش گسترده به اظهارات جنجالی در مراسم تشییع داریوش مهرجویی، مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما، روز پنج‌شنبه،‌ ۲۷ مهرماه، در توضیحی تاکید کرد که «مثل همه هنرمندان از جنگ و خونریزی بیزارم».

مدیرعامل خانه سینما در ادامه پیام خود در اینستاگرام، بخشی از واکنش‌ها به اظهارات جنجالی اخیر خود را «مغرضانه و جعلی» دانست و «فجایع و کشتار مردان و زنان و کودکان بی‌گناه» فلسطین را محکوم کرد.

مرضیه برومند در صفحه اینستاگرام خود با انتشار یادداشتی در توضیح اظهارات اخیر خود نوشت: «آنچه مرا به نوشتن این متن واداشته است احترام به افکار سینماگران، هنرمندان و مردم ایران است، نه پاسخ به واکنش‌های مغرضانه و جعلی که به راه افتاده و پیش از این هم آن‌ را تجربه کرده بودم.»

او افزود: «من هم مثل همه هنرمندان از جنگ و خونریزی و کشتار بیزارم، هنرمندان همواره مدافع صلح و آرامش بوده‌اند و هر جنایتی را از سوی هر جنایتکاری در هرجای جهان محکوم کرده و می‌کنند، هیچ انتظاری هم از هیچ کس ندارند جز احترام به هنرشان و آثاری که خلق می‌کنند، هنری که اصلی‌ترین هدفش نفی خشونت، جنگ، نابرابری و بی‌عدالتی است.»

روز چهارشنبه، در جریان مراسم تشییع پیکر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، مرضیه برومند در سخنانی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «با ما خوب باشید، ما کنار شما با اسرائیل هم می‌جنگیم.»

این سخنان برومند بلافاصله با واکنش جمعیت حاضر و هو کردن او همراه شد و در شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت.

از جمله همایون غنی‌زاده، کارگردان سینما و تئاتر، نوشت: «... به شما خیره شده‌ایم و گلویمان دریده می‌شود وقتی برای نرم‌تر شدن چماق تحقیر و سرکوب یا اعتباری تقلبی و یا برای پول التماس می‌کنید و چنگ به صورت مردمی که هزینه می‌دهند می‌اندازید و این سد را طوری می‌شکنید که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. این خیانت است.»

اما خانم برومند در یادداشتی که روز پنج‌شنبه منتشر کرد، مدعی شد که هنگام سخنرانی «ناگهان به یاد فجایع غزه افتادم، می‌خواستم بگویم اگر رفتار مسئولین با هنرمندان و آثارشان جز این بود که متاسفانه هست، بدون شک آنها هم آنچه را که در دل داشتند به زبان می‌آوردند، حوادث غمبار غزه و آنچه را که سال‌هاست بر ملت بی‌پناه فلسطین می‌گذرد محکوم و در آثارشان ثبت می‌کردند، اما متاسفانه به اشتباه واژه جنگ را به کار بردم.»

او افزود: «آنها که آثار مرا دیده‌اند و با کارهای من بزرگ شده‌اند می‌دانند که من چگونه می‌اندیشم.»

به تازگی، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی از گروه‌های مختلف خواست که از غزه حمایت کنند. او گفت: «امروز در قضیه‌ غزه، این واکنش بر دوش همه‌ ما وجود دارد. باید واکنش نشان بدهیم.»

درخواست «حمایت گروه‌های مختلف از غزه» از سوی رهبر جمهوری اسلامی، در حالی مطرح ‌شد که مردم در اعتراضات سال‌های اخیر بارها شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» سر داده‌اند.

همچنین فاطمه سپهری، فعال سیاسی، به تازگی گفت خاورمیانه از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی «روی آرامش ندیده» و امیدوار است پرونده حکومت ایران «در طوفان الاقصی که راه انداخته بسته شود».

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG