لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

طرح ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با حماس و حزب‌الله توسط مکرون


امانوئل مکرون ابتدا با اسحاق هرتسوگ دیدار کرد
امانوئل مکرون ابتدا با اسحاق هرتسوگ دیدار کرد

رئیس‌جمهور فرانسه که برای بیان همبستگی کشورش با اسرائیل در جریان جنگ جاری حماس و اسرائیل به این کشور رفته، روز سه‌شنبه دوم آبان در نشست خبری مشترک با نخست ‌وزیر اسرائیل پیشنهاد کرد یک ائتلاف بین‌المللی علیه حماس، حزب‌الله و سایر «گروه‌های تروریستی» ایجاد شود.

امانوئل مکرون در کنفرانس مطبوعاتی در اورشلیم گفت: «همان‌گونه که ائتلاف علیه داعش ایجاد شد، پیشنهاد می‌کنم ائتلافی علیه تمامی گروه‌های تروریستی که تهدیدی برای دنیا هستند شکل بگیرد.»

آقای مکرون افزود: «ما باید علیه حزب‌الله و آن‌چه که در یمن اتفاق می‌افتد اقدام کنیم. این تنها بحث امنیت اسرائیل نیست، به نفع همه ملت‌های منطقه است.»

او در ادامه به حزب‌الله و ایران در مورد احتمال گسترش جنگ جاری هشدار داد.

به گفته رئیس‌جمهور فرانسه، حماس «یک سازمان تروریستی است که باید با آن بدون ترحم و با قوه قهریه برخورد شود». او اظهار داشت که حماس برای فلسطینی‌ها جز تباهی، کاری نکرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه مشترک در نشست خبری با رئیس‌جمهور فرانسه گفت روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) حماس بود که به اسرائیل اعلان جنگ داد و این «وخیم‌ترین حمله تروریستی» از بعد از ۱۱ سپتامبر (سال ۲۰۰۱ به آمریکا) بود.

آقای نتانیاهو گفت: «حماس که نازی‌های جدید هستند، نه تنها یهودیان بلکه تمامی خاورمیانه، اروپا و کل جهان را تهدید می‌کند؛ تهدید ملموس بربریت علیه تمدن جهانی.»

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، مردم کشور او دیگر نمی‎‌پذیرند که داعش در مرزها حضور داشته باشند همان‌گونه که مردم پاریس قبول نخواهند کرد در فاصله‌ای که ۲۰ دقیقه رانندگی نیاز دارد، داعش را در کنار خود قبول کنند. او گفت «ما و هیچ کس دیگر نمی‌توانند این‌گونه زندگی کند».

بنیامین نتانیاهو گفت: «انجام هر اقدامی برای از بین بردن حماس و خنثی کردن ماشین جنگی آن، یک ضرورت است.»

رئیس‌جمهور اسرائیل نیز در دیداری جداگانه در روز سه‌شنبه با امانوئل مکرون گفت: «حماس مرتکب یکی از بزرگ‌ترین و فجیع‌ترین جنایات در دوران مدرن تاریخ شد، ما شاهد جنایات آشکار علیه بشریت بودیم.»

آقای هرتسوگ گفت «ما بر نابودی حماس و بازگرداندن شهروندان خود به آغوش عزیزان‌شان تمرکز کرده‌ایم اما اگر حزب‌الله نیز بخواهد مردم ما را هدف قرار دهد، لبنان هم بهای سنگینی خواهد پرداخت».

فرانسه نفوذ سنتی دیرینه‌ در لبنان دارد و آقای مکرون همواره در مورد سرنوشت لبنان اظهارنظر کرده و بارها به آن کشور سفر کرده است.

اسحاق هرتسوگ در مورد تنش‌های نظامی دو هفته و نیم اخیر در مرز شمالی اسرائیل، به آقای مکرون گفت: «حزب‌الله با آتش بازی می‌کند وامپراتوری شیطانی ایران حامی آن است و برای آسیب رساندن به ثبات کل منطقه تلاش می‌کند اما ما به دنبال باز شدن جبهه جنگ در مرز شمالی یا با هیچ کس دیگر نیستیم.»

با این حال، به نوشته تایمز اسرائیل، به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور فرانسه در خصوص میزان واکنش اسرائیل تردیدهایی دارد. او به همتای اسرائیلی خود گفت بدون تردید شما می‌توانید بجنگید و سازمان‌های تروریستی باید ضربه بخورند اما اسرائیل باید «عملیات هدفمند» انجام دهد.

به نوشته تایمز اسرائیل، معلوم نبود که این بخش از سخنان آقای مکرون در مورد احتمال عملیات زمینی اسرائیل در غزه بود یا لبنان، یا هردو.

امانوئل مکرون سفر به اسرائیل را با دیدار دلجویی با خانواده‌ها و بستگان اسرائیلی-فرانسوی‌هایی در تل‌آویو آغاز کرد که در حمله حماس در روز ۱۵ مهر کشته شده یا به اسارت به غزه برده شدند.

آقای مکرون در میان آن‌ها گفت: عزاداری برای عزیزان‌مان، نقطه پیوند دیگری برای ملت‌های فرانسه و اسرائیل است.

او گفت ۳۰ تن که تابعیت فرانسه داشتند، کشته شده و ۹ تن نیز در اسارت هستند یا ناپدید شده‌اند. رئیس‌جمهور فرانسه اظهار داشت که آزادی همه گروگان‌ها «بدون هیچ تمایزی باید هدف اول باشد و نباید با این جنایت هولناک با زندگی کودکان، بزرگسالان، افراد مسن، غیرنظامیان و سربازان بازی کرد».

رئیس‌جمهور فرانسه در این سفر منطقه‌ای روز سه‌شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در رام‌الله در کرانه باختری دیدار می‌کند و سپس راهی مذاکره با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و شمار دیگری از رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود.

پیش از آقای مکرون، سران آلمان، آمریکا، رومانی، هلند، قبرس، یونان، ایتالیا و فرانسه برای ابراز همبستگی با اسرائیل به این کشور سفر کرده‌اند.

آقای مکرون پیش از رفتن به اسرائیل گفت شواهد سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه گویای آن است که ظاهرا حمله راکتی خود فلسطینیان سبب کشته شدن مردم غزه در رویداد هفته گذشته در بیمارستان الاهلی شد.

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه هم در نخستین روزهای این بحران با سفر به اسرائیل، از بخشی از مناطقی که مردم آن کشته و خانه‌های‌شان سوزانده شد، بازدید کرده بود.

منابع: رویترز، شبکه ایکس، یدیعوت آحرونوت، شبکه کان/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG