لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

«اتحاد برای ایران» ادعای همکاری با محمدی و حامدی را «روایت دروغ جمهوری اسلامی» خواند


الهه محمدی (راست) و نیلوفر حامدی
الهه محمدی (راست) و نیلوفر حامدی

در واکنش به یک ادعای حکومت ایران مبنی بر همکاری الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگار بازداشت‌شده، با «اتحاد برای ایران»، این سازمان این ادعا را رد کرد و آن را «بخشی از سنت همیشگی جمهوری اسلامی در ساخت روایت‌های دروغی» توصیف کرد.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه، ۳۰ مهر، مستندی به نام «خبرچین» منتشر کرد که در آن ادعای همکاری بین سازمان «اتحاد برای ایران» و الهه محمدی و نیلوفر حامدی، و همچنین غنچه قوامی، سردبیر سایت «دیده‌بان آزار»، مطرح شده بود.

سازمان «اتحاد برای ایران» یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شده در آمریکا است که بر اساس وبسایت این سازمان «توسط کنشگران، دگراندیشان و زندانیان سیاسی سابق ایرانی به راه انداخته شده و توسط همان‌ها اداره می‌شود».

در معرفی این سازمان آمده است: «ما آزادی‌های مدنی و حقوق بشر در ایران را از طریق تقویت جامعه مدنی ایران، پشتیبانی از جنبش‌های آزادی‌طلبانه در ایران و برساختن قدرت مردمی با استفاده از پژوهش و فن‌آوری پیشرفته پیش می‌بریم.»

به تازگی، دادگاه انقلاب تهران، الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ترتیب به ۱۲ و ۱۳ سال حبس محکوم کرده است.

اما سازمان «اتحاد برای ایران» با انتشار بیانیه‌ای «قویا» این اتهامات را رد کرده است.

در بیانیه «اتحاد برای ایران» آمده است: «این سازمان هرگز هیچ‌گونه رابطه حرفه‌ای یا شخصی با الهه محمدی، نیلوفر حامدی، و غنچه قوامی نداشته است. آن‌ها هرگز برای «اتحاد برای ایران» کار نکرده‌اند و هیچ پولی از این سازمان دریافت نکرده‌اند.»

این سازمان افزوده که «دیده‌بان آزار» هیچ ارتباطی با پروژه‌های اتحاد برای ایران ندارد؛ هر چند «شباهتی به نرم‌افزار «گرشاد» دارد که هدفش استفاده از گزارش‌های داوطلبانه شهروندان برای جلوگیری از برخورد دیگر شهروندان با گشت ارشاد است.»

دیده‌بان آزار، به سردبیری غنچه قوامی، زندانی سیاسی سابق، از جمله در زمینه «انعکاس مبارزات فمینیستی ایران و دیگر کشورهای دنیا علیه سرکوب و خشونت جنسی و بررسی و معرفی اشکال سازماندهی زنان علیه خشونت» فعال است.

«اتحاد برای ایران» همچنین افزوده که الهه محمدی، نیلوفر حامدی، و غنچه قوامی هرگز در هیچ یک از برنامه‌های آموزشی این سازمان شرکت نداشته‌اند و «اصولا این سازمان هیچ برنامه آموزشی حضوری‌ای برای شهروندان ساکن ایران در هیچ کشوری برگزار نکرده و نمی‌کند.»

آبان‌ماه پارسال، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه با انتشار بیانیه مشترکی دولت ایالات متحده را به هدایت اعتراضات کنونی در ایران با اقداماتی در حوزه فناوری و رسانه، ارائه اینترنت و حملات سایبری متهم کردند.

این بیانیه همچنین حامدی و محمدی را به انتشار نخستین عکس مهسا امینی روی تخت بیمارستان و انتشار «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم می‌کرد.

این در حالی است که این دو روزنامه‌نگار تنها کاری را کرده‌اند که حرفه‌شان ایجاب می‌کرد و در روزنامه‌ از آنها خواسته شده بود، موضوعی که مدیران مسئول روزنامه‌های شرق و هم‌میهن نیز بر آن صحه گذاشته‌اند.

«اتحاد برای ایران» نوشته است: «این ادعاها بخشی از سنت همیشگی جمهوری اسلامی در ساخت روایت‌های دروغی این‌چنینی است که در راستای پرونده‌سازی‌های بی‌بنیان قوه قضائیه علیه مدافعان حقوق بشر، کنشگران و روزنامه‌نگاران صورت می‌پذیرد. در حالی‌که در واقع نیلوفر حامدی و الهه محمدی تنها به خاطر پوشش خبری قتل مهسا امینی توسط گشت ارشاد و مراسم تشیع‌جنازه او مجازات می‌شوند.»

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی برای زندانیان سیاسی پرونده‌سازی می‌کند و مستندهایی را علیه آنان از صداوسیما پخش می‌کند.

این سازمان با تاکید بر این که حامدی و محمدی بر اساس «اتهامات بی‌بنیان در زندان هستند» از قوه قضاییه جمهوری اسلامی خواسته که «این اتهامات بی‌اساس علیه نیلوفر حامدی، الهه محمدی، و دیگر زندانیان سیاسی را لغو کند.»

پیشتر عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای با اشاره به این که «روزنامه‌نگاری جرم نیست» به صدور احکام سنگین برای نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری این دو روزنامه‌نگار زندانی شده است.

بر اساس بیانیه اتحاد برای ایران، وبسایت‌ دیده‌بان آزار و گزارش‌های رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG