لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

وزیر ارشاد ممنوع‌الکار شدن بیش از ده بازیگر زنِ مخالف حجاب اجباری را تایید کرد


محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی

پس از اظهارات یک مقام سازمان سینمایی درباره ممنوعیت بازی بازیگران مخالف حجاب اجباری در فیلم‌های سینمایی و همچنین انتشار اسامی بیش از ده بازیگر زن در این رابطه، وزیر ارشاد چنین ممنوعیتی را تایید کرد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی روز چهارشنبه سوم آبان در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت گفت: «درباره ممنوع‌الکار شدن بازیگرانی که کشف حجاب کرده‌اند ما قبلا هم اعلام کردیم که حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم.»

او تن ندادن به حجاب اجباری را «عدم اجرای قانون» دانست و تاکید کرد: «کار کردن برای کسانی که قانون را اجرا نمی‌کنند امکان‌پذیر نیست.»

مقام‌های جمهوری اسلامی عبارت «کشف حجاب» را در مورد زنان مخالف حجاب اسلامی یا مخالف حجاب اجباری به کار می‌برند.

دو روز پیش از این اظهارات وزیر ارشاد، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی وابسته به وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت بازیگرانی که «کشف حجاب» کردند «به دلیل محدودیتی که برایشان وجود دارد نمی‌توانند در فیلم‌های سینمایی بازی کنند.»

حبیب ایل‌بیگی افزود: «آثار قبلی‌شان به تدریج منتشر می‌شود که مالکان فیلم‌ها متضرر نشوند. چون سرمایه زیادی خرج شده است. ولی از این به بعد نمی‌توانند در فیلم جدیدی بازی کنند.»

در خردادماه، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در نامه‌ای تهیه‌کنندگان سینما را تهدید کرده بود که در صورت همکاری با بازیگرانی که «کشف حجاب» کرده‌اند، برای گرفتن پروانه‌ نمایش دچار مشکل خواهند شد.

ایل‌بیگی در این نامه که خطاب به رئیس اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما نوشته شده بود، تهیه‌کنندگان سینما را تهدید کرد: «در صورت هر گونه همکاری [با این بازیگران] چنانچه هنگام اخذ پروانه نمایش با مشکل مواجه شوند، شخصاً مسئول بوده و باید پاسخگوی عملکرد خود و تبعات آن باشند.»

رسانه‌های حکومتی ایران روز سه‌شنبه فهرستی از اسامی بازیگران زنی را که مشمول این محدودیت جدید شده‌اند، منتشر کردند.

به نوشته همشهری آنلاین، بازیگرانی چون «باران کوثری، ویشکا آسایش، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، فاطمه معتمد آریا، گلاب آدینه، افسانه بایگان، هنگامه قاضیانی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی و شقایق دهقان» ممنوع‌الفعالیت خواهند شد.

سینماگران زن در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی» در سال گذشته نقش پررنگی در حمایت از اعتراض‌ها داشتند و تعدادی از آنها برای نمایش همبستگی خود با معترضان، حجاب اجباری را کنار گذاشتند.

دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی از همان زمان، برخورد با آنها را آغاز کرد و تعدادی از آنها احضار و بازداشت شدند و تعداد بیشتری ممنوع‌الخروج و ممنوع از کار شدند.

قوه قضائیه در لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» مجازات‌های شدیدتری را برای چهره‌های مشهور در نظر گرفته است و در صورت تصویب این لایحه، مقاومت آنها در برابر حجاب اجباری ممکن است با حکم دادگاه به ممنوعیت‌های طولانی از فعالیت و حتی زندان منجر شود.

پیشتر و به دنبال صدور حکم برای آزاده صمدی و لیلا بلوکات، بازیگران سینما، به دلیل مخالفت با حجاب اجباری، اعلام شد که افسانه بایگان، دیگر بازیگر سینما، نیز به حبس تعزیری و مراجعه اجباری به مراکز روانشناسی برای درمان «بیماری روحیِ شخصیت ضد خانواده» محکوم شده است.

این حکم با واکنش‌های گسترده به ویژه از سوی انجمن روانشناسان مواجه شد.

ایل بیگی همچنین در گفت‌وگو با ایرنا تایید کرده که برخی از بازیگران و فیلمسازان در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، صرفا به دلیل اظهارنظر سیاسی دچار ممنوعیت از کار شدند.

او تعداد این هنرمندان را مشخص نکرد اما مدعی شد که وزارت ارشاد تلاش می‌کند «که مشکل‌شان برطرف شود و بتوانند کار کنند.»

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ایران و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG