لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

بازی‌های پارا آسیایی؛ تکرار «تقلب» در اعزام «ورزشکاران بینا» به جای «نابینایان»


وحید جدی می‌گوید «قربانی یک بازی کثیف» شده است.
وحید جدی می‌گوید «قربانی یک بازی کثیف» شده است.

در حالی که وحید جدی و امید جعفری، بدون انجام مسابقه در جودوی کم بینایان و نابینایان پارا آسیایی، از هانگژو اخراج شدند، کمیته پارالمپیک ایران می‌گوید علت بازگشت این دو «مثبت شدن آزمایش دوپینگ بوده که در جریان اردوها انجام گرفته است».

خبرگزاری ایرنا، این ادعا را درباره وحید جدی رد کرده و می‌نویسد:‌ «او در تیم ملی جودو حضور داشت و به یکباره از تیم نابینایان و کم‌بینایان سر درآورد، در هانگژو کلاسی به او تعلق نگرفت و نتوانست در مسابقات شرکت کند».

پیشتر خبرگزاری فارس برای اثبات بینایی این جودوکار، از غواصی او در خلیج فارس خبر داده بود.

فدراسیون جودوی ایران پارسال اعلام کرد:‌ «وحید جدی سال‌ها در اردوهای ملی در سلامتی کامل حضور داشته و همراه با تیم ملی به رویداد‌های بین‌المللی متعددی اعزام شده. تاکنون در هیچ مسابقه نابینایان حضور نداشته و ما یکباره متوجه اقدام عجیب و غیرمنتظره فدراسیون نابینایان در خصوص استفاده از او شدیم».

فدراسیون جودو تأکید کرد که اعتراضش به فدراسیون نابینایان بدون پاسخ ماند و «این حق را بر خود محفوظ می‌داند تا از طریق قانون برخورد کند».

امید جعفری در مسابقات پارا آسیایی جاکارتا
امید جعفری در مسابقات پارا آسیایی جاکارتا

اعزام جودوکاران بینای ایرانی به مسابقات نابینایان در رویدادهای متوالی جهانی، قاره‌ای و پارالمپیک تکرار شده است. هر بار نیز رسانه‌های داخلی این تقلب را افشا کرده‌اند، اما تغییری رخ نداده و جودوکاران بینا در مسابقات بعدی هم جزو تیم اعزامی بوده‌اند.

سایت تابناک درباره اخراج جودوکاران از هانگژو نوشته است که «ورزش ایران همین یک قلم را کم داشت. اعزام ورزشکار بینا به مسابقات نابینایان که یک سال هم از رو شدن تقلبش بعد از کسب طلای جهانی نمی‌گذرد. چه کسی مسئول این افتضاح است؟ اگر نمی‌دانستند لیاقت مدیریت ندارند و اگر می‌دانستند در این کلاهبرداری شریکند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «وحید جدی در بازی‌های کشور‌های اسلامی در سلامتی کامل از لحاظ بینایی مبارزه می‌کند. سپس خود را به روشندلی زده و راهی مسابقات جهانی نابینان می‌شود تا پاداش دلاری به جیب بزند و به هانگژو هم اعزام شود.»

آقای جدی در دفاع از خود، بدون شرح جزئیات، در اینستاگرام نوشته: «متأسفم برای مدیرانی که می‌دانند پشت پرده چه اتفاقی افتاده و به روی خودشان نمی‌آورند. من قربانی یک بازی کثیف شده‌ام».

پس از پارالمپیک توکیو، تصاویری از جودوکاران طلایی ایران منتشر شد که گواهینامه رانندگی دارند. خبرگزاری مهر نوشت: «عوامل داخلی مدارک تخلف این دو جودوکار را به کمیته بین‌المللی پارالمپیک ارسال کرده‌اند‌».

این ماجرا در پارا آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هم تکرار شد و مهر نیوز به نقل از کارشناسان این رشته نوشت: «دو جودوکار نابینا، رانندگی می‌کنند. وحید نوری سربازی هم رفته و با این شرایط معاف از رزم هم نشده است».

وحید نوری
وحید نوری

برای اعزام جودوکاران بینا به جای نابینایان به جاکارتا، مهدی برجلو و عباس‌نژاد که واقعاََ نابینا بودند، خط خوردند.

تابناک درباره روش‌های تقلب در تعیین کلاس‌بندی ورزشکاران نابینا نوشته است: «ترفندی وجود دارد که بدون محافظ چشم، جوشکاری کنند. در معاینه فدراسیون جهانی نابینایان را فریب دهند تا با التهاب مردمک و آسیب موقتی که به چشم‌ها وارد شده، در کلاس‌بندی کم بینایان رتبه بگیرند.»

پرسش این جاست که مقامات ورزشی ایران با چه انگیزه‌ای، به طور مستمر ورزشکاران بینا را به مسابقات نابینایان اعزام می‌کنند؟

با اینکه نتایج مسابقات نابینایان بازتاب خبری گسترده‌ای ندارد، مسئولین کمیته پارالمپیک ایران، فدراسیون جانبازان و معلولان و کمیته‌های زیر مجموعه‌اش برای دستیابی به چند مدال بیشتر، علاوه بر اجحاف در حق نابینایان واقعی در داخل کشور، حق حریفان معلول و نابینای خارجی را نیز پایمال می‌کنند.

XS
SM
MD
LG