لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

جان باختن آرمیتا گراوند؛ شهرهای مختلف ایران برای دومین شب پیاپی صحنه شعارهای شبانه بود


نمایی از شهرک اکباتان در غرب تهران
نمایی از شهرک اکباتان در غرب تهران

ساعاتی پس از برگزاری مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند در بهشت زهرا که با بازداشت خشونت‌آمیز شماری از فعالان مدنی همراه بود، مناطق مختلفی از شهرهای تهران، کرج، مشهد، ساری و شیراز شاهد شعارهای شبانه ضد حکومتی و دیوارنویسی به یاد آرمیتا و علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی بود.

در غرب تهران شامگاه یکشنبه ۷ آبان ماه، جمعی از مردم در شهرک اکباتان برای دومین شب پیاپی اقدام به سردادن شعارهای ضد حکومتی کردند.

شعارهایی چون «مرگ خامنه‌ای قاتل» و «مرگ بر دیکتاتور» از جمله شعارهای یکشنبه شب معترضان در شهرک اکباتان بود.

این شعارها در منطقه امیرآباد (محدوده خیابان کارگر شمالی)، تهرانپارس در شرق تهران، و همچنین در خیابان ظفر نیز شنیده شد، جایی که معترضان با سردادن شعارهایی چون «آرمیتامون رو کشتن، اسم حجاب گذاشتن» روایت‌های حکومتی از جان‌باختن آرمیتا گراوند را رد کردند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که برخی از مناطق کرج نیز یک‌شنبه شب برای دومین شب پیاپی شاهد شعارهای شبانه جمعی از مردم معترض بود.

«مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر خامنه‌ای ضحاک»، «آرمیتا روحت شاد» از جمله شعارهای شبانه معترضان در مناطقی از کرج بود.

طبق تصاویر و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، همچنین متروی تهران و برخی مناطق پایتخت از جمله شهرک اکباتان، شهرک باقری، شهر پرند و مناطقی از شهرهای ساری، مشهد، شیراز و کرج طی روز و شامگاه یکشنبه صحنه دیوارنویسی با شعارهای ضد حکومتی از جمله «آرمیتا روحت شاد»، «آرمیتا را کشتند»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» بود.

ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از معترضان نیز اقدام به نوشتن نام «آرمیتا گراوند» و شعار «زن، زندگی، آزادی» در ساحل بندرانزلی در استان گیلان کرده‌اند.

«ضرب و شتم» بازداشت‌شدگان در خاکسپاری آرمیتا گراوند

در همین حال، گزارش‌های متعددی از «خشونت» نیروهای امنیتی در جریان مراسم خاکسپاری علیه شرکت‌کنندگان در این مراسم منتشر شده است.

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، با اشاره به بازداشت این وکیل مدافع حقوق بشر در این مراسم، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «روز یکشنبه در مراسم تشییع آرمیتا گراوند عده‌ زیادی بازداشت شده‌اند.»

آقای خندان در در ادامه نوشت که «نسرین ستوده طی تماس کوتاهی تایید کرده که هنگام بازداشت به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ است.»

به نوشته رضا خندان، دست‌کم تا ساعت‌های پایانی شامگاه یکشنبه بسیاری از بازداشت‌شدگان مراسم تشییع آرمیتا گراوند «در بازداشتگاه وزرا» نگهداری شده‌اند. این فعال مدنی نوشت: بازداشتگاه وزرا همان «جایی است که سال گذشته مهسا امینی در آنجا به دست ماموران حکومت کشته شد.»

در همین حال خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از قول «منابع امنیتی» بازداشت نسرین ستوده را تایید کرد و نوشت: «صبح یکشنبه نسرین ستوده با اتهام کشف حجاب و فعالیت علیه امنیت روانی جامعه بازداشت و در اختیار مقام قضایی قرار گرفته است.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز از بازداشت «مسعود زینال‌زاده، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران» در مراسم تشییع پیکر آرمیتا گراوند خبر داد و کانون صنفی معلمان تهران هم اعلام کرد که محمد گراوند، از فعالان حقوق صنفی معلمان، در این مراسم به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

پیشتر البرز صادقی، ‌پسر منظر ضرابی، مادر دادخواهی که چهار عضو خانواده خود را در اثر شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی از دست داد، نیز به رادیو فردا خبر داده بود که مادرش در خاک‌سپاری آرمیتا گراوند بعد از «ضرب و شتم شدید» بازداشت شده است.

آرمیتا گراوند، دختر نوجوان و دانش‌آموز رشته نقاشی هنرستان عروه‌الوثقی، روز یک‌شنبه ٩ مهر در متروی «شهدا» تهران پس از ورود به واگن بیهوش شد و بعدا اعلام شد که به کما رفته است.

ویدیوهای دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد که آرمیتا به‌هنگام ورود به این ایستگاه مترو حجاب اجباری مورد نظر حکومت را بر سر نداشت.

مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل بیهوشی آرمیتا گراوند پس از ورود به واگن مترو را «افت فشار» اعلام کردند، اما منابع حقوق بشری احتمال اتفاقی شبیه اتفاق برخورد مأموران گشت ارشاد با مهسا امینی را مطرح کرده بودند.

در ماه‌های اخیر، شهرداری تهران مامورانی را با نام «حجاب‌بان» در متروهای تهران مستقر کرده‌اند تا با زنان و دختران مخالف حجاب اجباری برخورد کنند.

XS
SM
MD
LG