لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۸

شیرئل حییم‌پور؛ سرباز اسرائیلی ایرانی‌تبار، «قهرمان» کشته‌شده در حملۀ حماس


شیرئل حییم‌پور
شیرئل حییم‌پور

در مراسم خاک‌سپاری شیرئل حییم‌پور در یک آرامگاه نظامی در اسرائیل، پدربزرگ او برایش با لهجۀ اصفهانی نوحه خواند.

در این مراسم که یکشنبه هفتم آبان برگزار شد، پدربزرگ این سرباز اسرائیلی کشته‌شده در حملۀ حماس برای نوۀ ۲۰ ساله‌اش می‌خواند که «منتظر دیدنت در لباس عروسی بودیم و حالا باید تو را در کفن سفید خاک کنیم و حسرت تماشایت در لباس عروس بر دل‌مان بماند».

شیرئل حییم‌پور را در آرامستان نظامی «گانی استر» در ریشون‌لتصیون دفن کردند؛ شهری که اعضای این خانوادۀ ایرانی‌زاده و بستگان آن‌ها و بسیار ایرانی‌تبارها دیگر در آن زندگی می‌کنند.

شیرئل یکی از سربازان وظیفه‌ای بود که روز ۱۵ مهر در حملۀ غافلگیرانۀ حماس به اسرائیل ناپدید شده بود و خانواده‌ و دوستانش امیدوار بودند که در میان ربوده‌شدگان به غزه باشد.

اما پس از سه هفته بی‌خبری، ارتش اسرائیل روز شنبه ششم آبان با خانوادۀ او تماس گرفت و اعلام کرد که جسد دخترشان پیدا شده و روند شناسایی هویتش به‌صورت قطعی انجام شده است. ظاهراً جسد به‌شدت سوخته بود و کار شناسایی آن طول کشیده بود.

مثل خیلی از دختران دیگر که با رسیدن به ۱۸ سالگی در اسرائیل موظف به خدمت در ارتش هستند- مگر این‌که اعلام کنند به‌ دلایل مذهبی یا عقیدتی خواهان معافیت از خدمت نظام هستند- شیرئل حییم‌پور در ۱۸ سالگی لباس نظام به تن کرده و در واحد ارتش اسرائیل در نزدیک غزه مستقر شده بود.

رسانه‌های اسرائیل به‌نقل از فرماندهان او و با استناد به گفته‌های بازماندگان از حملۀ حماس نوشتند که شیرئل قبل از مرگ در حملۀ ۱۵ مهر توانسته بود در همان ساعات اولیه به خانواده‌ها و مردم زیادی در شهرک‌های اطراف خبر برساند و پیام بدهد که شبه‌نظامیان حماس وارد منطقه شده‌اند و باید جان خود را نجات دهند.

به‌نوشتۀ روزنامۀ محلی شهر ریشون‌لتصیون، اطلاع‌رسانی «فداکارانۀ» شیرئل باعث شد «جان صدها تن» در شهرک‌هایی که به آن‌ها حمله شده بود، محفوظ بماند.

خانوادۀ حییم‌پور گفته بودند که شیرئل روز حمله در مرخصی بود، ولی پس از آگاهی از حملات که با شلیک صدها راکت به شهرهای مختلف آغاز شد، به‌سرعت با شمار دیگری از نیروها داوطلبانه به سوی جنوب رفت تا به نیروی نظامی که واحد خدمتی‌اش بود، بپیوندد.

به‌گزارش رسانه‌های اسرائیل، تعداد نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیلی در ساعات اولیۀ بحران برای مقابله با حدود دو هزار تا سه هزار شبه‌نظامی و فلسطینیان دیگری که وارد اسرائیل شده بودند، کافی نبود و با سررسیدن نیروهای حماس، اتاق جنگی که شیرئل در آن مستقر بود، با خمپاره به آتش کشیده شد و بسیاری از نظامیان آن‌جا را ترک کردند. اما شیرئل برای ادامه کار خبررسانی، هم به فرماندهان بالاتر و هم ارسال پیام بیشتر به مردم منطقه، در میان آتش و دود باقی مانده بود.

رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه هفتم آبان آیین خاک‌سپاری او را به عنوان «یک قهرمان» پوشش دادند.

ناتان‌ئل، یکی از برادرهای شیرئل، در مراسم خاکسپاری او که صدها تن در آن شرکت داشتند، خطاب به خواهرش گفت «از تو که ۲۰ سال نوری بزرگ در زندگی خانوادۀ ما بودی، قدردانیم».

برادر دیگر شیرئل، باراک حییم‌پور، فیزیوتراپیست تیم فوتبال هاپوعل در شهر ریشون‌لتصیون است و رسانه‌ها نوشتند که با انتشار خبر کشته‌شدن شیرئل عزای سنگینی بر این باشگاه حاکم شد و فوتبالیست‌های بسیاری هم در مراسم خاک‌سپاری خواهر این عضو تیم پزشکی باشگاه شرکت کردند.

باراک به رسانه‌ها گفت: زندگی ما در روزهایی که سرنوشت شیرئل ناروشن بود، انگار در همان روز حمله متوقف مانده بود و حالا باید توان خود را برای ادامۀ زندگی بدون این وجود مهربان در خانواده جمع کنیم.

XS
SM
MD
LG