لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

حسن نصرالله می‌گوید اگر حملات به غزه متوقف نشود، امکان گسترش جنگ وجود دارد


حسن نصرالله، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، در اولین سخنرانی خود از زمان حملهٔ غافلگیرانهٔ حماس به اسرائیل هشدار داد، در صورتی که حملات اسرائیل به غزه متوقف نشود، امکان گسترش جنگ وجود دارد.

همزمان یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به حزب‌الله لبنان هشدار داد که این گروه شبه‌نظامی نباید سعی کند از درگیری بین حماس و اسرائیل سوء‌استفاده کند.

در این سخنرانی تلویزیونی روز جمعه، رهبر حزب‌الله گفت که گروه تحت رهبری‌اش از هشتم اکتبر، یک روز پس از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل، وارد جنگ شده، و اکنون هم «برای همه احتمالات آماده است».

او گفت اقدامات گروه تحت رهبری‌اش در لبنان، اسرائیل را نگران کرده که ممکن است جبهه جدیدی باز شود و «جبهه لبنان» توانسته است یک سوم توان ارتش اسرائیل را به خود مشغول کند.

آقای نصرالله در عین حال مدعی شد که اقدامات «گروه‌های مقاومت» توسط رهبران این گروه‌ها تصمیم گرفته می‌شود نه هیچ طرفی دیگر.

نصرالله حتی گفت که عملیات «طوفان الاقصی» هم در برنامه‌ریزی و هم اجرا «کاملاً فلسطینی بود» و نه کشوری دیگر و نه گروه دیگری در «محور مقاومت»، «در جریان این عملیات نبودند».

پیشتر نیز با وجود گزارش‌هایی مبنی بر احتمال نقش ایران در انجام حمله حماس، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چنین نقشی را رد کرده است.

حزب‌الله لبنان که چند سال پس از انقلاب ایران از سوی سپاه پاسداران تأسیس شد، از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به‌عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی شده است.

در حالی که آمریکا جمهوری اسلامی را مسئول اصلی حملات اخیر علیه پایگاه‌های آمریکایی در منطقه می‌داند، نصرالله به حمایت «علنی» جمهوری اسلامی از این گروه‌ها اذعان کرد، ولی این ادعا را مطرح کرد که تهران «هیچ‌گاه نظر خود را بر رهبران این گروه‌ها تحمیل نکرده است».

نیروی قدس سپاه پاسداران با ایجاد گروه‌های شبه‌نظامی دیگری در منطقه به اسم «محور مقاومت»، ازجمله در عراق، در پی ایجاد ناامنی برای نیروهای بین‌المللی به ویژه نیروهای آمریکایی است. این گروه‌های شبه‌نظامی در هفته‌های اخیر بارها به پایگاه‌های آمریکا در منطقه حمله کردند.

در چنین شرایطی، نصرالله از عملکرد گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی دفاع و از نیروهای عراقی و یمنی که بنا به‌گفتهٔ او «به این جنگ [غزه] پیوسته‌اند»، قدردانی کرد.

نصرالله روز جمعه در حالی سخنرانی کرد که از چند روز قبل از آن توجه‌ها به این موضوع جلب شده بود که آیا این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی وارد جنگی تمام‌عیار علیه اسرائیل می‌شود یا نه.

نصرالله در سخنرانی خود گفت که «طوفان الاقصی»، نامی که حماس از آن برای توصیف حملات اخیر خود به اسرائیل استفاده می‌کند، تنها به «یک جبهه» محدود نخواهد ماند و درگیری گسترده‌تر در منطقهٔ خاورمیانه یک «احتمال واقعی» است.

حزب‌الله از زمان جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶، درگیری‌های پراکنده ولی مداوم در امتداد مرز لبنان و اسرائیل داشته است. در چهار هفته‌ای که از جنگ در غزه می‌گذرد، حزب‌الله چندین بار در امتداد مرزهای لبنان و اسرائیل با نیروهای اسرائیلی درگیر شده و روز پنجشنبه نیز ۱۹ حملهٔ همزمان به مواضع ارتش اسرائیل در نزدیکی مرزها انجام داده است.

نصرالله مدعی شد که درگیری‌های حزب‌الله با اسرائیل پس از حملهٔ اخیر حماس روز‌به‌روز تشدید می‌شود و اسرائیل را مجبور می‌کند نیروهای خود را، به جای نوار غزه و کرانهٔ باختری، به نزدیکی مرز لبنان بکشاند. نصرالله گفت آن‌چه در مرز لبنان و اسرائیل اتفاق می‌افتد، ممکن است ساده به نظر برسد اما «بسیار مهم» است.

نزدیک به یک ماه پس از حملهٔ حماس به اسرائیل، درگیری میان این دو همچنان ادامه دارد و ارتش اسرائیل با ورود محدود به نوار غزه در تلاش برای انهدام فرماندهی گروه شبه‌نظامی حماس است.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ م.ت/م.ا.
XS
SM
MD
LG