لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

از زندگی در شمال غزه تا کوچیدن به رفح؛ گفت‌وگو با رُبا عکیله


تصاویری از توزیع کمک‌های بشردوستانه در دیر البلح
تصاویری از توزیع کمک‌های بشردوستانه در دیر البلح

از آغاز حمله حماس به اسرائیل در صبحگاه هفتم اکتبر یک ماه می‌گذرد. در یک ماه گذشته جنگ میان گروه افراطی حماس و اسرائیل هزاران کشته بر جای گذاشته است.

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه افراطی حماس را که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، یک گروه تروریستی می‌دانند.

وزارت بهداشت فلسطینی در آخرین گزارش خود از کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر در غزه خبر داده است. این در حالی است که اسرائیل از مردم شمال غزه می‌خواهد به مناطق امن در جنوب بروند.

رُبا عکیله، مسئول بخش زنان سازمان سلامت روان در غزه، از ساکنان شمال است. او و پدر پیرش پس از دریافت اعلامیه‌هایی که از آنان خواسته بود شمال را ترک کنند، راهی رفح شدند؛ راهی خانه یکی از بستگانش که ده ها نفر را پناه داده است.

رُبا وضعیت زندگی در غزه را آخرالزمانی توصیف کرده و می‌گوید آب آنقدر کم است که هفته‌هاست حمام نکرده است؛ «همان مقدار آبی که هست را برای سیراب شدن ذخیره کرده‌ایم و آن هم کم‌کم تمام می‌شود».

خانم عکیله که با چندین سازمان بین‌المللی پیش از این برای کودکان همکاری کرده، درباره وضعیت کودکان غزه می‌گوید: آنها با شوکی بزرگ و باورنکردنی روبه‌رو هستند. آنها جلوی چشمان خود دوستانشان را از دست می‌دهند و به خاک می‌سپارند و نمی‌دانند چرا یک روز ناگهان همه چیز رنگش عوض شد.

او در گفت‌وگو با رادیوفردا از شرایط این روزها و آرزوهایش برای فردای پس از جنگ می‌گوید:‌

از زندگی در شمال غزه تا کوچیدن به رفح؛ گفت‌وگو با رُبا عکیله
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:42 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG