لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۸

اعتراض به حمله و فحاشی رئیس دانشکده به دانشجویان؛ «توهین‌ها محدود به یکی دو دانشگاه نیست»


غلامرضا جمشیدی‌ها، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
غلامرضا جمشیدی‌ها، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

حمله و فحاشی غلامرضا جمشیدی‌ها، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، به چند دانشجو، انتقادهایی را در فضای مجازی و فضاهای دانشگاهی برانگیخته است.

روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور ویدئویی را از رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر کرد که نشان می‌دهد او روز یک‌شنبه پس از انتقاد دانشجویان از ضبط کارت یک دانشجو، علناً دانشجویان را «فاحشه» و دانشکده علوم اجتماعی را «فاحشه‌خانه» می‌نامد.

گروهی از فعالان دانشجویی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، در حمایت از دانشجویان دانشگاه تهران بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته‌اند: «این اصطلاحات و چنین منشی به هیچ‌ وجه از سوی فردی که ادعای ریاست یک محیط علمی را برعهده دارد پذیرفته نیست.»

آنها با تأکید بر این که در کنار دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران می‌ایستند و «هیچ‌گونه توهین به دانشجو و ساحت دانشگاه را تاب» نمی‌آورند، افزوده‌اند: «توهین به دانشجویان علوم اجتماعی گویا سنتی در میان رؤسای این دانشکدگان است.»

در این بیانیه آمده که در جریان اعتراضات دانشگاه‌ها پس از جان‌ باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد، «ریاست دانشکده علوم اجتماعی علامه، دانشجویان را با الفاظی همچون "کدو" و "گَله" خطاب کرده بود.»

به گفته فعالان دانشجویی دانشگاه علامه، در حالی که «رؤسای دانشکده‌ها باید حامی و همراه دانشجویان خود باشند»، در حال حاضر در ایران، «مسئولان دانشگاه نفرتی بنیادین از دانش و دانشجو دارند. به صورتی که یکی با شنیدن نام آکادمی، دانشکده را محل "فاحشه‌گری" می‌نامد و دیگری با شنیدن اعتراض دانشجویان می‌گوید که در دانشکده‌ "من" جایی برای هوچی‌گری نیست.»

در این بیانیه تأکید شده که «این مسئله تنها محدود به یکی دو دانشکده خاص نیست» و از جمله در دانشکده زبان و ادبیات فارسی نیز عبدالرضا سیف «با ریاست کودکانه خود فضا را برای هرگونه فعالیت علمی و دانشجویی محدود ساخته و حتی پا از قلمرو خود فراتر گذاشته دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا را "رقاص" خطاب می‌کند.»

در حالی که در ویدئوی منتشرشده از جمشیدی‌ها، او به صراحت به دانشجویان توهین کرده و آنها را تهدید به اخراج می‌کند، عصر ایران توضیحی از او منتشر کرده که مدعی شده ویدئوی منتشرشده «تمام ماجرا نیست و روایت تقطیع شده است».

به ادعای او، «متأسفانه برخی از دانشجویان جدا از اینکه در حد عرفی حجاب ندارند در فضای دانشگاه هم علناً روابط خارج از چارچوب دارند، اعمالی که شرعی، انسانی، اخلاقی و عرفی نیست.»

این مقام دانشگاهی، علت برخورد با دانشجویان را «دست‌ دادن» و «روبوسی» دختران و پسران با هم عنوان کرده و گفت: «انگار که محرم هستند و اینجا دانشگاه نیست. دیدن این رفتارها برای من خیلی سخت بود و واقعاً متاثر شدم.»

جمشیدی‌ها در حالی که مدعی شده تنها کارت دانشجویان را گرفته، در ویدئوی منتشر شده فریاد می‌زند که «می‌خواهم دعوا کنم»، «همه شما را می‌زنیم» و «گورتان را گم کنید» که با اعتراض دانشجویان مواجه می‌شود.

بر اساس گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، به دنبال این درگیری، شماری از دانشجویان در حیاط دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواهان پس دادن کارت دانشجویی ضبط شده و عذرخواهی رسمی غلامرضا جمشیدی‌ها شدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشته: «پس از حضور پرتعداد نیروهای حراست، با ایستادگی دانشجویان کارت دانشجویی ضبط‌ شده پس گرفته شد و حراست دانشگاه به دانشجویان قول داد با بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته به رفتار توهین‌آمیز رئیس دانشکده رسیدگی کند.»

دانشگاه‌های مختلف ایران از زمان آغاز اعتراضات سال ۱۴۰۱، شاهد گسترده‌ترین تجمعات اعتراضی و مخالفت علنی با حجاب اجباری بوده است.

طی این مدت نه تنها تصاویر و ویدئوهای متعددی از حضور نیروهای امنیتی برای برخورد با دانشجویان منتشر شد، بلکه شماری زیادی از آنها بازداشت، تعلیق و از دانشگاه اخراج شدند.

برخورد با اعتراضات در دانشگاه‌های ایران، به دانشجویان محدود نشد، بلکه دامن استادان «غیرهمسو» و «منتقد» حکومت را نیز گرفت و شماری قابل‌توجهی از استادان دانشگاهی با اخراج و قطع همکاری مواجه شدند.

با استفاده از گزارش‌های شوراهای صنفی دانشجویان، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG