لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

مرور رسانه‌های روسی؛ از تولید پهپادهای ایرانی تا طرح مستعمره‌سازی قمرهای مشتری


براساس طرح جدید آلابوگا که تبلیغ طعنه‌آمیز هم مقابل دفتر ایلان ماسک در کالیفرنیا نصب شده، قرار است بزرگ‌ترین قمرهای مشتری طی ۲۵ سال مستعمره روسیه شوند.
براساس طرح جدید آلابوگا که تبلیغ طعنه‌آمیز هم مقابل دفتر ایلان ماسک در کالیفرنیا نصب شده، قرار است بزرگ‌ترین قمرهای مشتری طی ۲۵ سال مستعمره روسیه شوند.

گام‌های کرملین برای تضمین بقای ولادیمیر پوتین در قدرت و سیاست خارجی که «از دستاوردهای مهم رئيس‌جمهور روسیه» جلوه داده شده، دیدگاه مسکو به جنگ‌های اوکراین و خاورمیانه، افزایش همکاری میان مسکو و گروه افراطی حماس به‌رغم انتقادهای اسرائیل و طرح منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی آلابوگا که حتی رسانه‌های نزدیک به کرملین را دستپاچه کرده است، از موضوعاتی بود که رسانه‌های روسیه در هفتهٔ گذشته به آن پرداختند.

برنامهٔ کرملین برای انتخاب مجدد پوتین به‌عنوان رئيس‌جمهور

تحلیلگران معتقدند روند کمپین انتخاباتی ولادیمیر پوتین، بدون دردسر، منجر به نتیجهٔ مطلوب برای کرملین می‌شود، در عین حال «محافل نزدیک به رئيس‌جمهور روسیه به‌گونه‌ای کمپین انتخاباتی او را آغاز کرده‌اند که گویا در یک کشور دموکراتیک می‌خواهند یک نامزد جدید را به قدرت برسانند».

حتی قبل از اعلام رسمی نامزدی ولادیمیر پوتین، کمپین تبلیغاتی او آغاز شد و «به نظر می‌رسد این کمپین پرهزینه‌تر از گذشته خواهد بود». سرگئی کرینکو (که در زمان احداث رآکتور اول در بوشهر رئیس روس‌اتم بود و اکنون رئيس بخش سیاسی در دفتر ریاست‌جمهوری روسیه است؛ همو در سال ۱۹۹۹ دست راست ولادیمیر پوتین پیش از انتصاب وی به عنوان جایگزین نخستین رئیس‌جمهور روسیه بود) مسئول این کمپین تبلیغاتی است.

در چارچوب این نمایشگاه «دستاوردهای اقتصادی» در مقیاسی بی‌سابقه، جشنوارهٔ چندماههٔ «خانواده و ارزش‌های میهن‌پرستانه» که در چارچوب آن میلیاردها روبل برای برندگان قرعه‌کشی‌های متعدد در نظر گرفته شده و سرانجام جشنوارهٔ بین‌المللی جوانان که مهمانان از «کشورهای دوست» را گرد هم می‌آورد، برگزار می‌شود.

این سه برنامه «جهانی مجازی می‌سازد که در آن روسیهٔ ثروتمند و قدرتمند پاسخگوی آرمان‌های ولادیمیر پوتین است و ضمناً پس‌زمینه‌ای برای انتخاب پوتین با تعداد آرای بی‌سابقه را فراهم می‌کند».

منابع آگاه می‌گویند هنگام کمپین تبلیغاتی ولادیمیر پوتین، «موفقیت کرملین در حفظ ثبات در روسیه در دورهٔ هرج‌ومرج که غرب به وجود آورده» از مهم‌ترین پیام‌های حکومت خواهد بود؛ از سوی کرملین این درخواست مطرح شده که جنگ علیه اوکراین (حتی به‌رغم عدم‌پیشرفت ضدحملهٔ ارتش اوکراین) به دور از توجه رسانه‌های پربیننده باشد.

به‌عقیدهٔ دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، جامعهٔ این کشور از انتقاد از غرب بسیار استقبال می‌کند: «هرگاه رئيس‌جمهور روسیه غرب را به باد انتقاد می‌گیرد، نظرسنجی‌ها از افزایش محبوبیت او حکایت دارد».

مهم‌ترین پیام رسانه‌های زیر نظر کرملین «که هرچه انتخابات نزدیک‌تر می‌شود باید بلندتر شنیده شود»، این است که «آمریکا در اوکراین و اسرائیل بیش از طاقت خود بار برداشته و کمرش به‌زودی خرد خواهد شد».

گفته می‌شود برای تضمین نتایج مورد نظر که قرار است پوتین بیش از ۸۰ درصد آرا را کسب کند، نیمی از رأی‌دهندگان به‌ویژه کارمندان دولت آن‌لاین رأی خواهند داد.

گزارش «اختصاصی» خبرگزاری رویترز که به تازگی از قصد ولادیمیر پوتین برای بقای در قدرت پس از سال ۲۰۲۴ خبر داد، باعث تعجب برخی رسانه‌های روسی شده که مدت‌هاست به ابعاد مختلف انتخابات آتی ریاست‌جمهوری روسیه و گام‌های کرملین برای تضمین پیروزی ولادیمیر پوتین می‌پردازند.
چرا روابط روسیه با حماس حتی بهتر از گذشته شده

سال‌های طولانی‌ کرملین تأکید می‌کرد که روسیه در صدر کشورهای مخالف تروریسم است، اما در هر دوره تعریف مسکو از تروریسم متفاوت بود: در جنگ دوم چچن، پوتین «در پی مقابله با تروریسم و اسلامگرایی افراطی» و در سوریه با شعار مبارزه با تروریسم به‌دنبال تحکیم موقعیت بشار اسد و همچنین نابودی عوامل تندرو از کشورهای همسایه بود.

در سال‌های اخیر کرملین مخالفان خود را – از فعالان تاتارهای کریمه تا طرفداران آلکسی ناوالنی - «تروریست» می‌خواند. همزمان روسیه روابط دوستانه با طالبان که رسانه‌های روسی الزاماً آن را سازمان تروریستی می‌خوانند، روابط دوستانه دارد.

روابط مسکو با گروه افراطی حماس (که آمریکا و اتحادیه اروپاآن را یک گروه تروریستی می‌دانند) نیز مثبت است و پس از ۷ اکتبر، به‌رغم این‌که حملهٔ حماس به اسرائیل صدها قربانی از جمله ۲۰ تن از شهروندان روسیه بر جا گذاشت، این روابط بهتر از گذشته نیز شده است. مقامات مسکو، با خودداری از محکومیت اقدامات حماس، به «ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌ها از سوی طرفین درگیر» اکتفا کرده‌اند.

اتحاد شوروی سابق در طول جنگ سرد و حتی پس از آن از حامیان تمام‌قد شبه‌نظامیان فلسطینی بود. اکنون نیز سازمان‌ اطلاعاتی اوکراین روسیه را به ارسال تسلیحات برای حماس متهم کرده، اما شواهدی در این باره در دست نیست هرچند تایید شده در آستانهٔ حمله به اسرائیل، حماس از طریق یک صرافی رمزارز واقع در مسکو میلیون‌ها دلار دریافت کرده.

گفته می‌شود هرج‌ومرج در خاورمیانه به دلیل این‌که توجه بین‌المللی را از جنگ علیه اوکراین منحرف کرده، به سود مسکو بوده است، اما گسترش دایرهٔ جنگ در منطقه به ضرر روسیه است.

مهم‌ترین هدف کرملین از اتخاذ «موضع بی‌طرف» و ادامهٔ ارتباطات با حماس (و حتی افزایش حمایت‌های لفظی از این گروه)، تحکیم موقعیت روسیه به‌عنوان «دوست کشورهای غیرغربی» است.

مقامات روس ادعا می‌کنند سیاست آمریکا ریشهٔ تمام نابسامانی‌های خاورمیانه است و خود را به‌عنوان «قدرت جایگزین و متحد تمام کسانی‌ که از آمریکا متضرر شده‌اند»، معرفی می‌کنند. حماس که دشمن آمریکاست، از متحدان طبیعی روسیه است، در عین حال، به‌عقیدهٔ تحلیلگران، مسکو تلاش خواهد کرد از برداشتن گام‌هایی که ممکن است باعث تخریب بیشتر روابط با اسرائیل شود، خودداری کند.

آلابوگا: از تولید پهپادهای مدل شاهد تا مستعمره‌سازی قمرهای مشتری

منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی آلابوگا که بنا به شواهد اکنون مکان تولید پهپادهای انتحاری از قطعات تأمین‌شده توسط ایران است، مجدداً در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

رستم مینینخانوف، رئیس‌‌جمهور بخش خودمختار تاتارستان، و آندره کوستین، مدیرعامل بانک VTB (که ظن این می‌رود همین بانک حامی مالی تولید پهپادهای ایرانی در روسیه را برعهده گرفته باشد)، طرح ۲۵ ساله‌ای را برای «پیوستن قمرهای مشتری به منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی آلابوگا» امضا کرده‌اند. تیمور شاگیوالیف، رئیس این منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی، اعلام کرد با اجرای این طرح، آلابوگا به کانون اقتصادی منظومهٔ شمسی تبدیل خواهد شد.

مشتری، بزرگ‌ترین سیاره در منظومهٔ شمسی، دارای قمرک‌های متعدد و چهار ماه بزرگ ا‌ست: آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو. مطابق طرح جدید، آیو کانون اقتصادی؛ اروپا مرکز کشاورزی؛ گانیمد، محل سکونت؛ و کالیستو مرکز شبیه‌سازی انسان خواهد بود. اعلام شده که همان‌جا اقدامات لازم برای افزایش عمر انسان تا ۷۰۰ سال نیز انجام خواهد شد.

ارزش کل این طرح ۴۹۱ تریلیون روبل معادل بیش از ۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

بسیاری از دانشمندان این طرح را به تمسخر گرفته‌اند، ازجمله ولادیمیر سوردین، پروفسور سرشناس روس در رشتهٔ فیزیک و ستاره‌شناسی، این طرح را «نمادی از بی‌عقلی مضحک» توصیف کرده است.

در عین حال دفتر روابط عمومی آلابوگا در بیانیه‌ای شدیداللحن نوشت: «اگر استالین و کورولف جویای نظر این ستاره‌شناس بودند، تاکنون نخستین ماهوارهٔ کرهٔ زمین تنها روی کاغذ مانده بود.»

بسیاری از تحلیلگران معتقدند با ارائهٔ چنین طرحی، آلابوگا که پس از وضع تحریم‌های غرب در وضعیتی فجیع قرار گرفته و «حتی تولید پهپادهای ایرانی راهگشای مشکلات این منطقهٔ ویژه نشده»، در پی دریافت کمک‌های مالی دولت است و «بعید نیست دولت از این طرح استقبال کند، همان‌طور که تاکنون بارها از طرح‌های بدون هیچ‌گونه توجیه اقتصادی یا حتی مغایر با دستاوردهای علمی و یا عقل سلیم حمایت مالی کرده است».

رئیس‌‌جمهور تاتارستان و مدیر بانک VTB طرح ۲۵ ساله‌ای را برای «پیوستن قمرهای مشتری به منطقهٔ ویژهٔ اقتصادی آلابوگا» امضا کرده‌اند.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG