لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

معاون وزیر خارجه آمریکا: در شرایط کنونی آتش‌بس تنها به تجدید قوای حماس کمک می‌کند


معاون وزیر خارجه آمریکا: در شرایط کنونی آتش‌بس تنها به تجدید قوای حماس کمک می‌کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:49 0:00

معاون وزیر خارجه آمریکا: در شرایط کنونی آتش‌بس تنها به تجدید قوای حماس کمک می‌کند

عُذرا ضیا معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور حقوق بشر، دمکراسی و امنیت شهروندی در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید، آمریکا به جای آتش‌بس به دنبال یک توقف‌ انسان‌دوستانه در جنگ است تا کمک‌های بشر دوستانه به غزه برسند.

خانم ضیا معتقد است که در شرایط کنونی، آتش‌بس تنها به حماس کمک می‌کند که با سازماندهی دوباره، به تجاوز و حملات خود علیه اسرائیل ادامه دهد.

آمریکا و اتحادیه اروپا، گروه افراطی حماس را که مورد حمایت جمهوری اسلامی است، یک گروه تروریستی می‌دانند.

معاون وزیر خارجه آمریکا در عین حال می‌گوید که کمک بشردوستانه یکصد میلیون دلاری آمریکا به فلسطینیان در غزه و کرانه باختری در حال انجام است و شمال دارو، غذا و دیگر اقلام حیاتی مورد نیاز فلسطینیان می‌شود.

خانم ضیا، از اینکه وقت خود را به رادیوفردا اختصاص دادید، متشکرم. سؤال اول من این است که ایالات متحده به تازگی اعلام کرده که ۱۰۰ میلیون دلار کمک بشردوستانه و مساعدت جدید به فلسطینیان خواهد داد. آیا این کمک تحویل داده شده است؟ و آیا به دست مردم در غزه که با فاجعه بشری بدون آب، غذا و سوخت مواجه هستند، رسیده است؟

ممنون از شما الهه. و ممنون از اینکه پرسیدید و به ۱۰۰ میلیون دلاری که رئیس جمهور بایدن اعلام کرد و کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده برای برآوردن نیازهای فوری در غزه و کرانه باختری ناشی از حملات وحشیانه حماس در هفتم اکتبر، توجه داشتید.

خوشحالم که گزارش دهم بله، این کمک‌ها در حال انجام است و به طور مستقیم با پشتیبانی سازمان ملل و شرکای بین‌المللی بشردوستانه که به مردم فلسطین کمک‌های حیاتی ارائه می‌دهند، ادامه دارد. این شامل غذا، دارو، کیت‌های مراقبت‌های اورژانسی، آب، اقلام دیگر حیاتی و همچنین پناهگاهی است که به مردم فلسطین که در تبادل آتشی که حماس پس از وحشیگری هفتم اکتبر موجب شده گرفتار شده‌اند، کمک خواهد کرد.

شما در مورد تلاش‌های ایالات متحده، برای ترتیب یک وقفه انسان‌دوستانه در جنگ، چه اطلاعاتی می‌توانید به ما بدهید؟

خب، امیدوارم. ما در حال مشارکت با اسرائیل و شرکای ایالات متحده در سراسر منطقه بر سر اهمیت در نظر گرفتن یک وقفه‌ی بزرگ انسان‌دوستانه هستیم، که به باور ما برای تسریع و گسترش حمایت‌های بشردوستانه در غزه نیاز است و حیاتی خواهد بود. این همچنین به برآورده کردن هدف مشترک ما در تأمین گذرگاهی امن برای اتباع خارجی که قادر به ترک غزه نبوده‌اند، و همچنین برای آزادسازی صدها گروگان که پس از ربودن وحشیانه‌شان در وقایع وحشتناک و هولناک هفتم اکتبر توسط حماس نگه داشته شده‌اند، کمک خواهد کرد.

ما همچنین باور داریم که یک وقفه انسان‌دوستانه به پیشبرد هدف مشترک شرکای بین‌المللی ما در افزایش حمایت از غیرنظامیان فلسطینی کمک خواهد کرد، و اطمینان بیشتری حاصل خواهد شد که آنها از مسیر خطر دور باشند. این در حالی است که ما شاهد اقدامات شرورانه‌ی حماس در انجام حملات در نزدیکی یا مکان‌های مشترک با زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله بیمارستان‌ها، مدارس و دیگر امکانات غیرنظامی هستیم.

خانم ضیا، در چه نقطه‌ای ایالات متحده برای یک آتش‌بس انسانی فراخوانی خواهد داد؟ یک خشم عمومی نسبت به تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی در سراسر غزه وجود دارد، ۱۰،۰۰۰ نفر کشته شده‌اند، از جمله بسیاری از کودکان؛ و رؤسای آژانس‌های سازمان ملل برای یک آتش‌بس انسانی فوری فراخوان داده‌اند، و گفته‌اند که دیگر بس است. چرا ایالات متحده برای یک آتش‌بس فراخوان نمی‌کند؟

خب، اول از همه، در رابطه با تلفات انسانی ویرانگر، ما سوگوار فقدان هر بی‌گناهی، هر غیرنظامی‌، چه فلسطینی و چه اسرائیلی هستیم، و این تلاش‌های ما را برای یافتن یک راه دیپلماتیک برای افزایش حمایت‌های بشردوستانه حیاتی و بازسازی خدمات پایه و تضمین گذرگاهی امن برای اتباع خارجی و حمایتی وسیع‌تر از غیرنظامیان در محل را دو چندان می‌کند.

تفاوتی که من در اینجا با توجه به آتش‌بس مطرح می‌کنم این است که همانطور که وزیر خارجه آقای بلینکن توضیح داده است، یک آتش‌بس در حال حاضر تنها به نفع حماس خواهد بود که به آن اجازه می‌دهد تا مجدداً سازماندهی کنند و به تجاوز و حملات خود علیه اسرائیل ادامه دهد.

ما هفته گذشته به وضوح از حماس شنیدیم که اعلام کرد قصد دارد وحشت‌انگیزی‌های حملات هفتم اکتبر را تکرار کند. حال، در مقابل، یک وقفه انسانی به ما فرصت می‌دهد تا به طور امن کمک‌های بشردوستانه بیشتری را افزایش دهیم، و میزان بیشتری از حمایت را به غیرنظامیان فلسطینی که می‌کوشند از خطر دور بمانند، ارائه دهیم.

ما همچنین در گفت‌وگوی مداوم با دولت اسرائیل هستیم. و همانطور که در چهارمین سفر وزیر خارجه آقای بلینکن به اسرائیل از زمان این بحران، که همین جمعه گذشته اتفاق افتاد نیز منعکس شده است، اسرائیل را به رعایت قوانین بین‌المللی، از جمله حمایت از غیرنظامیان، و نحوه انجام حق مشروع دفاع از خود ترغیب خواهیم کرد.

بگذارید این سؤال را از شما بپرسم؛ نگرانی‌های اصلی شما در مورد وضعیت بشردوستانه چیست؟

خب، ما نگرانی‌های متعددی داریم، الهه؛ و می‌توانم بگویم برخی از اساسی‌ترین نگرانی‌ها به ارائه خدمات ضروری، دسترسی به آب پاک، به بهداشت، به ارتباطات و توانایی ارتباط با دنیای خارج مربوط است. همچنین، تأمین مداوم و پیوسته غذا، تجهیزات پزشکی و دیگر لوازم مرتبط با سلامت و بهداشت کاملاً ضروری است.

بنابراین ما در یک گفت‌وگوی فشرده با مصر، با اسرائیل با دیگر شرکای منطقه‌ای که در تمایل به افزایش و حفظ کمک‌های بشردوستانه با ما همگام هستند، درگیر بوده‌ایم. نیازها بزرگ هستند، اما ما مصمم هستیم تا با همکاری با جامعه بین‌المللی آنها را برآورده سازیم.

XS
SM
MD
LG