لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

حضور فزاینده حجاب‌بان‌ها و فیلمبرداری «غیرقانونی» از مسافران مترو با کمک نیروی انتظامی


این عکس در توییتر از «متروی انقلاب» در تهران منتشر شده است
این عکس در توییتر از «متروی انقلاب» در تهران منتشر شده است

گزارش کاربران شبکه‌های اجتماعی و چند رسانه در ایران از افزایش حضور حجاب‌بان‌ها در ایستگاه‌های مترو در تهران و فیلمبرداری از مسافران با کمک نیروهای فراجا با هدف اعمال حجاب اجباری حکایت دارد.

روزنامه فرهیختگان چاپ تهران روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، در گزارشی از وضعیت متروی تئاترشهر و چهارراه‌ ولیعصر تهران نوشت: «از همان ابتدای تقاطع خیابان ولیعصر- جمهوری یک خانم چادری با ماسک حضور دارد که به رهگذران با لحنی آرام، تذکر حجاب می‌دهد. در کنار حجاب‌بان خانم نیز یک مامور نیروی انتظامی ایستاده است.»

این گزارش پس از آن منتشر شده است که دست‌کم در یک هفته گذشته گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی از سعی حکومت برای اعمال حجاب اجباری در مترو افزایش یافت.

بر اساس گزارش فرهیختگان، در نزدیکی این ایستگاه مترو دو زن چادری همراه با «تعداد قابل توجهی نیروی انتظامی» در ورودی مترو ایستاده‌اند و به زنانی که بدون شال و روسری قصد ورود به مترو دارند، «تذکر حجاب» می‌دهند.

فرهیختگان از تداوم حضور ماموران حجاب اجباری خبر داد و افزود: «بعد از پایین آمدن از آسانسورها و مقابل دستگاه‌های خرید بلیت و اتاقک‌های فروش بلیت مترو، در سمت راست ورودی دو خانم با چادر و ماسک و آقایی که در دستش دوربین کوچکی شبیه به دوربین دَش‌کم است، ایستاده‌اند و تذکر حجاب می‌دهند.»

این روزنامه تاکید کرد: «نکته قابل توجه، بیشتر شدن نیروهای فراجا در محوطه مترو، روبه‌روی گیت‌ها و کنار حجاب‌بانان است و زمانی که از گیت قصد خروج دارید، مجددا مردی جوان با دوربینی کوچک روبه‌رویتان ظاهر می‌شود تا تصویرتان را ثبت کند.»

خبرنگار روزنامه فرهیختگان نوشت که در چند ساعت حضورش در این ایستگاه مترو، تعدادی مرد را دیده که «با دوربین‌های کوچک و شبیه به یکی از مدل‌های دَش‌دوربین» از مردم تصویربرداری می‌کردند.

فرهیختگان نوشته است: «ضبط و ثبت تصویر از رهگذران خلاف قوانین شخصی و حریم خصوصی افراد است.»

موضوع استقرار ماموران تذکردهنده حجاب اجباری در متروها موسوم به «حجاب‌بان» پس از سرکوب اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» مطرح شد.

در مردادماه امسال، رسانه‌ها در ایران گزارش دادند که شهرداری پایتخت ۴۰۰ نیرو را به عنوان «حجاب‌بان» با حقوق ماهانه ۱۲ میلیون تومان برای استقرار در مترو استخدام کرده است.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نیز روز ۱۰ اردیبهشت‌ماه در شورای شهر پایتخت گفت که شهرداری در مورد حجاب با تشکیل «یگان حفاظت» و استفاده از «گروه‌های جهادی» اقدام به «کار ایجابی سنگین» در ۷۰ ایستگاه مترو کرده است.

اما زاکانی به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری موج درباره حضور این حجاب‌بانان مدعی شد: «افرادی که در ایستگاه‌های مترو می‌بینید و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، مجموعه‌های مردمی خودجوش هستند.»

نشانه‌ها از افزایش حضور حجاب‌بان‌ها در مترو پس از آن بار دیگر نظ رها را به خود جلب کرده است که آرمیتا گراوند، دانش‌آموز نوجوان اهل کرمانشاه و ساکن تهران، پس از آن‌که روز ۹ مهر بدون حجاب اجباری وارد ایستگاه مترو «شهدا» تهران شد بیهوش شد و به کما رفت. این نوجوان پس از گذشت حدود یک ماه جان خود را از دست داد.

مقامات و رسانه‌های حکومتی در کشور تاکید داشتند که آرمیتا گراوند با هیچ ماموری برخورد نداشته است.

علاوه بر فیلمبرداری از مردم در متروها، گزارش‌ها حاکی است که حکومت از دوربین‌های ترافیکی تقاطع‌ها و خیابان‌های تهران نیز برای شناسایی زنان و دختران بدون حجاب اجباری استفاده می‌کند.

۲۵ خرداد امسال، احمدرضا رادان فرمانده نیروی انتظامی گفته بود که «برخورد با کشف حجاب از طریق دوربین‌ها» در حال اجرا است و دربارهٔ افزایش «سطح پوشش» دوربین‌های نظارتی گفت «رئیس جمهور نیز با این موضوع موافق بودند و امید است به‌زودی اعتباراتی برای این امر تخصیص یابد».

معترضان در جریان اعتراضاتی که پس از جان باختن مهسا امینی در شهریورماه‌ ۱۴۰۱ به راه افتاد، علیه سیاست حجاب اجباری در جمهوری اسلامی اعتراض کردند و برخی زنان و دختران روسری‌های خود را در انظار عمومی به آتش کشیدند.

بر اساس گزارش‌های روزنامه فرهیختگان، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG