لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

آمریکا نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران را در عراق هدف قرار داد


 یک هواپیما «ای سی ۱۳۰» (عکس از آرشیو)
یک هواپیما «ای سی ۱۳۰» (عکس از آرشیو)

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، بامداد چهارشنبه اول آذر اعلام کرد در پاسخ به حملات به نیروهای آمریکایی، برای دومین بار در ۲۴ ساعت گذشته مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق را مورد حمله قرار داده است.

در بیانیه سنتکام تصریح شده است که در پاسخ به «حمله‌های ایران و گروه‌های وابسته به ایران»، از جمله حمله با «موشک‌های بالستیک با برد کوتاه» به نیروهای آمریکا در عراق، نیروهای تحت فرمان سنتکام بامداد روز چهارشنبه، با «هدف‌گیری دقیق»، دو تاسیسات متعلق به این گروه‌ها را در عراق هدف قرار دادند.

سنتکام روز سه‌شنبه نیز دربیانیه‌ای اعلام کرد یک فروند هواپیمای «ای سی ۱۳۰» این کشور نیروهایی را که به یک پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق حمله کرده بودند٬ هدف قرار داده است.

در بیانیه سنتکام آمده است: «در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) یک فروند هواپیما «ای سی ۱۳۰» افرادی را که مسئول حمله موشکی به پرسنل ایالات متحده و ائتلاف در پایگاه هوایی الاسد، عراق بودند، هدف قرار داد. این هواپیما، از هوا افراد مسئول این حمله را از زمان شلیک (موشک) تا زمانی که هدف قرار گرفته شدند، به طور کامل رصد می‌کرد. این حمله منجر به چندین تلفات دشمن شد.»

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، هم روز سه‌شنبه در این زمینه اعلام کرد، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران با یک «موشک بالستیک با برد کوتاه» پایگاه هوایی عین الاسد در عراق را مورد حمله قرار دادند.

به گفته خانم سابرینا سینگ، هشت نفر از نیروهای آمریکا در این حمله نیروهای نیابتی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد زخمی شدند، ولی جراحات آنها جدی نیست.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون هم گفته است که بلافاصله پس از حمله به پایگاه عین الاسد، یک هواپیما «ای سی ۱۳۰» نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران را هدف قرار داد.

گزارش‌ها حاکی است این نخستین باری بود که از زمان افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) ، این نیروها با «موشک بالستیک با برد کوتاه» هدف قرار می‌گیرند.

به گفته پنتاگون، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر تاکنون هدف ۶۶ حمله قرار گرفته‌اند.

در همین زمینه، منابع امنیتی عراق روز سه‌شنبه اعلام کردند که در حمله به خودرویی متعلق به یک گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، در نزدیکی پایتخت عراق، یکی از سرنشینان این خودرو کشته شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این منابع امنیتی که نام‌شان فاش نشده، گفتند این خودرو بخشی از کاروانی از خودروها بود که در بزرگراه ابوغریب در حدود سی کیلومتری غرب بغداد حرکت می‌کردند.

یک منبع نزدیک به نیروهای حشدالشعبی این حمله را تایید کرد و گفت که در این حمله یک نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

یک منبع مطلع در وزارت کشور عراق نیز گفت این حمله پهپادی که کمی پیش از طلوع آفتاب رخ داد، به خودرو آسیب رساند.

آمریکا در واکنش به حملات نیروهای شبه‌نظامی، تاکنون پنج بار به طور جداگانه حملاتی را در عراق و سوریه انجام داده و مواضع گروه‌های مرتبط با ایران را هدف گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تقریبا ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه در چارچوب تلاش‌ها برای جلوگیری از ظهور دوباره داعش مستقر هستند.

XS
SM
MD
LG