لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

تابوشکنی رضا علامه‌زاده در نمایش «داستان دو مرد»


بخش‌هایی از نمایش «داستان دو مرد» به کارگردانی رضا علامه‌زاده
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:53 0:00

بخش‌هایی از نمایش «داستان دو مرد» به کارگردانی رضا علامه‌زاده

رضا علامه‌زاده نام آشنایی در هنرهای نمایشی ایران است. او بیش از ۵۰ سال است که به‌عنوان نویسنده و کارگردان فعالیت می‌کند و به‌تازگی نمایش «داستان دو مرد» را در کلن آلمان به روی صحنه برده است؛ نمایشی با موضوعی تابوشکنانه.

علامه‌زاده پیش از انقلاب ۵۷ چند فیلم کوتاه و مستند، ازجمله دو فیلم کوتاه با مضمون مربوط به کودکان برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ساخت که از میان آن‌ها فیلم «دار» موفق به دریافت جایزه‌ای از جشنوارهٔ خیخون اسپانیا شد. دو فیلم بلند هم با نام‌های «قدیر» و «فدایی» ساخت که تلاش‌هایی برای فعالیت در جریان اصلی سینمای آن زمان محسوب می‌شد.

رضا علامه‌زاده
رضا علامه‌زاده

پس از انقلاب ۵۷ و با خروج از ایران همچنان به خلق آثار نمایشی و نویسندگی پرداخت که فیلم بلند «مهمانان هتل استوریا» ساختهٔ او از آثار شاخص سینمای در تبعید ایران محسوب می‌شود. او در مستندهای «شب بعد از انقلاب» و «جنایت مقدس» عملکرد حکومت جمهوری اسلامی در زمینه حقوق‌ بشر و ترور مخالفان در خارج را دستمایه قرار داد و در مستند دیگری با نام «تابوی ایرانی» به وضعیت بهائیان ایران پرداخت.

رضا علامه‌زاده به‌تازگی نمایشی را با نام «داستان دو مرد» در شهر کلن آلمان به روی صحنه برده است؛ نمایشی که مضمونی مرتبط با همجنسگرایی دارد و داستان دو مرد میانسال است که از نوجوانی با یکدیگر دوست بوده‌اند و حالا پس از سال‌ها در ملاقاتی در آلمان عشق ابرازنشده به یکدیگر را فاش می‌کنند.

حمیدرضا جاودان، هومن آذرکلاه و سپیده شکری بازیگران نمایش «داستان دو مرد» هستند که شخصیت‌هایش نخستین بار در رمانی به نام «تابستان تلخ» نوشتهٔ خود آقای علامه‌زاده معرفی شدند.

حمیدرضا جاودان و سپیده شکری در نمایش «داستان دو مرد»
حمیدرضا جاودان و سپیده شکری در نمایش «داستان دو مرد»

آقای علامه‌زاده با اشاره به این نکته به مجلهٔ «صحنهٔ» رادیوفردا می‌گوید سال‌ها قصد داشته تا کاری مرتبط با اقلیت‌های جنسی انجام دهد: «روی این مضمون مدت‌ها کار کردم. یه یاد نمی‌آورم که همجنسگرایی در مرکز اصلی مضمون یک کار ایرانی باشد. در این کار می‌خواستم نگاهم رو به جامعه باشد، همان‌طور که یکی از شخصیت‌ها می‌گوید که من می‌خواستم مرا همین‌طور که هستم، بپذیرند.»

در نمایش «داستان دو مرد» حوادثی که در گذر سال‌ها برای دو شخصیت اصلی و همین‌طور اطرافیان آن‌ها گذشته روایت می‌شود و سپیده شکری با ایفای سه نقش متفاوت به زنان گوناگون پیرامون دو مرد داستان جان می‌دهد.

رضا علامه‌زاده اما به تأکید می‌گوید که در این نمایش قصد تابوشکنی در ارتباط با همجنسگرایی داشته است:

«می‌دانستم این موضوعی است که هر کسی به سراغش نمی‌رود. جدا از این‌که خیلی‌ها هستند که می‌توانند حس خاصی به این موضوع نداشته باشند، اما می‌خواستم به برداشت‌های غلط در میان بخشی از مردم به این موضوع بپردازم و به آن‌ها بگویم که شما چه مشکلی با این پدیده دارید؟»

آقای علامه‌زاده با اشاره به مستند «تابوی ایرانی» یادآور می‌شود که «عین این سؤال را دربارهٔ دیدگاه برخی در جامعهٔ ایران نسبت به بهائیان هم مطرح کرده بودم.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:41 0:00
لینک مستقیم

رضا علامه‌زاده هدفش از اجرای این نمایش را تلاشی برای اصلاح ذهن بخشی از مردم می‌داند. او همچنین با تمجید از عملکرد بازیگران نمایشش می‌گوید که از اجرای نمایش تصویربرداری شده و پس از پایان اجراهای صحنه‌ای در شهرهای دیگر جهان، برای فراهم کردن امکان دیدن نمایش در داخل ایران آن را منتشر خواهد کرد.

  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG