لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

وزیر میراث فرهنگی: میراث تمدن ایران جلوی چشم‌مان دارد از بین می‌رود


عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کمبود بودجه شدید برای حفاظت از آثار باستانی و تاریخی ایران خبر و هشدار داد: «میراث تمدنی و فرهنگی ما جلوی چشم‌مان دارد از بین می‌رود.»

عزت‌الله ضرغامی روز شنبه چهارم آذر در نشست انجمن خیرین میراث فرهنگی در این زمینه افزود: «حدود ۳۵ هزار اثر ملموس داریم، وقتی بودجه را بین همه این آثار تقسیم می‌کنیم به هرکدام روزی ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد که دستمزد یک کارگر ساده هم نمی‌شود.»

به گفته او، در بودجه سال جاری کشور ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی وزارت میراث فرهنگی در نظر گرفته شده، اما ضرغامی گفت: «تا الان که با شما صحبت میکنم از این ۱.۵ هزار میلیارد تومان چیزی به وزارتخانه نرسیده است.»

ایران دارای تمدنی چندین هزار ساله است که آثار باستانی و تاریخی معروفی از جمله تخت جمشید مربوط به دوران هخامنشیان و میدان نقش جهان مربوط به دوران صفویه را در خود جای داده است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی درباره وارد شدن آسیب به این آثار منتشر شده است.

پیش از این نیز اعلام شده بود در زمین‌های اطراف تخت جمشید بیش از ۱۰ برابر حد مجاز چاه حفر شده و تَرک‌خوردگی‌های زمین به فاصله ۲۰۰ متری تخت جمشید رسیده است.

چند سال پیش نیز معاون وقت سازمان ميراث فرهنگی گفته بود ميدان نقش جهان در خطر خروج از فهرست يونسکو قرار دارد.

علاوه بر این اظهارات وزیر میراث فرهنگی، علی دارابی، قائم‌مقام او نیز در نشست روز شنبه تأیید کرده که «حال بناها و آثار تاریخی ایران خوب نیست».

او به عدم توسعه موزه‌های کشور از سوی دولت جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزوده است که «یک میلیون اشیاء و کالای فرهنگی داریم، جا نداریم در معرض دید مردم قرار دهیم. همه در مخازن هستند.»

این مقام ارشد دولتی گفت که الواح هخامنشی که به ایران بازگردانده شدند، به دلیل نبود فضای موزه‌ای در ایران به نمایش در نیامده‌اند. او در این زمینه گفت: «کجا هستند؟ در همین مخازن! چرا؟ جا نداریم.»

سال ۱۳۹۸ مقام‌های ایران اعلام کردند که بیش از ۱۷۰۰ لوح تخت جمشید از آمریکا به ایران بازگردانده شد.

این کتیبه‌ها نشان می‌دهند که نظام حسابداری دقیقی در دوران هخامنشی در ۲۵۰۰ سال پیش جاری بوده و همه پرداخت‌ها بر اساس اسناد مالی مکتوب صورت می‌گرفته و موضوعاتی مانند ضامن و ضمانت نیز در این دوران متداول بوده است.

XS
SM
MD
LG