لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

ایران بار دیگر مدعی شد قرارداد خرید جنگنده سوخو ۳۵ از روسیه قطعی شده است


مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع ایران
مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع ایران

در ادامه اظهارات ضد و نقیض در جمهوری اسلامی درباره خرید هواپیمای جنگنده پیشرفته روسی سوخو ۳۵، جانشین وزیر دفاع ایران بار دیگر مدعی قطعی شدن قرارداد خرید چند نوع تسلیحات نظامی از روسیه از جمله این جنگنده شد.

مهدی فرحی روز سه‌شنبه، هفتم آذر، به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفت که قرار است به زودی «بالگرد هجومی میل ۲۸، جنگنده سوخو ۳۵ و هواپیمای آموزشی یاک ۱۳۰» وارد ایران شود.

او با این حال، جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد و دقیقا تاریخ ورود احتمالی این تسلیحات ساخت روسیه به ایران را مشخص نکرد.

هنوز مقام‌های روسیه در این زمینه توضیحی ارائه نکرده‌اند و منبع مستقل دیگری نیز این ادعای مقام ارشد وزارت دفاع ایران را تایید نکرده است.

جمهوری اسلامی از مدت‌ها پیش در پی خرید جنگنده روسی سوخو ۳۵ است و آن را رقیب جدی جنگنده‌های آمریکایی اف ۳۵ می‌داند.

جنگنده‌های نیروهای مسلح ایران نسبتا فرسوده است و اغلب جنگنده‌ها، همان جنگنده‌های آمریکایی است که در زمان حکومت پیشین ایران خریداری شده بود.

در سال ۲۰۱۸، ایران اعلام کرد که تولید جنگنده کوثر با طراحی داخلی را برای استفاده در نیروی هوایی خود آغاز کرده است.

کارشناسان نظامی معتقدند این جت کپی کربنی از اف ۵ است که اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در ایالات متحده تولید شد.

در دی‌ماه سال گذشته، رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات اطلاعاتی غربی اعلام کرده بودند که روسیه در حال آماده شدن برای تامین هواپیماهای جنگنده سوخو ۳۵ به ایران «در آینده‌ای نزدیک» است.

اما در این مدت، مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اظهارات ضدونقیضی را درباره روند خرید این نوع جت‌های جنگنده مطرح کرده‌اند.

پیشتر در روز ۱۲ خرداد سال جاری، حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش به رسانه‌های ایران گفته بود: «ما به سوخو ۳۵ نیاز داریم، اما نمی‌دانیم کِی وارد اسکادران ما می‌شود.»

یک ماه بعد، وزیر دفاع دولت ابراهیم رئیسی به طور غیرمستقیم برهم خوردن قرارداد خرید این جنگنده‌ها را تایید کرد.

محمدرضا آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره خرید سوخو ۳۵ گفت: «زمانی ما قراری را برای خرید می‌گذاریم، اما به این نتیجه می‌رسیم که توانمندی تولید در داخل برای خودمان به وجود آمده است.»

این اظهار نظر گمانه‌زنی‌هایی را در زمینه اختلال در همکاری‌های نظامی روسیه و ایران ایجاد کرد، از جمله این که احتمالا اسرائیل موفق شده روسیه را در زمینه عدم تحویل این جنگنده‌های پیشرفته به ایران مجاب کند.

چند ماه پیش، وب‌سایت آمریکایی اکسیوس گزارش داد که مقام‌های اسرائیلی با همتایان روس خود بر سر همکاری نظامی رو به رشد روسیه و ایران و امکان ارائه سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته از سوی روسیه به ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

بالگرد جنگنده میل-۲۸ ساخت روسیه
بالگرد جنگنده میل-۲۸ ساخت روسیه

خبرگزاری تسنیم نوشت که خرید بالگردهای جنگی از روسیه در حالی است که دی‌ماه پارسال ایگور لویتین دستیار ویژه ولادیمیر پوتین در دیدار با محمد مخبر معاون اول ابراهیم رئیسی درباره «تولید مشترک بالگرد» میان تهران و مسکو به توافق رسیدند.

جمهوری اسلامی و روسیه در سال‌های اخیر همکاری نظامی خود را تقویت کرده‌اند، اما تهاجم روسیه به اوکراین و نیاز مسکو به تسلیحات بیشتر به ویژه پهپادهای جنگی، موجب شد که این همکاری‌ها گسترش یابد.

کشورهای غربی بارها نقش جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین به واسطه فروش پهپادهای ساخت ایران به روسیه را محکوم و تحریم‌هایی را علیه روسیه و ایران وضع کرده‌اند.

منابع: تسنیم، رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG