لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

ایوب کریمی، زندانی عقیدتی کُرد اهل سنت، اعدام شد؛ پنج متهم دیگر پرونده در خطر اعدام


ایوب کریمی، زندانی عقیدتی کُرد اهل سنت
ایوب کریمی، زندانی عقیدتی کُرد اهل سنت

رسانه‌های حقوق بشری از اعدام ایوب کریمی، زندانی عقیدتی کُرد اهل سنت، در زندان قزلحصار کرج پس از ۱۴ سال حبس خبر می‌دهند.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ خبر داد که آقای کریمی سحرگاه روز چهارشنبه، هشتم آذر، همراه با شش زندانی دیگر به دار آویخته شده است.

هنوز جزئیاتی درباره هویت شش زندانی دیگری که همراه با ایوب کریمی اعدام شدند، منتشر نشده است.

بر اساس گزارش وب‌سایت هه‌نگاو، ماه گذشته نیز حکم اعدام قاسم آبسته، یکی از هم‌پرونده‌های ایوب کریمی اجرا شده بود. پنج متهم دیگر پرونده کماکان در زندان محبوس و در خطر اجرای حکم اعدام هستند.

آن‌ طور که رسانه‌های حقوق بشری کٔرد خبر می‌دهند، ایوب کریمی، به عنوان یکی از متهمان پرونده قتل ماموستا «عبدالرحیم تینا»، به همراه قاسم آبسته و پنج فعال مذهبی دیگر کُرد، به نام‌های داود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری، خسرو بشارت و کامران شیخه توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الأرض» به اعدام محکوم شدند.

آنها ۱۶ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شده بودند.

نشست رسیدگی به اتهامات آنها اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۴ برگزار و روز پنجم خردادماه سال ۱۳۹۵ رسماً به آنها ابلاغ شد.

این حکم اواخر سال ۱۳۹۵ توسط شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور به ریاست قاضی رازینی نقض و جهت رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد.

خردادماه ۱۳۹۷ قاسم آبسته و شش هم‌پرونده‌ای دیگرش به اتهام «افساد فی‌الارض» بار دیگر توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابولقاسم صلواتی به اعدام محکوم شدند.

هه‌نگاو نوشته حکم مذکور با «فشارهای مکرر اداره اطلاعات ارومیه» از سوی‌ شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تأیید و ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ رسماً به محمود ولی‌زاده طباطبایی وکیل این زندانیان اعلام شد.

همه متهمان این پرونده در زندان گوهردشت محبوس بودند، و روز دهم مرداد سال جاری پس از تخلیه این زندان، به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند.

عفو بین‌الملل سال ۱۴۰۰ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که محاکمه‌ آنها «به شدت ناعادلانه» بوده و احکام آنها بر اساس «اعتراف‌هایی» بوده که به گفته این زندانیان، تحت «شکنجه» از آن‌ها گرفته شده است.

این هفت شهروند کُرد اهل سنت پس از بازداشت به دست مأموران وزارت اطلاعات، به عضویت در گروه‌های سلفی متهم شدند، اما آن‌ها این اتهام را رد کرده‌اند.

دست‌کم چهار تن از این هفت زندانی کُرد در نامه‌های سرگشاده‌ای از شکنجه‌های ماموران وزارت اطلاعات در دوران بازجویی خود خبر داده بودند.

با استفاده از گزارش‌های هه‌نگاو، سازمان حقوق بشر کردستان، سازمان حقوق بشر ایران و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG