لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۶

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر از مرگ بیش از «شش‌هزار نفر» بر اثر آلودگی هوای تهران در سال ۱۴۰۰ خبر داد


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با انتقاد از «کتمان مازوت‌سوزی» در نیروگاه‌ها از طرف دولت، اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در تهران ۶ هزار و ۳۹۸ نفر بوده است.

مهدی پیرهادی یکشنبه ۱۲ آذرماه در ادامه گفت شاید عده‌ای بخواهند واقعیت را تکذیب کنند، اما وزارت نفت استانداردهای سوخت را رعایت نکرده و سوخت‌ها با استاندارد ملی عرضه نشده است.

در حالی که سال گذشته تهران فقط سه روز هوای سالم را تجربه کرد، مقامات جمهوری اسلامی همواره مازوت‌سوزی در استان تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور را انکار می‌کنند، اما بر اساس یک گزارش محرمانه وزارت نفت که به دست رادیو فردا رسیده بود، پارسال به طور متوسط روزانه ۲۵ میلیون لیتر مازوت با ترکیب گوگرد بسیار بالای ۳.۵ درصدی به همراه ۱۱۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شده است.

مصرف روزانه مازوت و گازوئیل کشور حتی در زمستان پارسال به ترتیب به ارقام بی‌سابقه ۴۳ میلیون لیتر و ۱۲۸ میلیون لیتر اوج گرفت.

این سند رسمی وزارت نفت همچنین نشان می‌داد تنها ۲۰ درصد از بنزین تولیدی کشور استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را دارد و هر روز نزدیک ۱۰ میلیون لیتر مواد شیمیایی، آروماتیک و ماده بسیار خطرناک «ام‌تی‌بی‌ای» برای جبران کسری بنزین و روان‌سوزی آن به بنزین تولید پالایشگاه‌ها مخلوط می‌شود.

آقای پیرهادی با استناد به جدیدترین گزارش وزارت بهداشت، اعلام کرده در سال ۱۴۰۰ هزینه ناشی از مرگ و میر، ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است و به گفته او «قطعا این عدد در سال ۱۴۰۱ بیشتر می شود».

ایران از لحاظ انتشار گازهای گلخانه‌ای مقام ششم جهان را دارد و سالانه ۹۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌کند.

انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران طی دو دهه گذشته دو برابر شده است.

با شروع ماه‌های سرد و کسری شدید گاز، دوباره آلودگی شدید هوا به خاطر مازوت‌سوزی‌های گسترده در کشور آغاز شده و هفته گذشته دو عضو شورای شهر تهران مازوت‌سوزی و گازوئیل غیراستاندارد را از دلایل آلودگی هوا اعلام کردند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز روز سه‌شنبه، استاندارد نبودن گازوئیل مصرفی کامیون‌ها را یکی از دلایل آلودگی هوای پایتخت دانست و گفت میزان آلایندگی این سوخت در ایران صد برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت نیرو، نیروگاه‌های برقی استان تهران سالانه ۳۱ تراوات ساعت برق تولید می‌کنند که نزدیک ۹۹ درصد آن از نیروگاه‌های حرارتی که با گاز، مازوت و گازوئیل کار می‌کنند، تولید می‌شود.

آقای پیرهادی و مهدی چمران هر دو اعلام کرده‌اند از ۱۶ نیروگاه حرارتی تهران، ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت نیرو، خبرگزاری فارس، رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG