لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

پاسخ ایران به تاکید دوباره سران شورای همکاری خلیج فارس بر تعلق میدان گازی آرش به کویت و عربستان


سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در روز سه‌شنبه، ۱۴ آذر، تأکید کردند میدان گازی «الدره»، که ایران آن را میدان «آرش» می‌نامد، به شکل کامل در «آب‌های سرزمینی کویت» قرار دارد و مالکیت آن به شکل مشترک تنها در اختیار کویت و عربستان است.

ایران که بر سر این میدان گازی با دو کشور عربی اختلاف دارد، در واکنش به این بیانیه گفت که مذاکراتی با کویت در این زمینه داشته و پیش از این بر «همکاری دوستانه و سازنده» تأکید کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۵ آذر خواستار توجه به «منافع و مصالح مشترک» در همکاری‌های منطقه‌ای شد.

معاون مدیرعامل کویت پترولیوم مهرماه امسال خبر داد که این میدان گازی تا سال ۲۰۲۹ به طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر نفت کویت نیز مردادماه اعلام کرده بود این کشور منتظر تعیین مرزبندی با ایران نخواهد ماند و حفاری در این میدان گازی را آغاز می‌کند.

میدان گازی آرش (الدره) در محدوده استان بوشهر و سواحل شرقی عربستان سعودی و کویت قرار گرفته است. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این میدان حدود ۲۰ تریلیون فوت مربع ذخیره گازی دارد.

عربستان سعودی و کویت بارها ادعا کرده‌اند که میدان گازی مورد اشاره به طور انحصاری به آنها تعلق دارد، اما ایران در مقابل تاکید کرده که هیچ‌گونه تضییع حق خود در ارتباط با میدان آرش را «تحمل نخواهد کرد».

سران شورای همکاری خلیج فارس در بخش دیگری از بیانیه جدید خود با اشاره به مواضع و اقدامات جمهوری اسلامی، به مواردی مانند «احترام به حاکمیت کشورها، عدم دخالت در امور داخلی کشورها، حل اختلافات از راه‌های مسالمت‌آمیز و عدم استفاده از زور یا تهدید» تاکید کردند.

آنها با ابراز نگرانی درباره تحولات پرونده هسته‌ای ایران، خواستار بررسی مسائل و نگرانی‌های امنیتی کشورهای شورای همکاری از جمله «موشک‌های بالیستیک، کروز، پهپاد و امنیت دریانوردی و تاسیسات نفتی» شدند.

شهریورماه امسال، به دنبال لغو مجوز ورود شماری از بازرسان آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران، وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان، در نشستی مشترک با وزیر خارجه آمریکا در نیویورک با انتشار بیانیه مشترکی، خواستار همکاری کامل ایران با آژانس شده بودند.

آنها همچنین از ایران خواسته بودند که از اشاعه پهپادها و دیگر تسلیحاتی که «تهدیدی جدی» برای امنیت منطقه است دست بردارد. این نگرانی در بیانیه روز سه‌شنبه سران این شورا تکرار شده است.

این در حالی است که ایران بعد از هفت سال قطع روابط دیپلماتیک با عربستان در پی حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد در سال ۹۴، امسال رابطه با عربستان را از سر گرفت.

همچنین در ماه‌های اخیر مسئولان جمهوری اسلامی از آمادگی برای ازسرگیری روابط با سودان و مصر خبر داده‌اند و بر تقویت همکاری با کشورهای منطقه تأکید کرده‌اند.

اما انتشار اخباری درباره برقراری رابطه اسرائیل با عربستان و دیگر کشورهای اسلامی خاورمیانه باعث شد علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۱ مهر این کار را «قمار عادی‌سازی» بخواند و از این کشورها انتقاد کند.

XS
SM
MD
LG