لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

ابراز «نگرانی عمیق» پدر دیپلمات سوئدیِ زندانی در ایران از وضع او در اوین


ابراز حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از یوهان فلودروس
ابراز حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از یوهان فلودروس

پدر یوهان فلودِروس، کارمند سوئدی اتحادیه اروپا، که از حدود ۱۸ ماه پیش در ایران زندانی است وضعیت پسرش در زندان را «جهنمی» توصیف کرده و خواستار آزادی او شد.

ماتس فلودروس در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی گاردین خاطرنشان کرد که روز جمعه، ۱۷ آذرماه، دقیقا ۶۰۰ روز از بازداشت و حبس پسرش در زندان اوین در تهران می‌گذرد.

به گفته آقای فلودروس، پسرش در این مدت نتوانسته است از طریق ملاقات حضوری یا تماس تلفنی به طور مرتب با کنسولگری سوئد در ارتباط باشد و تاکنون پنج بار اعتصاب غذا کرده است.

به گفته ماتس فلودروس، حدس می‌زنند که محاکمه فرزندشان در ماه جاری آغاز شود، ولی «تاریخ دقیق آن را نمی‌دانند».

او افزود که پسرش با یک زندانی دیگر در سلولی نگهداری می‌شود که تختخواب ندارد و ناگزیر است زیر نوری که ۲۴ ساعته روشن است بخوابد. او از داشتن تلفن همراه، دریافت کتاب یا مواد غذایی که برای او ارسال می‌شود نیز محروم نگه داشته شده است.

به نوشته گاردین، پدر یوهان فلودروس هنگام طرح درخواست آزادی پسرش به گریه افتاده و گفته است که مادر یوهان آرزو دارد پسرش برای تعطیلات کریسمس به خانه بازگردد.

او افزود: «برای مادرش مصیبت‌بار است. روزهای سختی را گذرانده‌ایم. هر دو گریه کرده‌ایم، مادرش بیش از من. از زمانی که دو یا سه ساله بودم این قدر گریه نکرده بودم. ما به شدت نگران وضعیت او هستیم و بارها و بارها این نگرانی را تکرار کرده‌ایم. بازداشت او غیرقانونی است. او هیچ خلافی نکرده، باید آزاد شود و به خانه برگردد.»

یوهان فلودروس، فارغ التحصیل دانشگاه‌های اوپسالا در سوئد و آکسفورد و دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در بریتانیا است.

او قبل از بازداشت در ایران در اواخر فروردین ۱۴۰۱ در بخش افغانستان اداره سیاست خارجی اتحادیه اروپا کار می‌کرد.

هویت یوهان فلودروس تا حدود سه ماه پیش که خانواده‌اش نهایتا به این نتیجه رسیدند که اقدامات دیپلماتیک پشت پرده به نتیجه نخواهد رسید آشکار نشده بود. از آن زمان اتحادیه اروپا نیز سیاست خود را تغییر داده و نام و شغل این زندانی را در روز ۱۳ شهریور سال جاری اعلام کرد.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در واکنش به انتشار این خبر روز ۲۱ شهریور بازداشت یک کارمند سوئدی اتحادیه اروپا را تائید کرد.

ماتس فلودروس گفت: «به طور کلی به نظر می‌رسد که پس از علنی شدن نام او شرایطش در زندان که به اعتقاد من مثل طبقاتی از جهنم بود به مرور کمی بهتر شده» و از زمانی که پسرش تصویر خود را در شبکه‌های تلویزیونی ایران به عنوان زندانی دیده روحیه‌اش بهتر شده است.

آقای فلودروس از قول پسرش گفت: «پسرم به ما گفت برایش مهم نیست که چه حکمی به او بدهند، چون تمام این داستان‌ها از جمله دادرسی و محاکمه نمایشی است و می‌توانند او را به هر جرمی که دلشان می‌خواهد محکوم کنند.»

ماتس فلودروس افزود: «در ماه‌های اخیر تقریبا هر ۱۵ روز یک بار توانسته‌ایم تلفنی صحبت کنیم، ولی حداقل پنج مورد از این تماس‌ها پس از اعتصاب غذای یوهان میسر شده است.»

به گفته او، یوهان در این مدت بارها اعتصاب غذا کرده و هفته گذشته نیز در تماس تلفنی به آنها گفته است که به دلیل محروم شدن از تماس تلفنی هفتگی ۴۸ ساعت اعتصاب غذا کرده است.

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت خودسرانه اتباع خارجی یا شهروندان دوتابعیتی، در پی فشار بر کشورهای خارجی در راستای اهداف سیاسی خود است.

دستگیری این شهروند سوئدی در شرایطی صورت گرفت که روابط تهران و استکهلم در سال‌های اخیر پرتنش شده است.

تهران خواهان آزادی حمید نوری است که به دلیل دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در ایران، از سوی دستگاه قضایی سوئد به حبس ابد محکوم شده است.

منابع: گاردین، رادیوفردا/ ش. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG